MarketingNeuromarketing

Aandachtstrekkers over... aandacht trekken en aandacht vasthouden

Illustratie: Shutterstock
Leestijd 4 minuten
Lees verder onder de advertentie

vorige

volgende

Lees verder onder de advertentie

Het is de tiende aflevering van Aandachtstrekkers, maar nog steeds niet stelden gastheren Michel Ariëns en Patrick Wessels deze vragen: hoe trek je nu eigenlijk online de aandacht van je doelgroep als ondernemer en hoe houd je de aandacht vast? Ariëns valt direct met de deur in huis met behulp van een praktijksituatie. Belangrijk, zorg dat je jouw online advertentie, video of wat voor reclamevorm dan ook met liefde en zorg maakt. Want dan is de kans veel groter dat je de aandacht van de consument pakt en vasthoudt. ,,Ondernemers hebben helemaal nog niet door hoe ze aandacht moeten trekken. Ik vraag mij zelfs af of ze überhaupt weten hoe dat offline moet!"

Ik zie dat heel veel merken de straatverkoperstechniek gebruiken. Of die van de telemarketeer. Mensen die worden gebeld door een telemarketeer hangen meestal direct op

Michel Ariëns, Aandachtstrekkers

Roep niet dat je een fantastisch product hebt en jouw bedrijf al veertig jaar bestaat

Patrick Wessels geeft een voorbeeld wat je als ondernemer niet moet roepen. Zeggen dat je een fantastisch product hebt, al veertig jaar bestaat als bedrijf en kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan. ,,Op die manier ga je in ieder geval geen aandacht trekken'', waarschuwt de consumentenpsycholoog. ,,Bepaalde dingen vallen op. Als iets anders is dan de rest, trekt het de aandacht. Zet tien zwarte auto's naast elkaar plus een witte auto ernaast, dan weet ik wel naar welke auto jij kijkt. Niet naar al die zwarte auto's. Hoe mooi ze ook zijn. Kortom, begrijp in de basis hoe iets aandacht trekt en hoe mensen daarop reageren.''

,,Iemand die jou aandacht geeft, geeft eigenlijk zijn tijd. Hij geeft jou mental space. 'Jij wilt mij iets vertellen? Dan luister ik naar je''', aldus Ariëns. ,,Maar ik zie dat heel veel merken de straatverkoperstechniek gebruiken. Of die van de telemarketeer. Mensen die worden gebeld door een telemarketeer hangen meestal direct op en heel veel mensen willen geen krantenabonnement afnemen bij een straatverkoper.''

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: De sociale norm neerzetten of veranderen: de voordelen die het heeft voor jouw bedrijf

Haal inspiratie uit de 'Even Apeldoorn bellen'-campagne van Centraal Beheer

In deze feestelijke tiende podcast willen de presentatoren niet alleen maar vertellen hoe het niet moet, ze kijken graag naar hoe het wel moet. Of liever... Kan. Als voorbeeld haalt Ariëns de legendarische 'Even Appeldoorn bellen'-campagne van Centraal Beheer aan. ,,Supergrappig. Iedereen kent die reclame. Denk alleen al aan de liedjes uit die commercials. Zo'n corny jaren '80-liedje. De meeste mensen wisten niet eens dat het om verzekeringen ging. Maar het werkte wel. Het wekt een positief gevoel op.''

Wessels: ,,En er werd ook een actie aangehangen. De verzekeringsbranche staat natuurlijk niet bekend om de creativiteit als het gaat om dit soort uitingen. Dat doet Centraal Beheer wel met de grappige filmpjes de aandacht vasthouden en daarmee inspelen op de behoefte van de kijker, de consument.'' Wat jij er als ondernemer van kunt leren? Je hoort het in deze Aandachtstrekkers, net als andere praktijkvoorbeelden van de hosts.

Lees verder onder de advertentie

Lees ook: Hoe zorg jij voor de juiste conversie? Dit kan je leren van boekingsplatforms

Maak een emotionele connectie met die consument

Net zo belangrijk - of misschien nog belangrijker als aandacht krijgen: hoe houd je de aandacht van de consument vast? Waar moet je aan denken en wat zijn de valkuilen? Michel Ariëns en Patrick Wessels leggen het je haarfijn uit. Tip van de sluier: ga niet direct voor het opzichtig een product of dienst willen verkopen. Dat doen zoveel bedrijven al. ,,Maak een emotionele connectie met die consument'', verklapt online marketingexpert Ariëns. Wessels vult het advies van zijn collega aan met nog enkele andere tips waar je wellicht niet direct aan denkt als ondernemer die online aandacht wil trekken en vasthouden.

AANDACHTSTREKKERS

In de podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog koppelen dat aan de psychologie van de klant. En adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen.

Via deze link kun je ook eerdere afleveringen beluisteren.

Lees verder onder de advertentie