Zeven jaar geleden werd Puck Middelkoop voor het eerst moeder en toen begon ook het idee voor haar eigen bedrijf te borrelen. ,,Ik had net mijn dochter Lux gekregen en kwam erachter hoe supersnel baby’s groeien. Ik zocht naar een duurzame manier om kinderkleding te kopen. Vooral het eerste jaar blijf je maar kopen. Eigenlijk had ik daar geen tijd voor en wilde mijn energie voor andere dingen gebruiken.”
Puck werd geïnspireerd door Bloomon, het bedrijf waar je een abonnement op bloemen kunt nemen. ,,In de kledingindustrie is nog wel veel impact te maken. Kleding voor baby’s gaat heel hard. De eerste twee jaar gaat een kind door maar liefst acht maten. Daarom begon ik mijn eigen babykleding te verhuren, als een circulair kledingconcept voor kinderkleding.”
De eerste twee jaar gaat een kind door maar liefst acht maten
Ze klopte vervolgens aan bij een aantal duurzame kledingmerken, denk aan Noppies, Imps & Elfs en Little Label, met de vraag of ze flexibel kon inkopen. ,,Het is in de kledingindustrie normaal om nu al in te kopen voor de zomer van 2025, maar voor een startende onderneming is dat natuurlijk een groot risico. Voor merken is de stap van een lineair naar een circulair businessmodel best groot, maar de eerste reacties van onze merken waren gelukkig positief.” Puck probeerde het ook bij grotere merken op een beurs in Parijs. ,,Daar had ik minder succes. Kleding verhuren? Ze keken me raar aan.”
Hulaaloop werkt met abonnementsvormen
Hulaaloop werkt als volgt. Er zijn drie verschillende abonnementsvormen. Ze bestaan uit negen, twaalf en achttien kledingstukken en kosten 30, 35 en 45 euro per maand. Het pakket met babykleding wordt thuisbezorgd en als je kind eruit is gegroeid, kun je dat melden en het pakket terugsturen. Meestal is dat al na twee of drie maanden. Dan volgt een nieuw pakket waar de kledingstukken met een maatje groter in zitten. Je kunt vooraf aangeven welke stijl kleding je leuk vindt, daar houdt de stylist dan rekening mee in het samenstellen van het pakket. Momenteel wordt er nog gewerkt aan een optie op de website om zelf de kleding uit te kiezen.
Kleding verhuren is een intensief proces, zo merkte Puck: ,,Je hebt een website die moet worden onderhouden, kleding moet worden gereinigd, gerepareerd, verstuurd. We hebben de kledinginkoop en een stylist die de setjes maakt. Veel is geoutsourced, zoals de reiniging en de reparatie. Zelf doen we het onderhoud van het platform, de kleding-inkoop, de styling en de verzending.”
Geen ander Nederlands concept voor de verhuur van kinderkleding
Bij de inkoop van nieuwe kleding houdt Puck er rekening mee dat een item drie keer, dus met drie kinderen minimaal, moet mee gaan om break even te draaien. Het ene item kan soms wel zes of zeven keer mee en het andere is soms na één keer niet meer te dragen.
Lees ook: Dit duurzame merk maakt biologisch afbreekbare sneakers ‘on demand’
Er was nog geen ander concept in ons land dat kleding voor kleine kinderen verhuurt. ,,Je hebt wel kleding voor volwassenen die je kunt huren, zoals Lena Library waar ik zelf ook graag kom. Maar in abonnementsvorm en voor kinderen, dat bestond niet. Ik hoor wel de succesverhalen uit Engeland en Scandinavië, daar zijn ze al heel ver met het verhuren van kinderkleding. Als de eerste speler hadden we heel veel uitdaging in het uitleggen van hoe het werkt. Dat moeten mensen wel eerst snappen, voordat je iets kunt verkopen. Doorzettingsvermogen is een belangrijke eigenschap die je moet bezitten als ondernemer. En een portie vertrouwen. Het is vallen, opstaan en weer doorgaan.”
Ze had ook meevallers. In het eerste jaar van de startup kreeg ze van gemeente Amsterdam een subsidie van 25.000 euro voor de samenwerkingen met een sociaal atelier die ze was aangegaan en het aspect van de circulariteit. ,,Die subsidie hebben we gebruikt om meer kleding in te kopen en voor marketing activiteiten.” Via social media en het werken met ambassadeurs voor haar merk probeert ze steeds meer nieuwe klanten te krijgen.
Hulaaloop werkt samen met Wehkamp
Recent begon Hulaaloop een samenwerking met Wehkamp. ,,We zijn sparringpartners. Ik kan hun magazijn in Zwolle gebruiken en ze helpen me logistiek. Zij vinden het weer heel interessant om als grote speler mee te kijken bij een groeiende startup.” Puck kan door de samenwerking bovendien meer merken aanbieden.
De komende tijd wil Puck groeien met haar bedrijf. ,,Ik wil de klanten beter leren kennen. En ik wil bekender worden. We denken eraan ook zwangerschapskleding aan te bieden. En wellicht een maatje groter met de kinderkleding. Maar daar moeten we goed voor nagaan: hoe komt het terug? Kinderen vanaf twee jaar spelen meer en daardoor kunnen de items sneller stuk gaan.” En een fysieke winkel? ,,Dat is zeker iets om te testen, ik zou dan eerst starten met een pop up. Dit hebben we in het verleden ook weleens gedaan in een kinderspeelcafé en dat was heel leuk.”
Een klant zei onlangs: je bent de makkelijke versie van Vinted
Tweedehands kleding is tegenwoordig heel normaal. De platforms en de fysieke winkels waar je dit kunt kopen schieten uit de grond. Zijn apps als Vinted concurrentie voor Hulaaloop? ,,Vinted heeft juist geholpen. Er is geen discussie meer of tweedehandskleding vies is. Een klant zei onlangs: Je bent de makkelijke versie van Vinted. Veel mensen hebben geen tijd of zin in het samenstellen, kopen en verkopen.” De enige concurrent? Puck lacht: ,,De zak met gedragen kleding van familie en vrienden. Tegen dat gemak kun je bijna niet op.”