InnovatieGroei

Vrienden Rick, Joeri en Bart scoren met hun likeuren: ‘Landelijke speler geworden’

Bart van den Heijkant, Rick Taks en Joeri van Dongen van de Jongens van Oud West. Evy van Nispen
Evy van Nispen
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

,,Hier, kijk”, zegt Rick Taks terwijl hij zijn telefoon richting de neus van de BN DeStem-verslaggever duwt. Op het scherm verschijnt een Orancello-order, keurig uitgelijst met hoeveel flessen en wat dat kost. Een nieuwe bestelling van een mevrouw uit Vierpolders. Waar dat ligt? Geen idee. Maar belangrijker: de klant heeft de weg naar het Oosterhoutse product gevonden. ,,Een van ons gaat dat inpakken in ons magazijn en dan wordt-ie bezorgd.”

Taks en zijn vrienden Bart van den Heijkant en Joeri van Dongen, allen rond de dertig jaar, begonnen drie jaar geleden met het zelf ontwikkelde ambachtelijke Orancello. Een variant op de populaire limoncello, maar dan gemaakt van de schillen van sinaasappels. Een beetje bitter met een zuurtje.

Afgelopen jaar bracht het trio Oosterhoutse ondernemers ook een passievruchtlikeur op de markt. Dat brengt het aantal op drie drankjes, want de limoncello zelf wordt inmiddels ook aangeboden.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Rogier brouwde drankje in lockdown, nu drinkt (bijna) het hele land zijn Fat Tiger limoncello

750 verkooplocaties

De ondernemers lanceerden de orancello door sinaasappels te schillen en vooral veel zelf te proeven. Percentage alcohol: 28 procent. Merknaam: De Jongens van Oud West, die verwijst naar de Oosterhoutse wijk waar ze opgroeiden.

Inmiddels is de afzet gegroeid van 8500 verkochte flessen in 2021 naar zo’n 30.000 nu. Inmiddels wordt de drank in Amsterdam gemaakt. Zelf schillen is er dus niet meer bij. Op beurzen als de Margriet-Libelle Winterfair worden ter promotie en kennismaking duizenden shots uitgeserveerd. Het aantal verkooplocaties steeg van 30 naar meer dan 750.

Lees verder onder de advertentie

Dat wij nu al bij de grootste speler zitten is heel gaaf, ook al kost de promotie tienduizenden euro’s

Daaronder slijterijketen Gall & Gall, een grote speler met landelijke dekking. Taks: ,,Het contract is verlengd, binnenkort gaan we praten over komend jaar. Wij zijn relatief onervaren en zij heel geroutineerd. Maar dat wij nu al bij de grootste speler zitten is heel gaaf, ook al kost de promotie tienduizenden euro’s.”

Een uit de hand gelopen hobby klinkt cliché, maar dat is wat De Jongens van Oud West betreft precies wat het is. De limoncello levert een klein deel van de omzet op, terwijl de orancello en passievrucht even populair zijn. ,,De passievrucht sloeg meteen goed aan, terwijl we die nog maar sinds enkele maanden aanbieden. De vruchten komen uit Zuid-Amerika, want hier kun je ze nauwelijks krijgen. De sinaasappels halen we uit de streek rond Valencia in Spanje.”

Werken in verschillende werkvelden

De drie vrienden werken in volstrekt verschillende professionele werkvelden. Taks: ,,Ik ben zelf projectmanager gegevensuitwisseling, Bart is IT-consultant en Joeri is fysiotherapeut. We hebben dus geen marketing-achtergrond, maar een fysio in je club is wel handig hoor (lacht). Ieder halfuur een andere klant op de tafel, dat levert een enorm netwerk op.”

Lees verder onder de advertentie

We zouden graag groeien, een nieuwe smaak toevoegen heeft niet onze eerste prioriteit. Een perziksmaak erbij... ik weet niet of dat zin heeft

Het kan wel aanpoten zijn. ,,We werken allemaal vier keer negen uur en hebben daarmee een fulltime baan. Daarnaast spenderen we 20 tot 30 uur per week aan ons bedrijf. En hebben twee van ons een kindje, dus het is wel druk.”

Lees ook: Cley Distillery: nieuwe ster aan de hemel van oer-Hollandse whisky en gin

Passievrucht is boominghttps://www.deondernemer.nl/groei/cley-distillery-nieuwe-ster-aan-de-hemel-van-oer-hollandse-whisky-en-gin~e6a2f3a

De likeurtjes zijn apart te drinken, maar worden vooral ook gebruikt als ingrediënt in cocktails zoals een Spritzer. ,,Maar met onze passievrucht maak je ook een hele goeie Pornstar Martini. Die passievrucht is helemaal booming bij met name jonge vrouwen.”

Lees verder onder de advertentie

Met een verkoopprijs van 22 tot 25 euro per fles is de omzet niet moeilijk te berekenen. Het gaat inmiddels om forse bedragen. De vraag neemt toe en dus heb je ook meer voorraad nodig.

Deze dagen wordt daardoor alweer de derde, wederom grotere opslaglocatie betrokken in Oosterhout. ,,Losse verkoop of relatiegeschenken voor de baas... Iedere fles gaat nog steeds door onze eigen handen, maar het telt wel op. Als onderdeel van het kerstpakket? Dat kan, maar de meeste werkgevers doen steeds minder met alcohol.”

Lees na de foto: Grotere verantwoordelijkheid

Lees verder onder de advertentie
De likeuren van Rick Taks, Bart van den Heijkant en Joeri van Dongen doen het ook goed in cocktails. Evy van Nispen
Evy van Nispen

Taks: ,,Kijk, we begonnen ooit met 250 flesjes. Je legt een paar honderd euro in om die te maken. Stel dat je die niet verkoopt, dan verlies je dat geld. Dat kun je missen. Maar nu doen we echt flinke investeringen. We hebben een lening afgesloten om dit te kunnen bekostigen. Er staat een accountmanager op de loonlijst die voor ons slijterijen en horeca afgaat door heel Nederland. Dan denk je wel eens: oeh.”

Groeien is tof maar zorgt dus ook voor een grotere verantwoordelijkheid

,,Groeien is tof maar zorgt dus ook voor een grotere verantwoordelijkheid. We zijn nu wel echt een landelijke speler geworden. We zouden graag verder groeien, maar een nieuwe smaak toevoegen heeft niet onze eerste prioriteit. Een perziksmaak erbij... ik weet niet of dat zin heeft.”

Lees verder onder de advertentie

,,De komende jaren willen we flink in gaan zetten op groei in de horeca. We zijn nu lokaal al op veel plekken beschikbaar. Qua groothandel zou je een stap kunnen maken als je een Sligro of Hanos aan je kunt binden.”

Passievrucht, orancello en limoncello van De Jongens van Oud West. Evy van Nispen
Evy van Nispen
Lees verder onder de advertentie