Bedrijven zijn tegenwoordig bezig met van alles dat niet tot hun bedrijfsvoering behoort. En niet alleen Albert Heijn en Zeeman. Het Alphense Teekens/Karstens, advocaten en notarissen, promoot sportief bezig zijn. Dat gebeurt met de TK Challenge community, waarmee meteen geld wordt opgehaald voor goede doelen. Onlangs organiseerde het bedrijf een eigen hardloopevenement.
Dick Feddes is advocaat én zit in de organisatie. ,,Het begon in 2015 heel klein met een paar collega’s, we gingen gezamenlijk meedoen aan sportevenementen en geld inzamelen voor een goed doel", vertelt hij aan het AD. ,,In 2016 liepen we met een groep de New York Marathon en haalden ruim 165.000 euro op. Sindsdien breidt onze groep zich steeds verder uit. Veel andere bedrijven zijn ook aangehaakt.”
Lees ook: Martin Hersman over mentale fitheid leidinggevenden: 'Leiders, ondernemers, reflecteer'
Niet alleen denken in zakelijk rendement
De vitaliteitscommunity heeft een hardloopgroep, een wielerploeg en zwementhousiastelingen. Via een eigen stichting wordt geld opgehaald voor doelen als een kinderziekenhuis of een hospice.
Waarom ze dit doen, als advocaten en notarissen? ,,We willen niet alleen denken in zakelijk rendement”, zegt Feddes. ,,Niet alleen geld en deals binnenhalen. We willen ook maatschappelijk verantwoord ondernemen. Als advocatenkantoor staan we midden in de maatschappij, we willen meer doen dan zakelijke dienstverlening.”
Vitaliteit en sportiviteit zijn aansprekende onderwerpen, vindt de hardloop-advocaat. ,,Dit spreekt onze medewerkers en onze relaties aan. Mensen enthousiasmeren om sportief bezig te zijn en met onze foundation bijdragen aan de vitaliteit van anderen.”
Urgenter en bewuster
Kun je je als werkgever zo op een gewenste manier profileren? ,,Natuurlijk willen we graag bekend staan als een jong en dynamisch kantoor met veel aandacht voor sport en bewegen.”
Of het nieuw is, dat bedrijven zich bezighouden met dingen buiten hun eigenlijk vakgebied? Volgens professor Josette Dijkhuizen (52), bijzonder hoogleraar aan Tilburg University op het gebied van sociaal en duurzaam ondernemerschap, is het niet nieuw, maar wel veel urgenter en bewuster.
Lees ook: Hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen meer wordt dan marketing
,,Bedrijven creëren waarde voor de economie, maar willen ook waarde creëren voor de maatschappij. Dat gebeurt al veel langer, zoals het sponsoren van de plaatselijke voetbalclub of muziekvereniging. Tegenwoordig zie je veel ondernemingen die meer zinvolle doelen nastreven. Hiermee willen bedrijven meer betekenis geven, een hoger doel uitdragen. Daar zit vaak een marketingstrategie achter, want door iets zinvol te maken, kun je meer waarde creëren en je daarmee profileren.”
Bewustere keuzes
Er is veel meer urgentie, stelt Dijkhuizen, want de wereld verandert snel, klanten zijn minder loyaal en medewerkers moeilijk te vinden. ,,Je moet je onderscheiden. Zo’n vijftien tot twintig jaar geleden zag je nog het schooltje in Mali of het weeshuis in Congo, iets wat op het pad gekomen was en werd ondersteund. Nu is de profilering onderdeel van een strategie, er worden veel bewustere keuzes gemaakt.”
Daarbij is de positie op de arbeidsmarkt heel actueel, weet de hoogleraar. ,,Bedrijven merken dat jonge mensen heel kritisch zijn. Zij kijken naar die extra doelen van bedrijven, zijn gevoelig voor branding.”
Lees ook: Duurzamer in één dag: slimme tips van ondernemers
Toch is het niet alleen een kwestie van strategie en marketing, zegt Dijkhuizen. ,,Je ziet ook veel intrinsieke motivatie. De ondernemers vinden het ook als mens belangrijk.”