Hoewel pas bij de vrijdagmiddagborrel de champagne werd ingeschonken, at Julian Jagtenberg dinsdagochtend al een stukje taart op de samenwerking met KLM. De deal met de luchtvaartmaatschappij is volgens hem een belangrijke schakel op weg naar volatiliteit voor het bedrijf dat als missie heeft om de wereld beter te laten slapen.
Het opzetten van de samenwerking, waar enkele duizenden medewerkers van de airline gebruik van kunnen maken, duurde volgens Julian eerder jaren dan maanden. ,,Je denkt: dat doe ik wel even, maar je moet in de zakelijke markt echt een andere taal spreken. Er zijn andere voordelen en prijsafspraken.”
Je denkt: dat doe ik wel even, maar je moet in de zakelijke markt echt een andere taal spreken
Julian Hagtenberg Somnox
De zakelijke markt was volgens Julian lange tijd een droom. ,,Tot nu toe kwam het alleen nooit echt van de grond. We hebben meerdere doelgroepen bekeken en zagen vooral kansen bij sectoren met onregelmatigheidsdiensten. Samen met KLM hebben we onderzoek gedaan, producten beoordeeld, de effectiviteit bepaald en een propositie uitgerold. KLM heeft wereldwijde bekendheid, dus het geeft wel een bepaalde geloofwaardigheid dat je met zo’n partner een samenwerking mag uitrollen. We hebben nu een andere markt gevonden die hier snakkend naar op zoek is.”
Lees ook: Succes voor Somnox-oprichter Julian: in zorgverzekeringspakketten
Doorbraak voor businessmodel Somnox
De adem- en slaaprobot van Somnox is een zacht hulpmiddel, vergelijkbaar met een knuffeldier, dat helpt te ontspannen door middel van een voelbare, vertraagde adembeweging. In het kort houdt de deal in dat het hele Somnox-slaapprogramma aan de cambinecrew wordt aangeboden. ,,Waar nu nog vaak een slaappil wordt genomen, willen wij de stewardess, purser of piloot een substituut aanbieden. Daarom kunnen zij zes maanden gebruikmaken van de Somnox-slaaprobot, de app die begeleiding geeft en de coaches.”
De crux voor Somnox zit ‘m in het feit dat medewerkers van de luchtvaartmaatschappij het slaapprogramma tot 100 procent vergoed krijgen met hun collectieve aanvullende zorgverzekering van Zilveren Kruis. Dat is de tweede meevaller voor Julian, nadat zorgverzekeraars Zilveren Kruis en a.s.r. het slaapprogramma vanaf 1 januari van dit jaar opnamen in het zorgpakket.
De opname in het zorgpakket was echt een doorbraak in ons businessmodel
Julian Jagtenberg Somnox
Julian legt uit: ,,De opname in het zorgpakket was echt een doorbraak omdat ons product voor sommige mensen niet te betalen was en met het abonnementsmodel plots wel werd vergoed. Waar we voorheen best veel moeite hadden om onze propositie aan te bieden in de sferen van employee wellbeing, maakt die vergoeding juist een heel groot verschil. Daarmee hoeft de vergoeding niet alleen uit het budget van de werkgever te komen, maar ook uit het budget van de verzekeraar. Dat is de doorbraak die het businessmodel nodig had om door te groeien.”
Julian benadrukt dat samenwerking met KLM nog steeds geen zekerheid heeft over een gegarandeerde afname: ,,Dat moet nog blijken.” Toch ziet hij sinds de deal met de verzekeraars en de koppeling met werkgevers en aanvullende verzekeringen, een mooie groei.
Lees ook: Somnox lanceert crowdfundingcampagne voor ontwikkelen van ‘Slaap als een Service’
B2b-tak geeft Somnox stabiele financiële onderstroom
Het opzetten van de b2b-tak is volgens Julian ‘een fijne manier om naast de volatiliteit van de consumentenmarkt een stabiele onderstroom te realiseren’. Waar hij in 2023 nog hardop droomde van winstgevendheid, kan de Somnox-oprichter sinds dit jaar eindelijk zeggen dat hij winstgevend is én groeit. ,,Tot nu toe hebben we dit jaar elke maand winst gedraaid, dus het gaat beter dan ooit. Anderzijds hebben we een kleiner team dan ooit, met tien man. Maar we krijgen veel voor elkaar. Met het abonnement weet je wat er volgende maand binnenkomt. Daarmee is winstgevende groei, toch wel de heilige graal voor veel startups, na negen jaar eindelijk realiteit.”
Winstgevende groei is na negen jaar eindelijk realiteit
Julian Jagtenberg Somnox
Omzetdoelen durft Julian voor 2025 nog niet te noemen, maar hij wil het aantal klanten (nu 25.000) minsten laten verdubbelen. ,,De b2b-tak willen we natuurlijk verder uitbouwen en voor de consument komen nieuwe producten op de markt, wel met het thema ademhaling en slaap. Maar ook het buitenland moet nu eindelijk een keer gaan lukken. Dat hebben we vaak geprobeerd en zijn we toch op ons bek gegaan. Nu moet dat echt een keer goed gaan.” Op de lange termijn ziet hij een model voor zich dat zich voor 80 procent op de consumentenmarkt richt en voor 20 procent op b2b.
In De grote Inspiratieshow van BusinessWise ging Julian onlangs in gesprek met Roelof Hemmen over de grillen van het ondernemen. Ben je als ceo nog wel op je plek bent als het bedrijf groeit? Bekijk het in onderstaande video.
Bekijk hier de voorwaarden.