Nieuws Innovatie
Omnichannel branding: van webshop tot winkelstraat
Het ondernemen zit Ruud Stelder in het bloed. Op zijn zestiende zette hij een bedrijf in e-sigaretten op, vier jaar later zag SEOshop het licht. Toen dat vorig jaar werd overgenomen door het Canadese Lightspeed, betekende dat voor Ruud weer een baan in loondienst. Toch is hij het ondernemen niet verleerd.

SEOshop werd in 2008 opgezet, als platform waarmee webwinkels worden gemaakt. Inmiddels werkt de dienst met merken als Heineken, Philips en Marktplaats. Door de overname van Lightspeed maakte het bedrijf ineens een gigantische spurt. Voor Stelder persoonlijk betekent het wel dat hij niet langer ondernemer is, maar in loondienst bij een groot bedrijf. Of hij dat jammer vindt? “Zeker niet”, zegt hij. “De visies van onze twee bedrijven passen goed bij elkaar.”
OvernameEen jaar geleden kwam er een aanvraag van Lightspeed om SEOshop over te nemen. “Ik dacht in eerste instantie dat het ging om een partnership. De vork bleek anders in de steel te zitten: de directeur had het vliegtuig gepakt en was de volgende dag in Nederland. Of ik hem er wel even aan wilde helpen herinneren dat –ie z’n vrouw nog moest bellen. Zij wist nog niet dat hij hier was. Het kan snel gaan.”
In loondienst of niet, het ondernemen zit er bij Stelder nog wel in. Niet voor niets is hij dag in dag uit aan het werk met grote bedrijven en mkb’ers. Zijn visie op het nieuwe bedrijfsvoeren is interessant. Want riep iedereen tot vijf jaar geleden dat de winkelstraat op uitsterven staat en webshops de toekomst zijn, Stelder denkt daar heel anders over. “Door de offline beleving en online shop optimaal op elkaar aan te laten sluiten, creëer je het beste van twee werelden.”
BrandingDe wereld is aan het veranderen. Online vindbaar zijn is niet meer gratis. “Gevonden worden via Google Adwords is steeds duurder. En dat terwijl het huren van een winkel steeds goedkoper wordt. Bovendien loopt je bezoek gratis langs. Een winkel is pure branding: hier etaleer je de mooiste spullen. Niet in jouw maat? Dan bestel je het na via de webshop en stuur je het thuis op. Heb je direct de contactgegevens van de klant. Door op een goede manier een combinatie van online en offline in te zetten, oftewel omnichannel branding, creëer je de beste omzet.”
Lightspeed ConnectMet dit soort ideeën in het achterhoofd organiseert Lightspeed een event met als thema: ‘How to become the next big seller?’. Hier worden workshops gegeven om het beste uit je winkel te halen. Gastsprekers en bedrijven als Heineken, Marktplaats en Tony’s Chocolonely geven lezingen. Lightspeed Connect vindt plaats op woensdag 26 oktober in de Jaarbeurs in Utrecht.