InnovatieGroei

Waarom de lijst van 100 vrouwelijke topondernemers nodig blijft

 
Ondernemers tijdens de presentatie van de lijst in 2019.
 
Geschreven door:
Leestijd 4 minuten

Volgende week verschijnt zij weer: The Next Women 100, de lijst van 100 succesvolle vrouwelijke ondernemers in Nederland. Minimale omzet (gemeten in 2019): twee miljoen euro. Bedenkt nu dat 94 procent van de ondernemers in ons land een omzet van een miljoen niet haalt. En stel jezelf vervolgens de vraag: is zo’n specifieke lijst nodig? Ja, zeggen de initiatiefnemers.

Lees verder onder de advertentie

Het is de negende keer dat de lijst verschijnt en de noodzaak ervan is voor director Rixt Herklots en oprichter Simone Brummelhuis van The Next Women nog steeds relevant: ,,We horen het nog regelmatig als het gaat om vrouwelijke ondernemers: ‘ze zijn er niet’, ‘wij kunnen ze niet vinden’, ‘ze bestaan niet’, ‘als ik ze niet in mijn directe kring heb zitten, zullen ze er wel niet zijn’. Maar wat de lijst ook rechtvaardigt is de vraag van startende vrouwelijke ondernemers: wie zijn mijn rolmodellen, aan wie kan ik me optrekken, wie hebben het al gedaan, door wie kan ik mij laten inspireren?”

Rixt Herklots

Director The Next Women

,,De groepen van twee tot vijf miljoen omzet en van vijf tot tien miljoen zijn nu al bijna even groot.''

Wie wordt snelste groeier?

The Next Women onderhoudt sinds 2009 een eco-systeem van vrouwelijke starters, rolmodellen, deskundigen en investeerders. Doel is als ondernemers elkaar te helpen groeien. De 100 wordt samengesteld op basis van een survey onder zo'n 2500 vrouwelijke ondernemers. Het gaat dit keer om de resultaten van 2019, corona speelt nog geen rol. Herklots: ,,De groep wordt groter. Er zijn steeds meer vrouwen die substantiële ondernemingen leiden. Het omzetcriterium is van een miljoen bijgesteld naar twee miljoen. Als je dan bedenkt dat van alle ondernemers 94 procent de een miljoen niet haalt en wij weten toch ieder jaar ruim 100 vrouwen te vinden die al twee miljoen of meer draaien! We zien in deze editie bovendien dat de groep van twee tot vijf miljoen omzet en groep van vijf tot tien miljoen inmiddels bijna even groot is.”

Lees verder onder de advertentie

Een nummer 1 is er niet. ,,We kiezen nooit een winnaar. De lijst vertegenwoordigt ons netwerk en de kracht van de massa. We hebben dit jaar wel vijf extra profielen: de snelste groeier, de hoogste nieuwkomer, de meest internationaal opererende, het rolmodel en de change maker.”

Lees ook: Elske Doets: 'Vrouwen worden van nature nooit aangemoedigd lef te tonen'

Meer vrouwen halen kapitaal op

Uitgangspunt van The Next Women is: rolmodellen steunen de volgende generatie. Oprichter Brummelhuis: ,,Daar is nog steeds behoefte aan. Daarnaast zien we dat steeds meer vrouwelijke ondernemers naast adviseren ook willen investeren. Daarvoor hadden we al een Angel-fonds en sinds vorig jaar is daar het Borski Fund bijgekomen. Ik heb dat samen met Laura Rooseboom opgezet voor venture capital-investeringen in ondernemingen waarin vrouwen een toonaangevende rol spelen. Drie jaar geleden deed 87 procent van de vrouwelijke ondernemers het nog op eigen vermogen. De laatste jaren zie je steeds meer spreiding. Er zijn meer vrouwen die kapitaal ophalen.”

Lees verder onder de advertentie

Simone Brummelhuis

Oprichter The Next Women en Borski Fund

,,We zijn laatst door een man een ‘sympathiek initiatief’ genoemd. Met nu al dertig miljoen! We zijn verre van dat.''

Borski Fund: investeren voor diversiteit aan de top

Het Borski Fund is opgericht door Brummelhuis, zelf in het verleden mede-oprichter van het reviewplatform iens. Vier banken nemen eraan deel, naast enkele familiefondsen en 35 ondernemers van wie 75 procent vrouw is. Het fonds beheert nu al 30 miljoen euro, maar niet iedereen snapt het doel van het fonds. Brummelhuis: ,, We zijn laatst door een man een ‘sympathiek initiatief’ genoemd. Met nu al dertig miljoen! Sympathiek zijn we alles behalve, verre van. We zijn een technologiefonds. We richten ons op diversiteit en vrouwelijke ondernemers. Dat is nieuw, daar heb je mensen voor nodig die hun nek durven uitsteken, zoals bij alle nieuwe dingen.”

Lees ook: ProMissie: 'Rol vrouwen binnen familiebedrijf vaak niet benoemd'

Lees verder onder de advertentie

Investeringslandschap 95 procent mannelijk

Komt er een moment dat het niet meer nodig is, een netwerk van en een fonds voor vrouwelijke ondernemers? ,,Op dit moment is het investeringslandschap in Nederland voor 95 procent mannelijk. Dat betekent dat wij nog onvoldoende mannen overtuigen van de effectiviteit van ons fonds. Het zal altijd nodig zijn dat er wordt geïnvesteerd in diversiteit en innovaties die door vrouwen worden bedacht. Mannen alleen verzinnen andere dingen, vrouwen en mannen samen bedenken andere dingen en vrouwen alleen ook. Als je echt wilt innoveren is het nodig dat je alle denkkracht gebruikt. Daarom blijft het nodig dat vrouwen succesvol worden en vervolgens gaan investeren. Dan blijft de beslissingsmacht divers.”

Meld je aan voor de online lancering van The Next Women 100

The Next Women 100 wordt maandag 30 november bekend gemaakt tijdens een online event in samenwerking met Ernst & Young, Salesforce, QISS-IT, StartupAmsterdam en Veuve Clicquot. Last minute inschrijven voor het event kan hier.

Foto: drie ondernemers op de lijst in 2019