Tweede serie: Startup van de Week
Wat, waarom en hoe? In Startup van de Week, de tweede serie intussen, geven we startende ondernemers op onze website én in ons wekelijkse kijkradioprogramma De Ondernemer Live de kans hun ondernemersverhaal te vertellen. Elke donderdag gaat er een nieuwe Startup van de Week online. Meedoen met de serie en geïnterviewd worden door startup-kenner Jeroen Kreule? Stuur een e-mail naar redactie@deondernemer.nl en wie weet...
BjörnBox – met app - richt zich vooralsnog op de modebranche, maar is dankzij een modulair systeem aan de binnenkant ook geschikt voor het showen van bijvoorbeeld speelgoed, camera’s of schoenen.
BjörnBox verandert de manier waarop een modemerk collecties presenteert aan het retailernetwerk: de box – gevuld met samples van de nieuwste collectie – gaat via PostNL (of equivalent in het buitenland) van verkooppunt naar verkooppunt. Het is hét duurzame alternatief voor beurzen, fysieke showrooms en winkelvisites. BjörnBox is een slim ingerichte kast die reist van retailer A naar B naar C en zo door. In de box – voorzien van een roede en lades - passen tussen de 50 en 75 items. Met een druk op de knop regelt de app alle verzendingen en communicatie. Tijdens het transport is de box te volgen. Wanneer een retailer of inkoper de showroombox heeft ontvangen, kan de nieuwste collectie van een bepaald merk worden bekeken, eventueel in combinatie met een videocall, een online collectiepresentatie of productvideo’s die via een QR-code in een label te bekijken zijn.
Kleding hoeft niet meer in tassen worden gestopt, maar kan aan de roede hangen. De box is ook veel steviger: na 200 keer gebruiken is hij nog steeds heel
Martine Passchier, BjörnBox
Modemerken gebruiken BjörnBox inmiddels als alternatief of aanvulling op modebeurzen
Onderzoek van E-kwadraat toont volgens Martine aan dat BjörnBox ruim 90 procent duurzamer is dan een stand op een kledingbeurs. Uitgangspunt is hoeveel emissies er vrij komen om één klant te bereiken. Beurzen hebben een enorme carbon foorprint: hoog stroomverbruik, bezoekers die van ver komen. Verschillende modemerken gebruiken BjörnBox inmiddels als alternatief of aanvulling op modebeurzen, waar ze retailers makkelijker, goedkoper kunnen bereiken, zoals het Britse kinderkledingmerk Little Green Radicals en het Zweedse modemerk Maxomorra.
Lees ook: Startup van de Week: LOVÍY bestormt met luxe droogbloemen wereld van 'oubollige' sierteelt
Hoe ben je op het idee gekomen? Wat is je achtergrond?
,,In 2007 ben ik begonnen met Blomma, een online winkel voor Scandinavische kinderkleding. Een paar jaar later heb ik samen met Frans Björn Agency opgericht, een agentschap voor verschillende modemerken. Het werk van een agent bestaat onder meer uit verkoop aan retailers en klantenservice. We bezochten vaak beurzen en winkels. Grote nadeel: het kost veel geld en tijd, bovendien is het weinig duurzaam. Verder moet je op een modebeurs maar hopen dat inkopers van retailbedrijven langs jouw stand lopen. Dat kan slimmer en efficiënter, vonden wij.''
,,Zo ontstond het idee voor een box: zorgen dat de nieuwste collectie van een bepaald merk bij de klant zelf te bekijken is. Daarbij kwam dat de belangstelling voor kledingbeurzen de laatste tijd was afgenomen. De eerste box was van plastic, zo een die ook door apothekers wordt gebruikt voor vervoer van medicijnen. De kleding lag opgevouwen in tassen. De box ging naar een winkel in Zeeland. Via Skype heb ik iets verteld over de collectie. Dat was vijf jaar geleden. Tegenwoordig maken we gebruik van een flightcase met een modulaire binnenkant. Kleding hoeft niet meer in tassen worden gestopt, maar kan aan de roede hangen. De box is ook veel steviger: na 200 keer gebruiken is hij nog steeds heel.’’
Lees ook: Startup van de Week: ambitieus duo Circle Closet werkt aan Europa's grootste online kledingkast
Hoe is het om dit samen met je broer te doen? Komen jullie uit een ondernemersfamilie?
,,Onze ouders hebben allebei bij de overheid gewerkt, maar ze hebben altijd wel bijzondere projecten gedaan. In die zin vind ik ze wel ondernemend. Toen mijn vader stopte met werken, heeft hij een huisjespark in Zweden gerund. Ze wonen half in Nederland, half in Zweden. Ze zijn trots en steunen ons altijd in de keuzes die we maken. En ze helpen mee, als er iets moet gebeuren. Mijn broer en ik konden altijd al goed met elkaar overweg. Als kind zeiden we tegen elkaar: ooit gaan we samen een onderneming runnen. Frans heeft visie, heeft het overzicht en doet de financiën; ik zit meer op de operatie en houd me bezig met de dagelijks gang van zaken. Ook doe ik het relatiebeheer. In de dagelijkse werkzaamheden botsen we niet, verder hebben we altijd de lange termijn voor ogen.’’
Wat zijn jullie ambities met BjörnBox? Zijn er over drie jaar duizend boxen in omloop?
,,Mijn broer is van de getallen, maar ik denk dat duizend boxen in drie jaar tijd niet ondenkbaar is. Het concept is uniek, maar het is belangrijk om te blijven ontwikkelen. We willen een flink marktaandeel in Nederland veroveren, maar zeker ook in andere Europese landen. Ons product is schaalbaar. We zijn nu in gesprek met een tiental partijen in binnen- en buitenland, ook hele grote merken. Er is veel interesse uit Engeland: modemerken die gebruik willen maken van de BjörnBox, hoeven immers niet meer al die beurzen langs in Berlijn, Parijs of Rome. Als er een schaap over de dam is, volgen ze allemaal. Hoop ik.’’
Het kiezen van het juiste momentum vind ik een worsteling. Ik denk dat veel startups hier tegenaan lopen. Zit niet stil, blijf doorontwikkelen om je product of dienst nog beter te maken
Martine Passchier, BjörnBox
Is er iemand die zorgt voor tegengas en jullie een spiegel voor houdt?
,,Ja, een coach van imec.istart, een organisatie die zich richt op tech-startups. Imec-istart vindt ons tech genoeg en heeft een aandeel in ons bedrijf: ze hebben 100.000 euro in BjörnBox gestoken. Maar er is meer dan geld: ze bieden ook een coach waar we veel aan hebben. Daar spreken we wekelijks mee, superfijn.’’
De focus ligt bij de modebranche, maar is het een idee om de rondreizende box te gebruiken voor heel andere producten? Een serviescollectie zal misschien niet gaan, maar denk aan tassen, Lego of ander speelgoed?
,,Het scheelt Lego-verkopers op de weg. Dus ja, dat is zeker een goed idee. We denken er ook over na: door de modulaire binnenkant kun je alle kanten op met de BjörnBox. Maar we komen uit de modebranche: die wereld kennen we, bovendien is de markt enorm groot. Je moet toch ergens beginnen.’’
Heb jij – als ervaren ondernemer – tips voor mensen die met hun innovatieve idee de wereld willen veroveren?
,,Verzamel mensen om je heen die het pad van ondernemen eerder hebben bewandeld: ze kunnen bruikbare adviezen geven, zodat je niet zelf alles hoeft uit te zoeken. Blijf altijd in je idee geloven, maar blijf ook toetsen aan de werkelijkheid. En heb geduld. De mode-industrie loopt niet voorop qua ontwikkelingen, vooral niet in de B2B: er zijn nog steeds veel bedrijven die bij het plaatsen en verwerken van orders werken met Excel-sheets.''
,,Met sommige merken zijn we al tijden in gesprek: ze vinden BjörnBox een mooi concept, maar voelen intern wat weerstand. Dat komt vooral omdat ze een paar dingen in de organisatie moeten veranderen, onder meer op het gebied van sales. Een salesteam is immers gewend om beurzen langs te gaan. Wij geloven heilig in de box, maar leren ook van elk gesprek. Een andere tip: accepteer dat processen niet altijd synchroon lopen. Onze box is nu weliswaar beschikbaar en leverbaar, maar het verkoopseizoen is al begonnen. Daardoor hebben we niet meteen omzet. Het kiezen van het juiste momentum vind ik een worsteling. Ik denk dat veel startups hier tegenaan lopen. Zit niet stil, blijf doorontwikkelen om je product of dienst nog beter te maken.’’
Lees ook: Hoe Lieke troep uit de Balinese zee omzet in duurzame kleding met TET. Responsiblewear
Door wie of wat laat jij je als ondernemer inspireren?
,,Ik heb de vraag gisteren ook even voorgelegd aan Frans: we kwamen tot de conclusie dat wij ons allebei vooral laten inspireren door disruptieve ondernemingen. Denk aan Lynk & Co, een automerk dat echt op een andere, vernieuwende manier naar mobiliteit kijkt: je kunt een auto ook delen. Mud Jeans vind ik ook een prachtig merk: iedere broek wordt na gebruik gerecycled. En ik noem toch ook Tesla: het is geen auto met een computer, maar een computer die auto is geworden. Het gaat om een andere manier van kijken. En deze merken zijn mooie voorbeelden van nieuwe, inspirerende zienswijzen.’’
Is er een plan B, mocht BjörnBox onverhoopt mislukken?
,,Vooropgesteld: Frans en ik geloven dat dit een succes wordt. Maar we kijken er waarschijnlijk anders naar dan een 20-jarige die net begonnen is en er van overtuigd is dat hij of zij de wereld gaat veroveren met plan A. We zijn iets ouder en hebben voldoende ondernemerservaring om iets verder te kijken. We hebben geen patent op de BjörnBox, dat is ook niet mogelijk. Wij kunnen altijd nog ons agentschap uitbreiden en de box inzetten voor de merken waar wij mee werken.’’
Lees ook: Revolutionaire boodschappentas als wapen tegen plastic afvalcrisis