Elektrische bakfietsen zijn volgens de jonge ondernemers een sneller, goedkoper en duurzamer alternatief voor autoritten binnen de stad. Zo is de bakfiets niet alleen geschikt voor het vervoer van kinderen, maar ook handig voor grote boodschappen, pakketten naar het postpunt brengen of aankopen bij een tuincentrum of bouwmarkt.
Omdat de bakfietsen van BAQME worden gedeeld is er geen hoge investering nodig voor de aankoop. Daarbij wordt het onderhoud van de e-bike door de startup verzorgd en worden de fietsen opgeladen.
Steden zijn momenteel nog teveel ingericht voor auto’s in plaats van mensen. Auto’s staan 95 procent van de tijd stil en nemen een disproportioneel groot deel van de openbare ruimte in
Berenice van Gessel, coo en co-founder BAQME
Berenice van Gessel, coo en co-founder van BAQME: ,,Steden zijn momenteel nog teveel ingericht voor auto’s in plaats van mensen. Auto’s staan 95 procent van de tijd stil en nemen een disproportioneel groot deel van de openbare ruimte in. We hopen inwoners van Rotterdam een aantrekkelijke nieuwe vervoersoplossing te bieden en een alternatief voor de (tweede) auto die vaak wordt gebruikt voor korte ritten door de stad.”
Twee kinderen met een hond of twee boodschappentassen in de bakfiets
De gebruiker downloadt de BAQME-app en zoekt vervolgens met de app naar de dichtstbijzijnde bakfiets. Daarna kan hij of zij rondrijden door de stad. De maximale snelheid met behulp van trapondersteuning is 25 kilometer en met een volle accu kan je ongeveer 40 tot 50 kilometer fietsen. Ook zonder elektrische aandrijving kun men op pad, alle fietsen hebben minstens zeven versnellingen.
In de bak passen twee kinderen met een hond of twee boodschappentassen. En voor wie juist pakketten wil wegbrengen, spullen wil verhuizen of grote aankopen doet, brengt BAQME met een belasting van maximaal 80 kilo ook uitkomst. De gebruiker betaalt 0,15 eurocent per minuut met een minimum van 0,50 eurocent per rit. Het pauzeren van een rit kost 0,05 eurocent per minuut.
Foto boven (v.l.n.r): Sven Velthuis, Berenice van Gessel en Souren Arakelian.
Fietsen van BAQME: géén vaste parkeerplaats, maar parkeerzone
Wie de kinderen heeft weggebracht of een boodschap heeft gedaan, parkeert de elektrische bakfiets en eindigt de rit via de app zodat een andere gebruiker er weer mee op pad kan. In tegenstelling tot andere deelaanbieders van bakfietsen hebben de fietsen van BAQME géén vaste parkeerplaats, maar zogenoemde parkeerzones. Aan het einde van een rit wordt er om een parkeercheck gevraagd. De gebruiker maakt een foto van de geparkeerde fiets via de app en kan dan afsluiten.
Nederlandse startup heeft ambitie over de grens
BAQME is in augustus 2020 opgericht door Souren Arakelian en Sven Velthuis. Berenice van Gessel heeft zich recent aangesloten als een van de mede-oprichters en als investeerder. Tot voor kort was Van Gessel werkzaam bij Uber waar ze onder andere verantwoordelijk was voor de JUMP operaties in EMEA en daarvoor onder meer operationeel verantwoordelijk voor Uber in de Benelux.
De aanbieder begint in Rotterdam met 40 e-bakfietsen, wat er snel meer zullen worden. Op termijn wil het bedrijf uitbreiden in meer steden in Nederland en Europa om een alternatief te bieden voor korte autoritten.
Lees ook: Volgende ontwikkeling in elektrische fietsenwereld: opladen boven een tegel