Wanneer is het verstandig om met bekende Nederlanders te werken en wanneer niet? Als je wilt bouwen aan je merkidentiteit en het imago van de bekende Nederlander sluit daar perfect bij aan, dan is het een goede manier om nieuwe en vooral positieve merkassociaties over te brengen. Een goede match tussen merk en bekendheid heeft aantoonbaar meer communicatie-effect en kan zeker zorgen voor de versterking van de merkwaarden.
Lees ook: Waarom influencer-marketing nu relevanter dan ooit is (6x)
Koppel een bekende Nederlander voor meerdere jaren aan je merk
Dit werkt vooral voor de lange termijn en dus is het verstandig te investeren in een samenwerking van meerdere jaren. Korte termijn sponsoring of bekende Nederlanders inzetten als social media influencer is veel minder effectief voor het realiseren van merkgroei en zorgt slechts voor tijdige uplifts in sales of social media bereik.
-
Bedrijven doen er goed aan om hun merk aan bekende Nederlanders te koppelen. Toch zijn bedrijven als Zeeman, Lidl en FEBO momenteel ook succesvol met retro branding. In deze podcast van Bakkie Media ontdek je er van alles over.
Veel merken proberen tegenwoordig hun graantje mee te pikken van het succes van een bekende Nederlander, maar daar moet je als merk goed over nadenken. Er zijn merken die jaren plezier hebben gehad van hun onderlinge samenwerking en daar lichten we er een paar van uit.
Vertel als merk een helder verhaal en neem de consument daarin mee. Zorg dat de bekende Nederlander daarin een belangrijke rol speelt die ook past bij hem of haar als persoon
Thijs van DIjk, Marcom expert
Bekende Nederlander Ali B zette T-Mobile als merk op de kaart
Een van de krachtigste en langstlopende samenwerkingen van de afgelopen jaren tussen een bekende Nederlander en een merk was wel die tussen telecomaanbieder T-Mobile en ondernemer Ali B. Hij was jarenlang het gezicht van de T-Mobile campagnes, met vele spraakmakende en prijswinnende campagnes als resultaat.
-
Heineken liet aan het begin van deze maand ook nog maar eens zien het marketingspel als geen ander te beheersen. De biergigant pakte niet uit met een bekende Nederlander, maar met een 0.0 Drive-in show op Circuit Zandvoort. Lees hier waarom dat een feestje was voor liefhebbers van Formule 1.
T-Mobile had goed gezien dat deze bekende Nederlander middenin de samenleving stond en de taal van hun doelgroep sprak. Mede daardoor kreeg het merk in die tijd echt een duidelijk gezicht. Mede dankzij de merkkracht van Ali B werden zij een waardige uitdager van grote spelers als Vodafone en KPN. En met succes, want in die jaren nam het marktaandeel flink toe.
Missie geslaagd door pizza van eigen deeg
Met de legendarische ‘pizza van eigen deeg’ campagne als hoogtepunt, waarbij T-Mobile pizza’s langs bracht bij het hoofdkantoor van Vodafone met de boodschap: ‘Wil je liever je eigen pizza samenstellen of een alles-in-1 pizza’? Daarmee verwijzend naar het abonnementsaanbod bij de concurrent Vodafone. Een pizza van eigen deeg dus. Dit leverde veel rumour around the brand op, interactie op social media en zorgde uiteindelijk ook voor een flinke stijging in het aantal nieuwe abonnementen. Missie geslaagd!
Bekende Nederlanders aan je merk koppelen: T-Mobile en Ali B waren geruime tijd onafscheidelijk aan elkaar verbonden.
Het merk Pearle zette bekende Nederlander Jan Smit in om de bril weer hip te maken
De Volendamse volkszanger Jan Smit, wie kent deze bekende Nederlander niet? Zo dacht Pearle er ook over toen ze in 2016 besloten om Jan Smit als gezicht te gebruiken voor hun nieuwe campagne. Jan kocht zijn eerste bril bij Pearle in Volendam en zo liet dit merk zien dat een bril dragen niet alleen maar voor oudere mensen is.
Jantje werd Jan en hij was op zoek naar een bril, maar dan wel een hippe die paste bij zijn imago. De eeuwigdurende prijzenoorlog in de veelal door promoties gedreven brillenmarkt kreeg zo voor het eerst een verfrissend en ander gezicht. Het merk Pearle nam daarmee een risico, maar toonde lef, sprak de jongere kijker aan en veranderde met succes haar positionering van ouderwets brillenmerk naar een eigentijds, hip en sympathiek merk met een gevarieerd aanbod voor iedereen.
Bekende Nederlanders aan je merk koppelen: Jan Smit verscheen in diverse commercials van Pearle.
Online zoekgedrag naar brillenmerk nam eveneens toe
Het marktaandeel groeide en Pearle nam de tweede positie in de markt in achter Hans Anders. Ook het online zoekgedrag naar het merk nam toe en ze scoorden in die tijd beter dan de concurrentie op belangrijke termen als ‘nieuwe bril’ en ‘bril kopen’. Bril dragen werd zodoende hip en was niet alleen maar noodzakelijk om beter te kunnen zien. Dat Jan Smit het merk beter op de kaart zou zetten hadden ze dus echt goed gezien bij Pearle.
Jumbo benutte bekende Nederlander Max Verstappen niet alleen als persoon, maar sprong ook slim om met zijn Formule 1-bolide. De supermarktketen kwam destijds met een spaaractie waarmee een schaalmodel van de raceauto kon worden verdiend.
Voor deze racende bekende Nederlander staan alle merken in de rij
En dan is Nederlands grootste sportheld van het moment er natuurlijk ook nog: Max Verstappen. Zoals deze bekende Nederlander in de Formule 1 racet, zo raast hij ook door marketingland. Iedereen wil wat van Max. De afgelopen jaren is er een ware marketingstrijd losgebarsten rond zijn persoon. Op dit moment werkt hij o.a. al samen met Jumbo Supermarkten en G-Star RAW, waar hij zelfs zijn eigen kledinglijn heeft.
De snelste bekende Nederlander is hot en happening en daar willen deze merken maar al te graag van profiteren. Als jonge Formule 1-coureur staat hij voor waarden als stoer en gedurfd en dat sluit goed aan bij de merkwaarden van een merk als G-Star. En als raceheld komt hij natuurlijk binnen bij miljoenen gezinnen en dat is voor Jumbo weer interessant voor het familiegevoel wat ze over willen brengen.
Bekende Nederlanders aan je merk koppelen: Jumbo nam meerdere commercials op met Max Verstappen.
Tooske en Bastiaan verbinden hun bekende naam aan het Nederlandse merk Stella
Last but not least is er nu een mooie samenwerking tussen het innovatieve Nederlandse merk Stella fietsen en bekende Nederlanders Tooske en Bastiaan Ragas. Een interessante en vooral slimme keuze voor een merk dat de afgelopen jaren flink aan de weg timmert en zeker in coronatijd flink is gegroeid. Tooske en Bastiaan zijn een steady, oer-hollands gezin, wat perfect aansluit bij de merkwaarden van Stella.
We kennen Tooske en Bastiaan Ragas als een fris, sportief Nederlands gezin. Ze zijn positief en heel nuchter, net zoals wij zijn. Dit sluit erg goed aan bij de waarden van ons merk.
Wilco van de Kamp, medeoprichter en CCO Stella
E-bikes zijn hot en dus is dit het ideale moment om daarop in te spelen. Fietsen groeit niet alleen in Nederland, maar vooral in landen als Duitsland en Frankrijk enorm en dit biedt voor Stella kansen om buiten de landsgrenzen te groeien. Om nog meer te kunnen profiteren van de kansen die er liggen, is het wellicht ook een idee om op zoek te gaan naar de bekende Belgische, Franse en Duitse equivalenten van Tooske en Bastiaan.
Bekende Nederlanders aan je merk koppelen: ook deze commercial van Stella is een succes.
Zoals al deze voorbeelden laten zien, begint alles met een goed concept en goed doordachte merkkeuzes. Vertel als merk een helder verhaal en neem de consument daarin mee. Zorg dat de bekende Nederlander daarin een belangrijke rol speelt die ook past bij hem of haar als persoon. Zo komt het geloofwaardig over.
Vind de juiste match tussen jouw merkwaarden en die van de bekende Nederlander
Vind de juiste match tussen jouw merkwaarden en die van de bekende Nederlander, want 1+1 is nog altijd vaak 3. Zo neem je de consument als het ware mee in jouw belevingswereld en bouw je aan blijvend positieve merkassociaties in het brein van de consument.