De trui moet de drager zich goed laten voelen omdat deze volledig van natuurlijke materialen gemaakt is en onder eerlijke werkomstandigheden. Geïnspireerd door, en met respect voor, mens en natuur, aldus de ondernemers achter het modemerk.
Deze trui van Achilles and the Tortoise is gemaakt van 50 procent gerecycled en 50 procent biologisch katoen en geverfd met algen, voelt hij zacht aan op de huid en is hij vrij van schadelijke stoffen. Het kledingstuk wordt onder goede werkomstandigheden gemaakt in Portugal, wat zorgt voor een goed gevoel bij zowel drager als maker, zo belooft de startup.
Het gaat om kleding die lang meegaat, keer op keer gedragen wordt, en zowel qua stijl als kwaliteit de tand des tijds doorstaat
Houdbare mode: gericht op kwaliteit en levensduur
,,Kleding is voor mij een manier om verhalen te vertellen,” zegt Willem van Helvoirt, medeoprichter van Achilles and the Tortoise. ,,Met deze truien willen we mensen inspireren om meer in balans te komen met de wereld om ons heen.” De trui is ontworpen om lang mee te gaan, zodat hij niet alleen goed voelt nu, maar ook een bewuste keuze is voor de toekomst.
,,Wij spreken liever over houdbare mode,” zegt Matthijs Tersteeg, medeoprichter. ,,Duurzaamheid is voor ons vanzelfsprekend; het respect voor onze planeet en de mensen die onze kleding maken zit in elk deel van ons proces. Maar houdbare mode gaat verder dan dat. Het gaat om kleding die lang meegaat, keer op keer gedragen wordt, en zowel qua stijl als kwaliteit de tand des tijds doorstaat. Onze stukken zijn tijdloos en zorgvuldig gemaakt om jarenlang van te genieten. Zo willen we consumenten inspireren om bewuster te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en zo bij te dragen aan minder verspilling.”
Bij Achilles and the Tortoise stopt het verhaal van de trui dan ook niet bij de drager. De trui is ontworpen om na een lange levensduur eenvoudig gerecycled te worden. ,,Je kleinkinderen kunnen óók van deze trui genieten,” legt Matthijs uit. ,,Maar wanneer iemand de trui toch niet meer wil, kan deze worden ingeleverd voor statiegeld. Zo blijft de waarde behouden en helpen klanten mee aan minder verspilling. Wij hopen dat deze houdbare aanpak de hele industrie zal inspireren.”
Crowdfunding Achilles and the Tortoise
Met deze crowdfundcampagne biedt Achilles and the Tortoise iedereen de kans om bij te dragen aan houdbare mode – mode die niet alleen de natuur respecteert, maar ook helpt bij het herstel ervan. De campagne brengt het merk dichter bij hun droom van een Regeneratieve Fashion Farm, waar lokale gewassen de basis vormen van kleding die heel lang meegaat.
Om de collectie te lanceren, streven de initiatiefnemers naar een bedrag van 20.000 euro. Tot nu toe is, samen met 54 pioniers, al bijna 9.000 euro opgehaald. Tot 28 november kunnen geïnteresseerden via de voorverkoop deelnemen en alvast een item reserveren.
Lees ook: Jeroen wil met Seavents wereld afvalvrij maken: ‘Idee ontstaan uit passie voor surfen’
Bekijk hier de voorwaarden.