Alle jongeren tikken wel eens een blikje Coca-Cola, Red Bull of een ander drankje naar binnen. Maar bij de Udense matties Wouter Jans (20) en Muamer Musić (19) ging dat veel verder. ,,Wij waren altijd bezig met frisdrank en nieuwe smaakjes”, vertelt Wouter aan het Brabants Dagblad. ,,Naar de supermarkt en dan allerlei blikjes kopen en maar proeven, en maar proeven.”
Zo kwam het snode plan op tafel om samen een frisdrank te ontwikkelen en op de markt te brengen. Liefst een 100 procent natuurlijk drankje, fris en fruitig. ,,De natuurlijke drankjes die er al zijn, smaken vaak wat duf", vinden de twee. ,,Cola en Fanta zijn weer veel te zoet en alternatieven met aspartaam smaken vaak zo chemisch. Wij zochten naar een drankje dat lekker is en toch gezond, op basis van echte citroen.”
Ik weet ook nog hoe vervelend ik het vond dat iemand het als ‘te zuur’ omschreef
Muamer Musić
Mucuna-frisdrank niet te zuur
De Udenaren klopten aan bij een kleine frisdrankfabriek in Amsterdam die hen hielp bij de speurtocht naar de ideale mix, vooral wat betreft de zuurgraad. ,,Dat komt nogal precies”, weten de twee uit eigen ervaring. Wat de een lekker fris vindt, is voor de ander weer te zuur. Uiteindelijk kozen ze uit vijf verschillende smaken een frisse variant op basis van echte citroen, met extracten van maca (knolgewas uit Peru) en guarana (zaadje van een plant uit Brazilië) en daardoor een stoot cafeïne voor de gewenste energieboost.
De naam Mucuna is afgeleid van het havo-werkstuk dat Wouter maakte over dit stofje van de fluweelboon. ,,Dat stofje hebben we er op dringend advies vanwege mogelijke bijwerkingen niet in gestopt. Maar de naam vonden we wel mooi", zeggen de twee.
Lees ook: Brexit, inflatie en importheffingen: zo gaan Double Dutch-zussen Raissa en Joyce er slim mee om
Gunfactor van ondernemers Wouter en Muamer
De eerste lading frisdrank was 500 liter groot. Die hebben ze aan zoveel mogelijk mensen en bedrijven gepresenteerd en laten proeven. ,,Met vooral goede reacties", herinnert Muamer zich. ,,Maar ik weet ook nog hoe vervelend ik het vond dat iemand het als ‘te zuur’ omschreef. Je gelooft er zelf helemaal in en dan wil je dat niet horen.” Op basis van die feedback is het recept nog ietsje aangepast om het minder zuur te maken.
In Uden is Mucuna inmiddels te koop bij twee Plus-supermarkten en bij een groot aantal horecazaken. ,,Die ondernemers gunnen het ons ook en denken met ons mee”, zeggen de twee enthousiast. ,,En ja, het wordt al goed gedronken. Bijna alle klanten hebben bijbesteld.”
Over een jaar of vijf hopen we hier onze boterham mee te kunnen verdienen
Wouter en Muamer
Af en toe scepsis overwinnen
De tweede ‘batch’ van inmiddels 3.600 liter is onderweg vanuit Amsterdam. Twintig pallets vol doosjes fris met ook al de nieuwe smaak: appel met een beetje prik, wat zoeter dan hun eerste product. ,,Er zijn inderdaad al heel veel appelsapjes maar wij misten het koolzuur”, zegt Muamer. ,,En we willen altijd iets nieuws. Daarom deze.”
De twee zien Mucuna vooralsnog als een ‘Brabants drankje’. Na Uden zijn de eerste contacten met de horeca in Den Bosch al gelegd en hebben ze op enkele feestjes en party's hun drankje al mogen presenteren. ,,Ja, we moeten soms wat scepsis overwinnen als mensen zien hoe jong we zijn", zeggen de twee. ,,Maar wij geloven hier echt in. Over een jaar of vijf hopen we hier onze boterham mee te kunnen verdienen. We gaan door tot het lukt. En als je niet opgeeft, kun je ook niet verliezen.”