Nieuws Marketing
Bijzondere advertentie: Amsterdammers liken dood Rotterdammers

Amsterdammers kunnen op Facebook aangeven dat ze het leuk vinden dat Rotterdammers eerder doodgaan. Een advertentie met die bijzondere tekst stond maandag in de Amsterdamse krant Het Parool.
De advertentie is bedacht door de stichting Adem in Rotterdam, die op deze nogal lugubere wijze aandacht probeert te krijgen voor de luchtvervuiling in de Maasstad. "We spelen hiermee in op de competitiedrang tussen Amsterdam en Rotterdam. Amsterdammers zullen het doorgaans 'liken' dat Rotterdammers eerder doodgaan,'' verwacht initiatiefnemer Peggy ter Haak in het AD. Zij hoopt op veel reacties naar aanleiding van de advertentie. "Maar ook dat iedereen de dubbele bodem van de advertentie snapt. Wij zijn uiteraard fan van Rotterdam en zelf ook Rotterdammer."
DoodskistEerder plaatste de stichting al felgekleurde doodskisten langs de 's Gravendijkwal. Ook deed ze mondkapjes om standbeelden in Rotterdam om aandacht te vragen voor de luchtkwaliteit.
Tegelijkertijd heeft Adem in Rotterdam bezwaar ingediend bij de gemeente Rotterdam tegen de invoering van de milieuzone. ,,Het is symboolpolitiek,'' zegt Ter Haak. ,,Nu lijkt het alsof Rotterdam heel druk bezig is met het milieu, maar auto's krijgen nog steeds ruim baan.''
De stichting roept Rotterdam daarom op om hardere maatregelen te nemen om het autoverkeer te verminderen. ,,Met de milieuzone blijven inwoners nog steeds vieze lucht inademen,'' stelt Ter Haak.