Het is een bekend probleem, schrijft het AD. In de hele Achterhoek, en de rest van Nederland, zit het stroomnet op slot. Woningen worden opgeleverd zonder stroomaansluiting, nieuwe bedrijven krijgen ‘nee’ te horen en iedereen die meer wil moet nog zeker tot 2029 wachten.
Lees ook: Maker slimme batterij iwell groeit 150 procent: ‘Wij bieden verdienmodel bij verduurzaming’
Niet in Zieuwent. Dankzij een groene container, gevuld met batterijen die aangestuurd worden door slimme software. Kort samengevat is dat wat de ‘powertainer’ is. De impact is enorm. Dankzij het ding hoeven Luuk Domhof en kompanen niet te wachten tot ze een zwaardere stroomaansluiting krijgen.
‘Wordt het een warme zomer, dan past het niet’
Een verzoek daarvoor hebben ze wel gedaan. ,,We wachten nog altijd op een antwoord”, zegt de Achterhoeker lachend. ,,Aangezien we onze koelingen in de zomer op vol vermogen draaien om alles gekoeld te houden, moesten we een oplossing vinden.”
Met de huidige aansluiting gaat het echt nét. Wordt het een heel hete zomer, nét niet.
Het accupakket is in dat opzicht dé oplossing. In de powertainer zitten genoeg accu’s om 123 kilowattuur op te slaan. ,,Daarmee kunnen wij met het bedrijf 24 uur op eigen stroom draaien”, zegt Domhof. ,,Overdag kunnen we de accu laden met de zonnepanelen die op het dak liggen. Maar het kan ook via het stroomnet. Bijvoorbeeld in perioden dat er maar weinig vraag is naar stroom en wel veel productie, zoals midden op de dag.”
Dat juist De Timp inzet op innovatie, voelt misschien wat vreemd. Patat en snacks bakken is immers niet iets dat heel erg aan vernieuwing onderhevig is. Toch?
,,Misschien niet. Maar voor ons is het wel een heel bewuste keuze. Een aantal jaar geleden hebben wij als bedrijf bij elkaar gezeten om eens echt vooruit te kijken. Wat willen we. En belangrijke: wat kunnen we.”
‘Je moet er vanaf denken’
,,Ik hou graag vast aan wat mijn broer vaak zegt: ‘Je moet ervan af denken’. Oftewel: focus je op de kansen, niet op de problemen. Maar wel binnen je eigen mogelijkheden en stapje voor stapje. Wij zijn er ook al jaren mee bezig.”
Als voorbeeld haalt hij de trucks aan. ,,Het liefst zouden we helemaal elektrisch rijden. Maar met wat er nu betaalbaar op de markt is, kan dat niet. Daarom hebben we ervoor gekozen op een andere manier te verduurzamen. Onze trucks rijden niet op diesel, maar op HVO. Brandstof gemaakt van hernieuwbare grondstoffen. Een stukje duurder, maar veel minder belastend voor het milieu.”
En friet bakken op stroom? ,,Helaas, dat gaat nog niet. Tenminste, niet in de hoeveelheden die wij per keer klaarmaken. Dat doen we dus nog op propaan. Maar onze cateringunits zijn verder wel helemaal elektrisch. Ook daar maken we bij sommigen gebruik van een accupakket. Valt alles uit, dan kunnen zeker een paar uur verder. Dat hebben we al eens meegemaakt. Op een feest in Arnhem ging alles op zwart, alleen onze unit kon nog draaien.”
Lees ook: Ondernemers komen samen met oplossing voor overvol stroomnet: ‘Zo blijft ondernemen mogelijk’
Die onafhankelijkheid is volgens Domhof precies waar het om te doen is. ,,Ik krijg wel eens de reactie: ‘Makkelijk praten, jullie hebben een goedlopend bedrijf. Dan kun je wel wat extra geld uitgeven aan een accusysteem’. Zo kun je het inderdaad uitleggen, maar het is wel heel kort door de bocht. Dit soort ontwikkelingen kosten ons ook geld. Heel concreet: het betekent dat we met minder winst genoegen moeten nemen.”
‘Altijd alleen maar meer, dat kan gewoon niet’
Domhof verwacht dat heel Nederland dat in de nabije toekomst zal moeten accepteren. ,,We zitten momenteel in een enorme zucht naar groei. Iedereen wil altijd alleen maar meer. Inleveren is er niet bij. Tegelijkertijd zien we dat we de grens aan het bereiken zijn. Het stroomnet is daar een heel concreet voorbeeld van. Je kan van alles willen, het kán nu niet.”
,,Als alle mensen, binnen hun eigen mogelijkheden, een steentje bijdragen dan maken we het voor iedereen beter.”
Met de powertainer zorgt De Timp bijvoorbeeld voor een klein beetje lucht op het stroomnet. ,,Wij hoeven nu geen grotere aansluiting, waardoor de wachtlijst al iets krimpt. Volgen er meer bedrijven, wordt de impact groter.”
Lees ook: Hoe bedrijven slim kunnen toewerken naar groene en goedkopere stroom
Om twijfelaars over de streep te trekken, geeft Domhof volledige openheid van zaken. ,,Iedereen die ook interesse heeft, is welkom te komen kijken. Ik vertel alles. De voor- en nadelen. Want ja, die zijn er ook. Zeker voor ons, omdat we pionieren. We hebben wel eens gehad dat we de accu direct moesten uitzetten omdat het systeem aangaf dat het helemaal mis was. Gelukkig viel het achteraf allemaal mee.”
‘Pioniers zijn nodig’
Inmiddels zijn de kinderziektes uit het systeem verdwenen. ,,De ontwikkelingen gaan bovendien heel hard. Wat wij hebben staan, kan nu al kleiner. Maar wachten tot de ultieme oplossing zich aandient, daar schiet je niks mee op. Je hebt ook mensen nodig die nu de sprong wagen, dan maak je deze doorontwikkeling ook mogelijk.”
De accu’s waar De Timp op draait, deden voorheen dienst in elektrische auto’s. ,,Dat we die kunnen hergebruiken, is toch al winst op zich.”