Het was het jaar van de vooruitgang, volgens Rutgers. “De ondernemers zijn positiever geworden. Ze hebben er weer zin in.” Dat is niet gek, meent de retailkenner. De economie trekt aan, banken zijn wat toeschietelijker wat betreft leningen, maar bovenal “heerst er een algemeen positief sentiment”.
Onderscheiden
In 2017 is er volgens Rutgers geen ruimte meer voor “de grijze muizen”. En dus moeten er keuzes gemaakt en knopen doorgehakt in het beleid van de ondernemer. “Het wordt steeds belangrijker om je te onderscheiden, om een bepaalde keuze te maken in de richting die je opgaat. V&D was het schoolvoorbeeld van hoe het niet moest. Of denk aan de schoenenketens van Macintosh. Ik kon aan een willekeurige vrouw vragen wat nou precies het verschil was tussen een Dolcis en Manfield; ze kon het me niet uitleggen. De consument wil snappen waar een winkel voor staat.”
Lose-lose
Het begin van 2017 zal natuurlijk vooral in het teken staan van de verkiezingen in maart. “Tijd van polarisering en versplintering”, vreest Rutgers. “Dat heeft ook zijn uitwerkingen op ondernemers. Je wordt als winkel soms een bepaald standpunt in gedwongen.” Zoals bijvoorbeeld rond de Pasen bij Hema gebeurde, of banketbakkers en supermarkten die een verklaring moeten afleggen over het wel of niet verkopen van Zwarte Piet gerelateerde producten. “Geen win-win maar juist een lose-lose situatie.”
Fred Rutgers kijkt in ieder geval met plezier en belangstelling uit naar het komende jaar. Zo is hij volop bezig met de laatste loodjes voor zijn zevende boek: “Zo kun je op legale wijze de bankkluis kraken”, met tips voor ondernemers om een lening bij de bank te krijgen.
En dat is natuurlijk niet alles wat hij volgend jaar aan schrijfwerk heeft. “Ik ga mijn titel als ‘Blogger van het jaar’ sowieso met verve verdedigen.”
Fred Rutgers schreef meerdere boeken. Speciaal voor bezoekers van deondernemer.nl geeft hij een pdf-versie van zijn boek 'In zes stappen naar meer omzet' weg, waarin hij vertelt hoe je de strijd aan kunt gaan met webshops.