InnovatieTechnologie

Met deze tool kunnen modemerken en retailers eigen virtuele fotomodellen genereren

Michael Musandu, Ugnius Rimša en Harold Smeeman (v.l.n.r.) van Lalaland. Foto's: Lalaland
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Met behulp van de Genesis Meta Model Creator kunnen modemerken en retailers modellen genereren, looks mixen en matchen en kledingcollecties visualiseren op modellen die het meest aansluiten bij hun klanten, zodat zij een zeer persoonlijke en inclusieve winkelervaring krijgen.

Met modellen die overeenkomen met de online shoppers, kunnen merken nieuwe bezoekers omzetten in langdurige klanten. Momenteel bedient Lalaland al wereldwijde klanten in de mode- en retailindustrie en worden hun modellen wekelijks door meer dan twee miljoen consumenten gezien.

Met onze virtuele fotomodellen stellen we merken en retailers in staat om sneller naar de markt te gaan dan ze ooit hebben gedaan

Harold Smeeman, mede-oprichter en cco Lalaland

'Modemerken en retailers houden vast aan traditionele proces van modelfotografie'

,,Tot nu toe houden modemerken en retailers vooral vast aan het traditionele proces van modelfotografie, waarbij zij jaarlijks verschillende fysieke fotoshoots plannen voor nieuwe collecties. Fotoshoots zijn echter tijdrovend en duur, omdat er menselijke modellen, fotografen, visagisten, haarstylisten en locaties nodig zijn'', aldus de ondernemers achter de startup. ,,Door de modelfoto’s van Lalaland te gebruiken bedragen de kosten nog maar 15 procent van de oorspronkelijke fotoshoots. Bovendien biedt Lalaland een grotere verscheidenheid aan modellen.''

Lees verder onder de advertentie

Retouren zijn de hoogste kostenpost voor modemerken en online retailers. De meeste retouren worden veroorzaakt door een slechte look en pasvorm, omdat klanten de kleding niet gepast zien door iemand die op hen lijkt. Modellering van het hele lichaam kan dit probleem volgens Lalaland oplossen.

,,Het beter afstemmen van de virtuele paservaring maakt het onnodig voor de consument om verschillende maten te bestellen. Dit betekent dat de retourkosten zullen dalen, er minder kledingstukken worden weggegooid en de transportgeretaleerde CO2-uitstoot wordt teruggebracht.''

Een blik op de Genesis Meta Model Creator van Lalaland.
Lees verder onder de advertentie

Kans voor modemerken en retailers om te investeren in nieuwe AI-gestuurde technologie

,,Er is een enorme kans voor modemerken, retailers en digitale ontwerpers om te investeren in nieuwe AI-gestuurde technologie die het modelandschap zal veranderen. Met onze virtuele fotomodellen stellen we merken en retailers in staat om sneller naar de markt te gaan dan ze ooit hebben gedaan, verhogen we de gemiddelde bestelwaarde van hun klanten en pakken we een van de grootste problemen van de mode aan: retouren. De huidige tijd is bovendien het beste moment om met technologie als deze te experimenteren," aldus Harold Smeeman, mede-oprichter en cco van Lalaland.

Lees ook: Artificial Intelligence en je bedrijf: vijf tips van expert Jurriaan Krielaart

Lalaland: fotorealistische menselijke modemodellen voor e-commercemerken

Lalaland is in 2019 opgericht door Michael Musandu, Ugnius Rimša en Harold Smeeman. De startup gebruikt Artificial Intelligence (AI) om fotorealistische menselijke modemodellen voor e-commercemerken te ontwikkelen. Met behulp van deze technologie kunnen merken hun collecties op verschillende modellen tonen, die overeenkomen met de uiterlijke kenmerken van hun klanten.

Lees verder onder de advertentie
Met behulp van de AI-tool kunnen modemerken en retailers modellen genereren.