Nieuws Innovatie
‘Vegetarische slager’ Jaap Korteweg onthult tosti met... melkvrije kaas
Jaap Korteweg is bekend van het vleesvervangersmerk De Vegetarische Slager. Sinds 2020 werkt hij met zijn bedrijf Those Vegan Cowboys aan melkvrije kaas. Tijdens De Ondernemer Live kwam Jaap met een primeur: hij presenteerde smeltkaas voor op de tosti.
Laatste update: 19 oktober 2022 01:00
Nadat Jaap Korteweg Nederland aan de vegan rookworsten kreeg en het diervriendelijke spek, was het voor de vleesvervangerpionier tijd voor een nieuwe uitdaging: kaas maken, zonder melk. Zijn doel is het om koeien uit de zuivelketen te halen en caseïne, het dierlijke eiwit dat in melk voorkomt, zo goed mogelijk na te bootsen.
Familiebedrijf Westland uit Huizen, bekend van onder meer de kaasmerken Old Amsterdam en Maaslander, ging met Kortewegs bedrijf Those Vegan Cowboys de uitdaging aan en samen realiseerden ze het melkvrije kaasmerk WildWestLand.
Lees ook: Kaas maken zonder koeien, Vegetarische Slager-pionier Jaap Korteweg dicht bij oplossing
WildWestLand: diervriendelijke melkvrije kaas
Vorig jaar lanceerde Those Vegan Cowboys hun eerste smeerkazen en sinds deze week liggen daadwerkelijk de eerste plakken kaas in de supermarkt. Deze smeltkaas is speciaal gemaakt voor op de tosti. Tijdens De Ondernemer Live werd de kaas voor het eerst publiekelijk geserveerd.
Korteweg vertelt dat na ongeveer een jaar ontwikkelen de kaas af was. Waar hij voor zijn vegetarische rookworst wel honderd worsten had geproefd om tot de perfecte diervriendelijke variant te komen, was hij met tien kazen een stuk sneller klaar. ,,Hij smelt net zo mooi als een dierlijke kaas. Thuis eet ik geen dierlijke producten, maar op deze manier kan ik toch een tosti eten. Het is nu mogelijk om met plantaardige ingrediënten goede kopieën van kazen te maken met de echte kaasbeleving.”
Lees ook: Coffee Free Coffee: koffieboonloze koffie zonder de bittere nasmaak van ontbossing
Als beste uit de bus bij smaakpanel
Verslaggever Roland Tameling is niet de enige die enthousiast is en geen verschil proeft met normale kaas. ,,Laatst is onze kaas door een smaakpanel van culinair-experts getest en kwam ‘ie als beste uit de bus. Die erkenning is fijn.”
De grote vraag is natuurlijk hoe Korteweg denkt ervoor te zorgen dat consumenten zijn product gaan kiezen boven normale kaas. Volgens de ‘kaasmaker’ begint het in ieder geval bij smaak. ,,Die staat op één en is hetzelfde (als dierlijke kaas, red.). Dan volgt het verhaal vertellen voor de toekomst: nu wordt 80 procent van het landareaal gebruikt voor de veehouderij, terwijl het maar 20 procent van de calorieën opbrengt.”
Korteweg benadrukt dat voor melkvrije kaas en vleesvervangers slechts de helft van het landbouwareaal gebruikt hoeft te worden, waarmee zelfs 10 miljard mensen gevoed kunnen worden. ,,De rest kunnen we teruggeven aan de natuur. Dat is een geweldig mooi toekomstperspectief.”
Terug in de tijd, Jaap Korteweg te gast in de videoserie Werkverkeer: Jaap Korteweg: van Vegetarische Slager naar Veganistische Melkboer