Nieuws Marketing

Animal Event met 220 bedrijven en organisaties

In 10 jaar tijd groeide Animal Event in de Beekse Bergen uit tot hét dierenspektakel van het land. Verwacht wordt dat het op 6, 7 en 8 mei zo’n 220 standhouders en zeker 30.000 bezoekers naar Hilvarenbeek trekt. Op zoek naar de ondernemers achter het evenement.

Wouter ter Haar | Foto's: Beeld werkt, Kees Bennema 4 mei 2016

Dorrie Eijlers0014

Huisdieren staan bij Animal Event onbetwist in het middelpunt van de belangstelling. Op het evenemententerrein van de Beekse Bergen wordt dan Animal Event gehouden. Drie dagen lang dieren, dieren en nog eens dieren. Het publiek kan zich letterlijk wentelen in alles wat met huisdieren te maken heeft. Aanschaf, gezondheid, verzorging: het komt allemaal aan bod in ruim 220 stands, verdeeld over vier grote pleinen. Grotere en kleine bedrijven, startende ondernemers en ZZP’ers in de branche ontmoeten hier alle dierenliefhebbers.Academy Bartels Die krijgen clinics, lezingen en demonstraties voorgeschoteld. Eendendrijven met collies, een raskattendefilé, info over de verzorging van vlooien. Je kunt het zo gek niet bedenken of het komt voorbij. De organisatie van het evenement is in handen van de Stichting Animal Event en Academy Events, onderdeel van Academy Bartels. Gijs Bartels (40) is daar mede-eigenaar. Familie Bartels verzorgt sinds 1972 op landgoed Culitsrode in Hooge Mierde de training van dressuurpaarden en internationale ruiters. Op die sfeervolle plek is de basis gelegd voor tal van successen in de paardensport, met zelfs diverse wereldtitels en olympische medailles als resultaat. Academy Bartels, dat jaarlijks 3 miljoen euro omzet, organiseert daarnaast diverse evenementen, uiteenlopend van Paard en Koets tot een hippisch ondernemerscongres en van het Concert Hippique tot diverse business-events. Gijs geeft leiding aan de evenemententak van Academy Bartels, waar in totaal acht mensen werken. KennisoverdrachtAnimal Event is één van de succesnummers van het bedrijf. Volgens Gijs is het evenement uitgegroeid tot de ‘huishoudbeurs voor dierenfans’. Hij ging er tien jaar terug mee van start. "Kennisoverdracht is eigenlijk de kern van ons bedrijf. Die willen wij in allerlei vormen delen met ruiters, eigenaren of ondernemers. En al die kennis die wij in de loop der jaren hebben opgedaan op het vlak van trainen en verzorgen van paarden, blijkt vrijwel één op één toepasbaar bij andere huis- en gezelschapsdieren." In 2007 werd Animal Event voor het eerst gehouden. Het was toen een stuk kleinschaliger dan de aanstaande editie. De organisator kijkt met wat gemengde gevoelens op die eerste keer terug. "De grootste fout die we toen maakten, was dat onze lezingen, cursussen en workshops een bijna wetenschappelijke benadering hadden. Dat werkte niet voor het grote publiek. We hebben toen al heel snel gekozen voor een meer populaire en laagdrempelige wijze om de kennis over huisdieren te delen. Het entertainmentgehalte werd fors hoger. En we richte nons sinds die tijd ook meer op kinderen."Huisdierenbranche Ook werd ervoor gekozen allerlei standhouders – uiteenlopend van bedrijven, ondernemers, verenigingen, goede doelen en organisaties – bij het evenement te betrekken. "Dat leverde naast onze ideële doelstelling – het verschaffen van kennis over huisdieren – ook profijt op voor onze commerciële doelstelling. Niet dat winst maken ons oogmerk is, maar we zijn wel gewoon een bedrijf." Gijs zag tien jaar geleden al de enorme potentie van de huisdierenbranche. "In die omvangrijke sector gaat veel geld om en wij wilden daar ook een graantje van meepikken. Niks mis mee toch?" Cijfers bewijzen het gelijk van de organisatie. Uit een rapport van de HAS Hogeschool Den Bosch en Faculteit Diergeneeskundein Utrecht plus cijfers van het ministerie van Economische Zaken blijkt dat het aantal gezelschapsdieren in Nederland toeneemt. Dit steeg in 2014 ten opzichte van 2010 met ruim 12 procent tot zo’n 35 miljoen dieren. Verder wordt geconstateerd dat alle eigenaren jaarlijks gemiddeld 550 euro uitgeven aan voeding en verzorging van hun kat, hond of ander huisdier. Dat betekent dat hieraan in Nederland per jaar bijna 2 miljard euro wordt besteed. De economische betekenis van de sector wordt geschat op ruim 3 miljard euro en biedt werkgelegenheid goed voor zo’n 80.000 voltijdsbanen.GroeiGijs: "Dat zijn indrukwekkende bedragen. En dat zien ook onze sponsors en onze overige standhouders. Dat worden er, wellicht om die reden, trouwens elk jaar meer. De belangstelling is enorm." Allemaal redenen waarom Gijs Bartels verwacht dat het evenement zeker nog verder zal groeien. "Ik heb wel eens een aantal van 60.000 bezoekers genoemd. Ik denk nog steeds dat dit mogelijk moet zijn. We groeien elk jaar nog tussen de 5 en 10 procent. Daarnaast wordt de kwaliteit van het event, het totale aanbod en de aankleding steeds beter. Het geheel staat inmiddels vrij stevig, maar het kan altijd beter. Dus verdere groei is zeker mogelijk." Gegevens over de herkomst van bezoekers vertellen dat die vooral uit het zuiden en midden van het land komen. Gijs hoopt meer bezoekers te kunnen trekken elders uit Nederland. "Het is voor ons nu de uitdaging om Animal Event landelijke bekendheid te bezorgen."Tentenbouwer Dorrie Eilers zorgt wat graag voor onderdakInternationaal actief, maar niet te beroerd om ook voor het relatief kleine Animal Event alle tenten te bouwen. Familiebedrijf Neptunes Structures uit het Limburgse Kessel is mede onder leiding van Dorrie Eilers (45) in 78 jaar uitgegroeid tot een grote Europese speler. Neptunes verhuurt en levert tijdelijke accommodaties. Van tenten tot en met complete dorpen voor paardenraces, congressen en tennistoernooien in binnen- en buitenland. Demontabele sporthallen, supermarkten en showrooms behoren ook tot de mogelijkheden. Bij het bedrijf werken ruim 250 mensen en het is actief in zeven Europese landen.Stroomkabelman Kees Vlas vindt het leuk om met kabels te spelenVier kilometer kabels rollen Kees Vlas (52) en drie medewerkers van power4You enkele dagen vóór animal event uit op het evenemententerrein. Nodig om de standhouders van het festijn van stroom te voorzien. "Om koffie te zetten, een laptopje te laten draaien of de telefoon op te laden." Het Nuenense power4You is gespecialiseerd in de stroomvoorziening op popfestivals en publieksfestijnen. Kees deed inspiratie op voor zijn bedrijf toen hij als elektricien actief was als vrijwilliger bij dynamo Open air. "We hebben van onze hobby – een beetje met kabels spelen – ons werk gemaakt."Cateraars Sjef en Noor van Roessel smeren talloze broodjesIs er een feestje, dan zijn Sjef (36) en Noor (32)van Roessel er graag bij. En dus zien we hen steeds terug op Animal Event. Met De Commanderie reizen ze vanuit Tilburg naar Hilvarenbeek om de catering te verzorgen. VIP’s en publiek zijn tuk op de duizenden broodjes, salades, sapjes en snacks als Kempische kip. "Leuk zo’n groot publiek. Heel anders dan een besloten feest. Dan weten we precies waar we aan toe zijn. Dit is onzekerder, maar voor ons een leuk uitje." De Commanderie, regionaal ook bekend als feestzaal, isvanaf het eerste begin betrokken. De cateraar – Sjef nam het bedrijf negen jaar terug over – opereert met achttien medewerkersvanuit vier locaties.Standhouder Martin Gaus is vraagbaak en dierenraadsmanMartin Gaus (71) wordt tijdens Animal Event overstelpt met vragen over huisdieren. "En niet alleen over gedragsproblemen hoor. Het gaat ook vaak om praktische zaken. Ik ben tijdens het event eigenlijk een soort vraagbaak of dierenraadsman", zegt de oprichtervan de Martin Gaus Academie in Lelystad. Ook becommentarieert Martin, die zijn bedrijf vrijwel geheel heeft overgedaan aan zijn kinderen, diverse demonstraties en clinics op het evenement. En hij is juryvoorzittervan de verkiezing Dierenspeciaalzaak van het Jaar. Martin zegt recht van spreken te hebben: "In de laatste 30, 40 jaar heb ik zeker wel 232.000 honden voorbij zien komen."Dierenarts Jacques Kaandorp bewaakt het dierenwelzijnElke dag vertoeft hij tussen leeuwen, zebra’s en krokodillen. Jacques Kaandorp (63), sinds 1987 dierenarts in Safaripark Beekse Bergen, kun je niks nieuws vertellen over dieren. Animal Event maakt daar dankbaar gebruik van. Jacques loopt al tien jaar rond op het evenement. "In alle mildheid", zoals hij het zelf zegt, let hij op het welzijn van alle dieren. "Ik ben een beetje de morele waakhond." En dat betekent bijvoorbeeld géén slipketting voor honden en respect voor al wat leeft en bloeit. En soms is hij ook actief als dierenarts. "Vorig jaar moest ik nog een hond die gevochten had van wat oogzalf voorzien."