Jonge ondernemers

Julia (26) stopte vijf jaar geleden met haar studie en heeft nu een miljoenenbedrijf: ‘Wel keihard werken’

Julia Veer stopte met haar studie en startte samen met haar vriend Randy Feliz een eigen bedrijf. Julia Veer stopte met haar studie en startte samen met haar vriend Randy Feliz een eigen bedrijf.  Foto: Frank Jansen
Julia Veer stopte met haar studie en startte samen met haar vriend Randy Feliz een eigen bedrijf. Foto: Frank Jansen
Leestijd 5 minuten
Lees verder onder de advertentie

Zes man personeel, drie stagiaires, een kantoor in het World Trade Center, een werkweek van tachtig tot honderd uur en een omzet van miljoenen. Dat klinkt als het bedrijf van een doorgewinterde ondernemer, maar het is de dagelijkse realiteit van de 26-jarige in Den Haag woonachtige Julia Veer. Haar studie maakte ze niet af, wel werkte ze keihard om zo ver te komen.

Het ondernemen is Veer niet met de paplepel ingegoten, vertelt ze in het AD. Het was haar vriend Randy die zes jaar geleden voorstelde om samen ‘iets’ te gaan doen. De twee hebben dan al twee bedrijven waar ze spullen verkopen, maar dit keer willen ze echt zélf een product ontwikkelen. Ze komen door de huidproblemen van de Haagse al snel op een kleimasker. Het maakt Veer zowel de oprichter als de doelgroep van Clay And Glow, dat producten ontwikkelt voor mensen met een gevoelige huid. Een businessplan hebben de twee niet. Dat blijft zo. Het stel gaat te werk zoals het altijd te werk gaat, namelijk door te pionieren.

Studentenkamer vol dozen

Ze beginnen met een eerste lading van drieduizend kleimaskers. Gemaakt in Nederland, dierproefvrij, vegan en van ingrediënten die voornamelijk natuurlijk zijn. Waar ze in eerste instantie denkt die eerste lading zo verkocht te hebben, duurt dat uiteindelijk een jaar. ,,Ik denk altijd heel makkelijk, ik dacht er niet bij na dat je dan ook drieduizend mensen moet overhalen om jouw product te kopen. Dat je het ook moet hebben van mond-tot-mondreclame. Niemand wil de eerste zijn die iets uitprobeert.”

Lees verder onder de advertentie

Maar de verkoop begint uiteindelijk te lopen, met als gevolg dat de studentenkamer al snel vol staat met dozen. De strijkplank gebruiken ze als inpaktafel. Alle tijd wordt in Clay And Glow gestopt. De eerste drieduizend pakketjes worden voorzien van een handgeschreven briefje van de Haagse.

Mijn ouders vonden mij niet goed bij mijn hoofd toen ik stopte met mijn studie

Julia Veer

Veer stopt na één jaar met haar studie communicatie. Ze heeft dan al een studieschuld van 10.000 euro en ze weet dat als ze doorgaat die schuld oploopt met nog eens duizenden euro’s. Ze lacht. ,,Mijn ouders vonden mij echt niet goed bij mijn hoofd. Zij vroegen of ik hier echt in geloofde. Maar ja, wat had ik te verliezen?”

Zes jaar nadat Veer en haar vriend besloten ‘iets’ samen te doen, runnen ze met zijn tweeën een miljoenenbedrijf. Clay And Glow heeft veertien producten die in de Benelux worden verkocht. Klanten kunnen terecht bij de webshop en exclusief bij ICI Paris XL.

Lees verder onder de advertentie
Julia Veer en haar vriend Randy. Julia Veer en haar vriend Randy. Beeld: Clay And Glow
Julia Veer en haar vriend Randy. Beeld: Clay And Glow

Op Instagram heeft het merk ruim 90.000 volgers. Op TikTok plaatst het bedrijf bijna dagelijks een nieuw filmpje voor ruim 40.000 volgers. Het bedrijf heeft een jaarlijkse omzet van een paar miljoen euro. En ook niet onbelangrijk: die studentenkamer is ingeruild voor een mooi huisje.

Het bedrijf heeft de laatste jaren ook geluk met de markt. In 2022 gaven consumenten ruim 3 miljard euro uit aan producten voor de persoonlijke verzorging. Dat is een groei van 6,2 procent in vergelijking met 2021, blijkt uit gegevens van marktbureaus NielsenIQ en GfK Netherlands die zijn verwerkt in een jaarverslag van de Nederlandse Cosmetica Vereniging. Huidproducten leverden in 2022 bijna 490 miljoen euro op. Een groei van 3 procent ten opzichte van 2021.

Lees verder onder de advertentie

Steeds meer jonge ondernemers

Veer heeft met Clay And Glow iets bereikt waar veel jongeren van dromen. De afgelopen jaren begonnen steeds meer tieners en twintigers een eigen bedrijf. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) blijkt dat vorig jaar 4071 jongeren van 16 tot en met 23 jaar een eigen onderneming begonnen. Ter vergelijking: in 2013 waren dit er nog maar 1522. De KvK begon daarom onlangs een speciaal studentenspreekuur.

Lees ook: Mieke (15) heeft haar eigen kledingwinkel: ‘90 procent van de klanten kent ons via TikTok’

Volgens een woordvoerder van MKB Nederland is er een aantal redenen voor de populariteit van ondernemerschap onder jonge mensen. Vrijheid bijvoorbeeld. ,,Je hebt meer regie over je leven, loopbaan en werk.” Maar ook door meer aandacht voor ondernemen, invloed van andere jonge ondernemers als Veer en het feit dat het het opzetten van een onderneming makkelijker is geworden.

Lees verder onder de advertentie

Dat merkt de Haagse ook. Elke dag krijgt ze zeker tien vragen op sociale media over hoe zij dit heeft bereikt. Maar, waarschuwt ze, een eigen bedrijf is niet zo makkelijk als het misschien wel lijkt. De Haagse werkt zeker tachtig tot honderd uur per week, óók in de avonden, de weekenden én met kerst.

Ik ben 26 en ben nog nooit op een festival geweest. Je moet er dus wel veel voor opgeven

Julia Veer

,,Jongeren denken vaak dat een eigen bedrijf vrijheid betekent. Maar ze onderschatten hoeveel tijd en energie erin zit. De eerste paar jaar is het keihard werken”, vertelt ze. ,,Zeker als jij de enige bent die in je idee gelooft. Dat moet je aankunnen. Neem bijvoorbeeld mijn ouders. Die snappen nu wat we vijf jaar geleden in dat kamertje deden, terwijl ze toen dachten: ga toch lekker leven.”

Wel denkt ze dat haar jonge leeftijd haar juist verder hielp in plaats van tegenzat. ,,Iedereen wilde mij helpen.” Alleen het aannemen van personeel vond de Haagse soms lastig. ,,Dan had ik opeens de leiding over iemand die dertigplus is. Hoe werkt dat? Daar heb ik wel even moeite mee gehad.”

Lees verder onder de advertentie
Clay And Glow Clay And Glow
Clay And Glow

De eerste vijf jaar keihard werken zitten erop. De komende vijf wordt er waarschijnlijk uitgebreid in Europa. ,,We moeten daarbij wel werken aan een goed vast team, zodat het niet net als de afgelopen jaren alleen om mij draait. En daar zij we nu mee bezig. De juiste mensen op de juiste plekken zetten, mensen met ervaring aannemen.”

Of ze nooit spijt heeft gehad van de keuze voor een bedrijf in plaats van voor een leuke studententijd? ,,Nee, ook al had ik dat ook graag gewild. Maar wat heb je eraan? Iedereen die nu klaar is met studeren, begint net. Ik heb er al zeven jaar opzitten. Maar ik ben wel 26 en ben nog nooit op een festival geweest. Je moet er dus wel veel voor opgeven. Dat wil ik jongeren dan ook meegeven: er komt heel veel bij kijken. Maar je krijgt er ook veel voor terug.”

Lees verder onder de advertentie