Jonge ondernemers

Bang voor de wasstraat? Joren en Bram komen thuis de auto boenen

 
Joren Visschedijk (links) en Bram Kuipers hebben een mobiele autowasservice. Foto: Robin Hilberink
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Durf je niet in de auto door de wasstraat, ben je niet mobiel of niet in de gelegenheid om zelf schoon te maken? Dan komen Joren en Bram graag langs. Zij wassen auto’s en busjes van binnen en van buiten. Daar hebben ze hun handen aan vol. Misschien wel een beetje te vol inmiddels.

Lees verder onder de advertentie

oe komen we de coronatijd zinvol door en kunnen we iets bijverdienen? Die vraag stelden Joren Visschedijk (24) en Bram Kuipers (24) zich bij het begin van de uitbraak van de coronapandemie, 3,5 half jaar geleden. Hun autowasonderneming bleek een schot in de roos. „Maar de ambitie om te groeien, hebben we niet.”

In tegendeel, zo valt te lezen in het AD, ze hebben vanwege hun andere bezigheden moeten besluiten om de was- en poetsactiviteiten voor JB Car Cleaning enigszins te beperken. Doordeweeks wordt er daardoor nog amper gewassen. Alleen ’s avonds als het voor de klant niet anders kan. „Zaterdag is onze wasdag. Op die dag wassen we bijna alle auto’s en busjes.”

We hebben er goed over nagedacht voordat we zijn begonnen. Ik hoorde wel eens dat er mensen zijn, die niet goed met de auto door een wasstraat durven te gaan

Bram Kuipers, JB Car Cleaning

Van buiten en van binnen

De twee jonge ondernemers hebben van JB Car Cleaning een bedrijf gemaakt dat meer doet dan alleen de auto wassen van oma, pa en de buurman. „We hebben er goed over nagedacht voordat we zijn begonnen. Ik hoorde wel eens dat er mensen zijn, die niet goed met de auto door een wasstraat durven te gaan”, vertelt Bram. „Voor hen is het is fijner dat er iemand langskomt om bij huis de auto te laten wassen. Maar we zijn we de zakelijke markt opgegaan.”

Lees verder onder de advertentie

In de eerste jaren hadden de twee studenten zeeën van tijd, doordat lessen uitvielen vanwege corona, en zochten ze onder meer contact met verzorgingshuizen. Bij Trivium Meulenbelt werden ze uitgenodigd voor een gesprek. „Ze hebben een wagenpark van ruim honderd auto’s en busjes. Trivium Meulenbelt heeft ook een contract met een wasstraat. Daar verandert niets aan. We rijden hun auto’s door de wasstraat en maken ze zelf van binnen schoon.”

Lees ook: Jonge ondernemer Eli (18) heeft zelfs Enzo Knol als klant in zijn pompoenparadijs

Leren van de boekhouding

Het schoonmaken is meer dan alleen stofzuigen. Ook de autobekleding kan op wens met een waterstofzuiger gereinigd worden. Joren en Bram zijn de enige twee wassers van JB Car Cleaning. Dat zal ook zo blijven. Joren kreeg al eens een telefoontje van een belangstellende, die bij hen aan de slag wilde gaan. Maar een sollicitatiegesprek kwam er niet. „Nee, want dit blijven we met ons tweeën doen. We zijn ook vrienden van elkaar”, zegt Joren.

Lees verder onder de advertentie

Het tweetal zegt dat de opdrachtgevers hun ondernemersgeest prijzen. „Dit is voor ons meer dan alleen een leuke bezigheid om geld te verdienen. We zijn ondernemers en moeten ook prijzen opstellen en de boekhouding bijhouden. JB Car Cleaning is ook heel leerzaam”, vindt Bram.

Met ons bedrijf gaan we nog wel even door. Maar uiteinde­lijk zullen we ermee stoppen als we het te druk krijgen

Bram Kuipers, JB Car Cleaning

'Als we een gezin hebben, hebben we er zeker geen tijd meer voor'

Auto’s wassen doen ze nog steeds met plezier. Maar hun toekomst ligt elders. Bram heeft inmiddels een baan bij Beukenhorst Koffie in Lichtenvoorde en Joren staat op de loonlijst van ACtronics in Almelo. „We doen het nog steeds, maar hebben inmiddels ook een vaste baan. Met ons bedrijf gaan we nog wel even door. Maar uiteindelijk zullen we ermee stoppen als we het te druk krijgen.”

Voorlopig zullen ze met JB Car Cleaning nog heel wat auto’s en busjes van buiten en binnen grondig reinigen. Het vijfjarig bestaan in 2025 denken ze ook nog wel te halen. Maar niet heel lang daarna zal JB Car Cleaning bij de Kamer van Koophandel weer uitgeschreven worden. „Als we een gezin hebben, hebben we er zeker geen tijd meer voor”, zegt Bram.

Lees verder onder de advertentie
Auto’s wassen doen Bram en Joren nog steeds met plezier. Foto: Robin Hilberink

Lees ook: De tips van succesvol ondernemer Marco Aarnink voor jonge, creatieve ondernemers