Nieuws Marketing

Bierbrouwerij de Molen: 'Na de wereld, nu Nederland veroveren'

Na de wereld wil Brouwerij de Molen uit Bodegraven Nederland gaan veroveren. De craftbeerbrouwerij wil tot vier keer meer bier gaan brouwen, meldt het AD. Daarom wordt er momenteel verbouwd en gaat men samenwerken met Bavaria.

Wessel van Houdt 6 april 2016

Vorig jaar brouwde de Molen bijna 7000 hectoliter bier. Dit jaar moet dat 10.000 hectoliter worden. Uiteindelijk wil de brouwerij doorgroeien naar 30.000 hectoliter. Om dat te bereiken heeft men het pand aan de Doortocht verkocht. Van de nieuwe eigenaar wordt een groter deel teruggehuurd.

"De brouwinstallatie blijft nagenoeg hetzelfde," zegt Petra Postuma van de Molen. "Speciale bieren hebben meer tijd nodig om te vergisten. Dat doen ze enkele weken tot enkele maanden in vergistingtanks. Daar hebben we er nu 10 van, maar dat worden er 22. Ook gaan we meer bieren op houten vaten laten rijpen."

Waar in het verleden tot 90 procent naar het buitenland ging, is dat inmiddels nog maar 60 procent. Om nationaal nog bekender te worden is er nu een samenwerking met Bavaria. "Een goede distributie is één van de lastigste aspecten bij groeien. Door de samenwerking met Bavaria komt ons bier meer in de supermarkt en in de horeca in Nederland. Wij werden door Bavaria benaderd. Eén van hun directeuren kwam ons bier tegen in Hongkong. Zij hebben nu 35 procent van de aandelen gekocht," zegt Postuma. Ondanks de inmenging van de multinational blijft de Molen eigen baas, benadrukt Postuma. "Wij doen geen concessie aan smaak en blijven experimenteren. Of wij onze ziel aan de duivel hebben verkocht? Wellicht zijn er mensen in de craftbeer-gemeenschap die dat denken. Wij hebben dat gevoel niet. Bavaria pils is niet helemaal ons bier, maar Bavaria is een familiebedrijf met passie voor bier. Wel vonden we het spannend hoe onze achterban op het bericht zou reageren. Daarom hebben we dat eerst via Facebook naar hen gecommuniceerd. Onze bieren gaan het bewijzen."