Innovatie

SNACKWITHBENEFITS: deze ondernemers maken groentesnack van ‘lustopwekkende’ wortels

Margje Pijpker en Renco Schipper van SNACKWITHBENEFITS. Margje Pijpker en Renco Schipper van SNACKWITHBENEFITS. Foto: SNACKWITHBENEFITS
Margje Pijpker en Renco Schipper van SNACKWITHBENEFITS. Foto: SNACKWITHBENEFITS
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Vroeger was de pastinaak veel populairder, vooral bij de Romeinen: zij dichtten pastinaak lustopwekkende eigenschappen toe. Het hoofdingrediënt van de Root Rizzler is daarmee geen sojaproduct of zetmeel, maar 65 procent groente – onder- en bovenmaatse pastinaak van lokale telers, wel te verstaan.

‘Rizz’ is kort voor charisma, en ‘The Rizzler’ is de ultieme eindbaas als het op charme en mensen versieren aankomt

SNACKWITHBENEFITS mede-oprichter Renco Schipper: ,,Wil je iets full-size plantaardigs snacken uit de muur of de frituur, dan kon je tot nu toe alleen kiezen uit vleesvervangers van soja en zetmeel, of een bamiblok. Een echte groentesnack waar je flink je tanden in kunt zetten, die was er nog niet. Als de Root Rizzler met zijn lichtzoete smaak van pastinaak, witte peper en knapperige jas van geredde chips snackend Nederland kan verleiden om wat vaker plantaardig te kiezen, zou dat prachtig zijn. Je gaat dan al snackend voedselverspilling tegen. Daarbij is een dikke plus dat deze snack een Nutriscore B heeft.”

Pastinaak-snack Root Rizzler: ‘21st Century rizz’

De naam Rizzler behoeft voor lezers onder de 30 geen toelichting. Maar voor Gen Y en ouder legt SNACKWITHBENEFITS mede-oprichter Margje Pijpker het even uit: ,,‘Rizz’ is kort voor charisma, en ‘The Rizzler’ is de ultieme eindbaas als het op charme en mensen versieren aankomt. Gezien de reputatie van de pastinaak en de eerste reacties die de snack opriep, vonden we het wel toepasselijk en sluiten we hiermee aan bij een hele nieuwe generatie.” De term werd populair op TikTok en werd door de Oxford Dictionary uitgeroepen tot woord van het jaar.

Lees verder onder de advertentie

SNACKWITHBENEFITS lanceert snack in 1.000 bedrijfsrestaurants

Dat de snack in trek is, zegt SNACKWITHBENEFITS te kunnen bewijzen met een directe lancering in meer dan 1.000 bedrijfsrestaurants van Sodexo en Compass Group. Deze full-size groentesnack past volgens de oprichters perfect binnen de duurzame ambities van beide bedrijven, aangezien zij voor 2040 streven naar NetZero.

Volgens Sodexo is een duurzame voedselketen alleen haalbaar door écht lekkere, vernieuwende producten en menu’s te serveren aan hun gasten, met minder impact op mens, dier en planeet. ,,De Rizzler is een fantastisch product om iedereen te verleiden om plantaardig te kiezen en tegelijkertijd de snackbeleving te behouden. Deze snack trek je niet alleen lekker uit de muur, het is ook de perfecte aanvulling tijdens de lunch, als losse snack of op een broodje.‘’

Horeca-klanten van Bidfood die de vermeende effecten van de pastinaak zelf willen testen, kunnen dat als eerste doen, want zij hebben vanaf 17 oktober de primeur. Vanaf 2025 wordt de Root Rizzler voor iedereen in de horeca beschikbaar.

Lees verder onder de advertentie

De ondernemers zijn op een missie om de saaie en stoffige snackmarkt te veranderen en mensen uit hun ‘snacking comfortzone’ te schudden

Duurzaamheid als rode draad

SNACKWITHBENEFITS maakt naar eigen zeggen écht lekkere groentesnacks: 100% plantaardig en met duurzaamheid als rode draad. Ze zijn op een missie om de saaie en stoffige snackmarkt te veranderen en mensen uit hun ‘snacking comfortzone’ te schudden. De snacks zijn verkrijgbaar bij alle horecagroothandels en staan al op de menukaart bij zo’n 1.500 restaurants. Je kunt ze onder andere bestellen in vakantieparken, pretparken, strandtenten, bedrijfsrestaurants, hotels, sportkantines, ziekenhuizen en op festivals.

Margje en Renco startten SNACKWITHBENEFITS in 2020 met de ambitie om de wereld beter te laten snacken: door een korte voedselketen, het gebruiken van minder perfecte groenten en zonder onnodige toevoegingen. Alle snacks zijn vegan.

Lees ook: Ken je dat verhaal van Koppert Cress, hun gratis gezonde werklunch en de Belastingdienst...?

Lees verder onder de advertentie