Samenwerking in plaats van het ei van Columbus. De verleiding van de korte termijn weerstaan. Technologie inzetten om nieuwsgierigheid te prikkelen. Het zijn lessen in ondernemerschap van respectievelijk Leon Joanknecht (Filmfabriek en Filmkapitaal), Michel Petrusma (AXI) en Jaap de Jong (Young Perfect), de drie genomineerden voor de Business Award. Wie het beste voldoet aan het thema 'How smart is your business - Hoe digitaal is uw succes?' wint. Van belang is de manier waarop ze nieuwe technologie inzetten om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen.
Influencers
Jaap de Jong, managing director bij Young Perfect in Breda, is 'supertrots' op de nominatie. ,,Daarmee behoren we tot de beste ondernemers van Breda. Daar word je heel vrolijk van. Het is een enorme waardering voor ons team en ons businessmodel.'' ,,Wij zijn sinds enkele jaren erg actief in het verenigen van onze offlinedienst met de onlinewereld.'' Zo ging het IT-landschap van de onderneming op de schop door een nieuw ERP-systeem te implementeren en werd een Young Perfect-app voor medewerkers geïntroduceerd.
Het familiebedrijf is wekelijks te vinden op de winkelvloer bij de 400 grootste supermarkten van Nederland. ,,Hier verrassen we shoppers met nieuwe producten. We laten hen proeven en inspireren hen met creatieve bereidingen.'' Wie bedenkt dat een klant routinematig op slechts 500 van de 20.000 producten in een supermarkt is gericht, begrijpt dat artikelen op moeten vallen. Dat lukt bijvoorbeeld door influencers in te zetten. Virtual en augmented reality, sinds 2016 op de winkelvloer te vinden, helpen ook. ,,De meeste shoppers hebben haast. Zo kun je hun nieuwsgierigheid toch prikkelen.'' Ook social media, photobooths en gamification via touchscreens op de winkelvloer horen er volgens De Jong bij.
Lees ook: Leentjes Poeder Pret winnaar MKB Export Award
Films digitaliseren
Leon Joanknecht, die aan het roer staat van Filmfabriek en Filmkapitaal in Bavel, noemt de nominatie van zijn bedrijven heel leuk en belangrijk. ,,We zijn door de jury beloond voor onze oplossing die bijdraagt aan de instandhouding van cultureel erfgoed: digitaliseren van oud filmmateriaal. Door de nominatie worden meer mensen zich bewust van de gezamenlijke opgave om dit erfgoed te digitaliseren. Daardoor vergaat het niet en wordt het voor iedereen toegankelijk. Wij zijn de eerste generatie in de geschiedenis die dankzij nieuwe technieken toegang heeft tot de oorspronkelijke kwaliteit van deze films. Oud materiaal lijkt van slechte kwaliteit, maar is dat niet. Als je de films beeldje voor beeldje digitaliseert, lijkt het alsof ze gisteren zijn opgenomen.''
Filmfabriek fabriceert filmscanners en filmgerelateerde producten, Filmkapitaal ondersteunt wereldwijd bij het digitaliseren, restaureren en archiveren van films. Dat leidt tot ontdekkingen waar geschiedkundigen van smullen. Joanknecht: ,,Ik zag op amateurfilm vier mannen op ski's die The Beatles bleken te zijn.'' Binnenkort lanceren de bedrijven een internetplatform waarop filmmateriaal beschikbaar en vindbaar is. Er zit haast achter, want oude films vergaan. ,,Slechts 2 procent is gedigitaliseerd. Weinig bedrijven, mondiaal een stuk of vijf, beschikken over de kennis.'' Digitaal transformeren biedt ondernemers kansen, zegt Joanknecht. "Je bent minder afhankelijk van klanten die je winkel binnenstappen, kunt zelf initiatief nemen. Wel kom je vroeg of laat obstakels tegen. Voor ons platform zochten we de samenwerking op, want je moet niet denken het ei van Columbus te hebben gevonden. Die liep echter spaak. De les is dan: hak op tijd de knoop door en zoek andere hulp.''
Lees ook: Einde Silicon Valley als innovatieleider nabij: Eindhoven de opvolger?
Kunstmatige intelligentie
Michel Petrusma is directeur van ICT-bedrijf AXI in Breda. ,,De kandidatuur is een mooie erkenning van ons werk: ontwikkelen en inzetten van ICT-oplossingen om bedrijven verder te helpen.'' Volgens hem is het de kunst om ruimte te maken voor innovatie. De technologie is voorhanden, de toepassing blijft achter. Axivation brengt daar verandering in. Binnen dit bedrijfsprogramma werken medewerkers een creatief idee uit voor de klant.
Doordat innovatie niet direct vruchten afwerpt, is langetermijndenken de grootste uitdaging voor Petrusma. Na drie jaar Axivation wordt het tijd de eigen oplossingen te presenteren aan de buitenwereld. ,,We innoveren niet om het innoveren. Ik geloof dat we zinnige dingen bedenken. Zo zetten we kunstmatige intelligentie in voor het kassasysteem van onze klanten, waardoor ze zicht krijgen op koopgedrag. Ook hebben we een cv-ketel bedacht die zelf aangeeft wanneer een monteur vereist is en zetten we blockchaintechnologie in om consumenten meer inzicht te geven in productieprocessen van de vleesindustrie.''
De award wordt 26 maart 2019 uitgereikt bij de tweede editie van netwerkevenement Business Awards Baronie van Breda in de Grote Kerk van Breda.
Ik zag op amateurfilm vier mannen op ski's die The Beatles bleken te zijn
Leon Joanknecht van Filmfabriek/Filmkapitaal