Innovatie

Impact Fair zet ondernemers in beweging: ‘Dit is waar commercie en idealen elkaar vinden’

Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie
Micha van Hoorn, initiatiefnemer Impact Fair. Foto: De Ondernemer | Micha van Hoorn, initiatiefnemer Impact Fair.
Foto: De Ondernemer | Micha van Hoorn, initiatiefnemer Impact Fair.

De Impact Fair is geen standaard vakbeurs. Het is een driedaags evenement waar bedrijven, maatschappelijke organisaties en beslissers van 3 tot en met 5 april samenkomen om te laten zien hoe je zaken kunt doen mét impact. Geen abstracte praat, maar concrete voorbeelden, open gesprekken en praktische tools die meteen toepasbaar zijn.

Het is geen conferentie. Het zijn gesprekken, ontmoetingen. Je gaat naar huis met concrete ideeën én nieuwe connectie

Micha van Hoorn

,,Als je het nieuws volgt, ligt cynisme op de loer. Maar ik zie elke dag mensen met geweldige ideeën, plannen en bedrijven die laten zien dat het ook anders kan. Dat verhaal verdient een podium”, aldus een stellige Micha van Hoorn, initiatiefnemer van de Impact Beurs, in De Ondernemer Live.

Lees verder onder de advertentie

,,We hebben gekeken naar hoe NEMO dat doet in Amsterdam: een experience center dat wetenschap tastbaar en leuk maakt. Dat idee hebben we vertaald naar impact. Geen beursvloer vol roll-ups, maar een plek waar je kunt ervaren wat bedrijven en organisaties echt doen.”

Ceo’s aan tafel, niet op een podium

De Jaarbeurs is opgedeeld in twee delen. In hal 3 draait alles om de beleving. Ruim honderd exposanten en meer dan 140 sprekers geven invulling aan wat Van Hoorn de grootste impact experience van Europa noemt. Er zijn zeven podia, tientallen rondetafelsessies en een publieksdag op zaterdag. ,,Het is geen conferentie. Het zijn gesprekken, ontmoetingen, samenwerkingen. Je gaat naar huis met concrete ideeën én nieuwe connecties.”

Lees ook: Góed zakendoen doe je op de Impact Fair (en dan rollen we de groene loper voor je uit)

Lees verder onder de advertentie

In hal 2 vindt de Leaders Exchange plaats: een plek voor de leiders uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties. ,,Want laten we eerlijk zijn,” zegt Van Hoorn, ,,als je impact structureel wil verankeren, moet de top van het bedrijf mee. En dat lukt alleen als je ook de boardroom uitnodigt voor het gesprek.”

Albert Heijn, Tony’s Chocolonely, Postcode Loterij

Marit van Egmond (Albert Heijn), Triodos Bank, Tony’s Chocolonely, Swinkels Family Brewers, de Postcode Loterij en Nespresso zijn een paar van de organisaties die vertegenwoordigd zijn op de Impact Fair.

De Ondernemer en BusinessWise mediapartners Impact Fair

Als mediapartner van de Impact Fair 2025 besteden we tot en met het evenement er regelmatig aandacht aan op onze website, social media-kanalen en in ons radioprogramma. En: op donderdag 3 en vrijdag 4 april maken wij live radio vanaf de Impact Fair van 12.00 tot 15.00 uur.

Lees verder onder de advertentie

Van Hoorn: ,,We laten ceo’s en executives met elkaar in gesprek gaan, zodat ze van elkaar kunnen leren en geïnspireerd raken. Dat mensen zich kwetsbaar opstellen en durven zeggen: we vinden het spannend, we moeten genoeg omzet maken, anders kunnen we onze bedrijfsvoering niet handhaven. Dat gaat misschien ten koste van onze duurzaamheidsambities. Maar juist dát gesprek - eerlijk, kwetsbaar en met respect voor elkaar - willen we faciliteren.”

Plastic Soup Foundation

Toch richt de Impact Fair zich niet alleen op koplopers. Juist bedrijven die nog zoekende zijn, zijn meer dan welkom. ,,We willen een sfeer creëren waarin ook twijfels op tafel mogen liggen”, zegt Van Hoorn. ,,Wat als je business afhangt van een markt waar duurzaamheid minder speelt? Wat als je Amerikaanse klanten afhaakt zodra je over impact begint? Die realiteit hoort er ook bij. Dáár willen we het over hebben.”

Impact Fair in de Jaarbeurs. Jaarbeurs
Jaarbeurs
Lees verder onder de advertentie

Een sterk voorbeeld komt uit de editie van vorig jaar. Toen gingen de Plastic Soup Foundation en de branchevereniging van plasticproducenten met elkaar in gesprek. ,,Water en vuur, zou je zeggen”, lacht Van Hoorn. ,,Maar ze spraken uit: ‘we moeten iets met het domein plastic — daar moet iets mee gebeuren. Alleen: wat dan? En in welk tempo? Door dat gesprek is er nu een soort routekaart samengesteld waar ze allebei in geloven. Dat is precies wat we willen: geen debat om te winnen, maar dialoog om verder te komen.”

Impact is ook gewoon business

Naast corporates en goede doelen is er volop ruimte voor social enterprises — bedrijven die impact in hun missie hebben verankerd, zoals Dopper, The Good Roll en Too Good To Go. ,,Zij laten zien dat je óók commercieel succesvol kunt zijn met een maatschappelijk doel”, zegt Van Hoorn. ,,Maar het is niet altijd makkelijk. Heel veel social enterprises worstelen met hun cijfers, waardoor ze toch eigenlijk meer bezig zijn met geld verdienen dan met de wereld beter maken. You got to have a good business before you do good.”

Veel social enterprises worstelen met hun cijfers, waardoor ze toch meer bezig zijn met geld verdienen dan de wereld beter maken

Micha van Hoorn

Daarom ligt de nadruk tijdens de Impact Fair op kennis delen, samenwerken en slim zaken doen. ,,Kun je goede zaken doen én impactvol zijn? Wij geloven van wel. Maar het begint met elkaar opzoeken en delen wat werkt — en wat niet.”

Lees verder onder de advertentie

Commercie en idealen

,,Het CBS onderzocht dat 67 procent van de Nederlanders wíl bijdragen aan een betere wereld, maar niet goed weet hoe”, zegt Van Hoorn. ,,Wij geven ze het handelingsperspectief. Daarnaast willen we vieren wat er al gebeurt, maar ook een beweging op gang brengen. Eén waarin commercie en idealen elkaar niet bijten, maar juist versterken.”

Lees ook: Impact Fair op radio: top bedrijfsleven vertelt Roelof Hemmen hoe zij impact (willen) maken

Of zoals Micha van Hoorn het tot slot samenvat: ,,Dit is een feest op het snijvlak van commercie en idealen. Als we op 6 april weglopen van de Impact Fair en zien dat ‘commercie’ en ‘ideaal’ elkaar hebben gevonden en duurzame samenwerkingen zijn aangegaan, dan is het gelukt.”

Lees verder onder de advertentie