Nieuws Marketing

Amersfoortse ontwerper presenteert een revolutionaire nieuwe fiets: de byAr

De Amersfoortse ontwerper Renier Meuwissen (53) presenteert op de Dutch Design Week een revolutionaire nieuwe fiets: de byAr. Dat schrijft de Amersfoortse Courant.

LEO DE VRIES | Foto: Nico Brons 20 oktober 2017

AD by Ar Bicycle Company 8000 NICO BRONS

Hij is onverwoestbaar, heeft geïntegreerde verlichting en slot en geen ketting. Hij schakelt automatisch tussen twee versnellingen. Hij is bovendien leverbaar in een uitvoering met elektrische trapondersteuning waarvan de motor onzichtbaar is en de accu door een energieterugwinsysteem bijna nooit hoeft te worden opgeladen.

Dat is in het kort de nieuwe fiets die Renier Meuwissen volgende week op het erepodium van de prestigieuze Dutch Design Week in Eindhoven mag showen. Bedacht in Amersfoort en binnenkort ook in elkaar gezet in Amersfoort. Door jongeren met een psychiatrische achtergrond die elders niet aan de bak komen.

En dan hebben we het nog niet gehad over wat misschien wel het belangrijkste handelsmerk is van de byAr: het design. ,,Dit is de fiets teruggebracht tot zijn essentie'', zegt Meuwissen. ,,De basis is de horizontale aandrijflijn en het aluminium frame volgt voor en achter de lijn van de wielen. Dat is het eigenlijk wel, want daar komen alleen nog stuur, zadel en trappers bij. Omdat de fiets wordt aangedreven door een cardanas, heb je geen ketting of kettingkast.''

App

Maar die eenvoud is verraderlijk. Zeker bij de Volta, want de elektrische versie van de byAr Naked herbergt een imposante lading techniek, zij het nagenoeg onzichtbaar. Zo is niet alleen de motor maar ook de accu van de fiets weggewerkt in de naaf van het achterwiel. En die is van het type dat verwerkt wordt in defribrillatoren en een levensduur hebben van tientallen jaren.

,,Daarnaast kun je een app op je telefoon downloaden, waarmee je het energieniveau van de accu kunt aflezen en bijstellen'', legt Meuwissen uit. ,,En de fiets heeft een stand waarmee tijdens constante snelheid twee procent van je energie wordt afgeroomd en opgeslagen in de accu. Op die manier hoef je de accu bijna nooit op te laden.'' En als dat wel nodig is, plug je de byAr in met een stekker.

Deelfiets

Het kostte Meuwissen, van huis uit architect, meer dan drie jaar denken, ontwikkelen en bouwen voordat de eerste byAr-fietsen klaar waren voor productie. ,,Maar nu is het dan zo ver. De frames worden gemaakt in China en geassembleerd in Nederland. De afwerking vindt plaats door jongeren in Den Dolder, maar binnenkort komen we ook in Amersfoort met een assemblagehal.''

Het was de bedoeling dat Meuwissen zo'n 125 fietsen fietsen per jaar zou gaan verkopen. Maar de byAr lijkt zich perfect te lenen voor het gebruik als deelfiets bij bijvoorbeelde gemeenten. ,,We zijn bijna rond met de gemeente Kampen, die minstens 500 van onze fietsen wil inzetten voor hun fietsenplan. Daarmee kun je een fiets met je telefoon ontgrendelen, fietsen en hem elders in de stad weer terugbrengen.''

Een nieuw soort witte-fietsenplan dus. En Kampen is niet de enige gemeente die op deze manier aantrekkelijke alternatieven zoekt voor het openbaar vervoer binnen de stad.

Meuwissen praat inmiddels ook met een aantal gemeenten op de Utrechtse Heuvelrug. ,,Dus die 150 fietsen kunnen al snel oplopen tot ruim duizend per jaar,'' schat de bedenker in.

,,En als gemeenten als Amersfoort ook iets willen doen met elektrische designfietsen voor een fietsdeelsysteem, kan het nog veel harder gaan.''

De byAr Naked kost 1.750 euro, de Volta 3.500 euro

Als gemeenten als Amersfoort iets willen doen met elektrische designfietsen voor een fietsdeelsysteem, kan het hard gaan

Renier Meuwissen, byAr