How-to Marketing

Zo bouw je een gratis zakelijke website binnen één uur

Google heeft in 2017 een gratis websitebouwer gelanceerd waarmee je gemakkelijk en goedkoop een website kan maken. Een geweldig initiatief waar vooral kleine bedrijven van kunnen profiteren. Benieuwd hoe je deze website zelf maakt? In deze blog laat Jorian Damen van Growth Minded stap-voor-stap zien hoe je de website bouwt.

Jorian Damen 20 november 2019

Website bouwen google growth minded blog

Google is continu bezig haar zoekresultaten te verbeteren voor de gebruiker. Hierin vallen kleine, lokale ondernemingen vaak weg tegen de bedrijven met grote advertentiebudgetten en een leger aan marketeers. De gebruiker is hier niet altijd bij gebaat, daarom geeft Google kleine ondernemingen steeds meer zichtbaarheid. De uitbreiding van Google My Business en de gratis websitebouwer zijn daar een voorbeeld van.

Stap 1: Maak een Google My Business-account aan

Om de websitebouwer te gebruiken moet je eerst een Google My Business account aanmaken. Hiermee ben je zichtbaar in Google Maps en kunnen gebruikers reviews achterlaten. Update vervolgens je account met alle relevante bedrijfsinformatie. Mocht je nog geen gebruik maken van My Business: dit is een absolute aanrader om meer lokale zichtbaarheid te krijgen.

Anne bakkerij

Stap 2: Ga in het menu naar ‘Website’

Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Website’. Google gaat nu automatisch een website genereren. Dit is op basis van de informatie in je profiel.

Voilà! Je hebt een eerste versie van je website. Wat vind je ervan? Voor sommige ondernemingen is dit voldoende, maar je kan de website nog veel mooier maken door deze verder te bewerken, zie stap 3.

Je site wordt gemaakt

Stap 3: Pas de website aan naar wens

In deze fase start het echte ‘ontwerpen’ van je website. Kies een passend thema, schrijf pakkende teksten en voeg professionele foto’s toe. Een aantal tips:

3.1 Beschrijf je aanbod

Wat bied je aan? Een bakker verkoopt brood, een consultant verleent advies en een winkel verkoopt producten. Beschrijf specifiek wat jouw aanbod is. Het voorbeeld in dit artikel gaat over yogalessen, daarvoor beschrijven we:

  • het type lessen
  • datum en tijd
  • locatie

en hoe mensen zich kunnen aanmelden.

Services yogalessen

3.2 Zorg voor een activerende boodschap (call-to-action)

Welke actie wil je dat bezoekers nemen? Dit is bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte, het navigerennaar je bedrijfslocatie of telefonisch contact met je opnemen. De call-to-action pas je aan door in het menu op ‘Bewerken’ te klikken en is zichtbaar op meerdere plekken op de pagina.

3.3 Gebruik keywords: termen waar mensen naar zoeken

Op welke termen wil je gevonden worden? Voor de yoga-website zijn dit uiteraard de termen ‘yoga’ en ‘yogales’, maar ook de regio waarin dit wordt aangeboden. Deze termen worden daarom bewust opgenomen in de koptekst. Deze heeft namelijk een label: een zogeheten ‘heading tag’. Hierdoor weet Google wat de kern is van je website en kan ze gebruikers sturen naar websites die passen bij hun zoekopdracht.

Yogalessen zonder beeld

Stap 4: Kies voor een domeinnaam

Vervolgens kies je de domeinnaam (URL) voor je website. Deze eindigt standaard op business.site.

Optioneel: je kan tegen een kleine meerprijs een extensie zoals .com of .info kopen. Deze zijn beschikbaar vanaf 12 euro per jaar. Op het moment dat dit artikel is geschreven is de .nl extensie helaas niet beschikbaar voor de Google website. Je kan ook een domeinnaam kopen bij een hostingpartij en deze doorverwijzen naar je Google website. Lees hier hoe je dit doet.

Stap 5: Publiceer de website

Tevreden met je ontwerp? Dan is het tijd om live te gaan! Klik rechtsboven op ‘Publiceren’.

Kortom: eenvoudig en vooral geschikt voor kleine bedrijven

Deze website is de meest laagdrempelige manier om een website te bouwen. Hieronder de voordelen op een rijtje:

  • Het is gratis
  • Je bent binnen een uur klaar
  • De site is mobielvriendelijk
  • Hij wordt automatisch geüpdate met gegevens uit je Google My Business-profiel
  • Je kan makkelijk adverteren op Google Ads

Echter, de mogelijkheden zijn vrij beperkt. Hierdoor is de website vooral geschikt voor kleine bedrijven die weinig willen uitgeven aan een website en een simpele lay-out prima vinden.