Marketing

Café GEEF: het restaurant waar je zelf de prijs bepaalt

beeld deondernemer
Leestijd 3 minuten
Lees verder onder de advertentie

Het idee van Café GEEF is simpel: betaal wat je kan of betaal niet. “Mocht je er nou voor kiezen niet te willen betalen, dan zitten daar wel consequenties aan”, waarschuwt Judith lachend. Nee, geen boete van honderden euro’s, maar een vrijwilligerstaak in de keuken of de bediening. "Na het uitvoeren van deze vrijwilligerstaak krijg je een voucher, die je later in kan ruilen voor een maaltijd." Klanten die ervoor kiezen wel te betalen, staan voor een extra keuze; de exacte richtprijs betalen of meer neerleggen en daarmee meebetalen aan de maaltijd van de vrijwilligers. En ondanks het feit dat Nederlanders bekend staan als gierig, wordt er over het algemeen net ietsjes meer betaald dan de richtprijs.

Door zelf te kunnen kiezen hoe je betaalt voor je maaltijd wordt de sfeer volgens Judith een stuk gezelliger en vooral veel respectvoller. “Het motto ‘de klant is koning’, zie je niet bij café GEEF, want de klant is zelf ook onderdeel van het bedrijf”, aldus Judith Manshanden.

WachtlijstenIn Rotterdam heeft Judith bewezen dat haar concept er eentje is dat daadwerkelijk werkt. Met een gezellig en vol restaurant van woensdag tot en met zondag heeft zij haar pop-up restaurant in 2014 in een half jaar tijd zien groeien tot een waar succes. De zaken gingen voor de ondernemer zelfs zo goed dat ze moest gaan werken met wachtlijsten voor de vrijwilligers.

Lees verder onder de advertentie

Al snel wist Judith dat ze op zoek moest gaan naar een vast pand. Maar zonder winst is het kopen van een pand knap lastig. Café GEEF besloot daarom een crowdfundactie op te starten. Met maar liefst 122 procent van het doelbedrag op de teller besloot het team een pand aan te schaffen aan de Willemsstraat in de Amsterdamse Jordaan. “Er wordt nu nog hard geklust, maar op 1 april openen we toch echt onze deuren”, vertelt Judith. “En nee het is echt geen grap”, lacht ze erachteraan.

Het begrip GEEFOf het vaste restaurant net zo’n vaart gaat lopen als het pop-up restaurant in Rotterdam is nog even de vraag. Maar bang dat het niet aanslaat in de hoofdstad is Judith zeker niet. Als het aan haar ligt zal Café GEEF zich na de opening in Amsterdam snel als een olievlek verspreiden over Nederland. “Het uiteindelijke doel is om van Café GEEF een waar begrip te maken. Over tien jaar moet iedereen weten wat er wordt bedoelt als je GEEF zegt.” Judith doelt hiermee niet alleen op haar eigen café, nee, haar grootste droom is om andere horecaondernemingen hiermee te inspireren. “Saamhorigheid en vertrouwen moeten gewoon weer normaal worden. Bij ons staan die twee begrippen op nummer één, nu nog bij de andere horecatenten.”