Jonge ondernemers

Het succes van ‘Fashiontiger’ Bieke (22) haar kledingmerk begon op Instagram

 
Bieke Stienstra voor haar winkel in Rotterdam. Bieke Stienstra voor haar winkel in Rotterdam.
Bieke Stienstra voor haar winkel in Rotterdam.
 
Geschreven door:
Leestijd 3 minuten

Met een winkel op de Rotterdamse Pannenkoekstraat kun je niet meer om haar heen: de tweeëntwintigjarige Bieke Stienstra. Ze is de eigenaresse van het kledingmerk Fashiontiger.

Lees verder onder de advertentie

Jurken in allerlei prints, sieraden, fluffy vesten en kledingrekken vol met gilets. Wanneer je Fashiontiger binnenloopt voel je het tienermeisje in je naar boven komen.

Hoe ben je begonnen met Fashiontiger?

,,Het begon allemaal met Instagram. Vijf jaar geleden zag ik allerlei berichten van meiden die zelfgemaakte sieraden of kleding verkochten‘’, vertelt Bieke aan het AD en Indebuurt. ,,Toen dacht ik ‘dat kan ik ook.’ Ik maakte een profiel aan onder de naam Fashiontiger en bestelde een paar scrunchies en bikini’s om te verkopen. Deze kocht ik online in en verkocht ze voor een iets hogere prijs. Ik zag het vooral als een leuke hobby, waarmee ik een extra zakcentje kon verdienen. Bij een bestelling stuurde ik een tikkie en pakte samen met mijn moeder de order in op zolderkamer.”

,,Mijn volgers bestonden vooral uit familieleden en vrienden. Maar na een winactie stroomden de likes en reacties binnen, ook van onbekenden. Sindsdien is de bekendheid van Fashiontiger alleen maar gegroeid.”

Lees verder onder de advertentie

Wat verkoop je allemaal?

,,Van glitterjurkjes en pantalons tot gekleurde sweaters en minirokjes en nog zoveel meer. We hebben niet alleen kleding, maar ook zonnebrillen, sieraden en zwemkleding. Hierbij let ik op trends en geef ik er een eigen twist aan. Zo hebben mijn team en ik een skort ontworpen die helemaal viraal is gegaan op sociale media. Het lijkt een korte rok, maar het is een broekje. Ik zie veel meiden in Kralingen ermee fietsen. Mijn eigen topmodel boek komt tot leven.”

Lees hieronder verder >

Foto: Bieke Stienstra
Lees verder onder de advertentie

Nu heb je twee winkels! Hoe heb je dat gedaan?

,,De verkoop via Instagram bleek niet handig en werd op een gegeven moment onoverzichtelijk. Daarom heb ik in de coronaperiode een website gemaakt. Hierdoor werd het voor mij opeens duidelijk hoeveel klanten en bestellingen ik had. Al snel kwam een pop-upstore ter sprake en in november 2022 was het een feit. Een kennis van mij is de eigenaar van conceptstore Keet. Zij stond ervoor open om mijn eigen kleding in haar zaak op te hangen. Op de dag dat mijn collectie er hing, stond er een enorme rij. Toen besefte ik pas hoe bekend Fashiontiger was.”

,,Daarna is het balletje gaan rollen. Begin 2023 kwam er een pand vrij op de Meent en deze kans kon ik niet laten schieten. In maart hetzelfde jaar opende ik mijn eigen winkel en een paar maanden later een tweede vestiging in Utrecht. Sinds kort zijn we in Rotterdam verhuisd naar de Pannekoekstraat.”

Hoe voelt het om zo’n rij voor je winkel te zien?

,,Dat is onwerkelijk! Opeens veranderde de online poppetjes die ik op de website zag in honderden, enthousiaste meiden. Bij de opening van de winkel in Utrecht stonden er klanten in de regen 2,5 uur te wachten voordat de winkel open ging.”

Lees verder onder de advertentie

Lees hieronder verder >

Foto: Bieke Stienstra

Ook op TikTok weten mensen jullie te vinden.

,,Klopt! We hebben bijna 100.000 volgers. Ik denk dat dit komt door de doelgroep. Fashiontiger is vooral bekend onder jonge meiden tussen de 12 en 18 jaar, ook wel de TikTokgeneratie genoemd. Het is grappig om te zien hoe goed sommige filmpjes scoren.”

Lees verder onder de advertentie

Wat zijn je toekomstplannen?

,,Ik doe alles op gevoel, dus kijk niet echt naar de toekomst. Mijn grote droom is het openen van meerdere winkels in het buitenland.”

Lees ook: Na online succes opent JOSH V tóch haar eerste fysieke winkel

Lees verder onder de advertentie