Blog Contentmarketing
Waarom Martien Meiland zijn contentplan op een bierviltje moet schrijven
Wat is dat nou eigenlijk, contentmarketing? Bas Hakker schreef er een boek over. En zonder de alwetende goeroe uit te hangen of kansloze beloftes te doen, lezen wij op de achterzijde, maakt hij duidelijk hoe je zelf aan de slag kunt met contentmarketing. Ook Bas' blog helpt daarbij. Zonder ook nu die alwetende goeroe uit te hangen, inderdaad.

Foto: ANP.
Bas Hakker
Bas Hakker studeerde marketingcommunicatie en schreef daarna als journalist veel over media en marketing voor Adformatie, MarketingTribune, AD, NRC en Managementboek. Vandaag de dag is hij hoofdredacteur van marketingwebsite Candid.news. Met zijn bedrijf ‘Kleedkamer4’ helpt hij kleine ondernemers met het opbouwen van een klantenbestand.
Contentmarketing komt erop neer dat je met video’s, podcasts, blogs en nieuwsbrieven een klantenbestand opbouwt. Als ik ondernemers hierover spreek, vinden ze dat allemaal wel een aardig verhaal, maar vragen ze vooral: hoe ga ik daar geld mee verdienen? In de praktijk kan dat best even duren, contentmarketingexpert Joe Pulizzi zegt dat het minimaal een jaar duurt om met je podcast, blog of video’s een beetje publiek op te bouwen, maar uiteindelijk is dat wel essentieel natuurlijk. Want wat heb je aan marketing als je er niets aan verdient?
Het gaat er dus om dat je een publiek opbouwt en aan dat publiek ga je een centje verdienen, dat is altijd de basis. Dus je maakt video’s over koken en als mensen die video’s leuk vinden, kopen ze een boek of een kookcursus. Qua contentmarketing heb je twee soorten verdienmodellen: een mediamodel en een ondernemersmodel. In beide gevallen bouw je een publiek op met video’s, blogs en podcasts, maar het gaat erom hoe je je geld uiteindelijk gaat verdienen. Bij het mediamodel verdien je je geld op de John de Mol-manier, namelijk met sponsors of adverteerders, maar bij een businessmodel verkoop je jouw spulletjes en kennis aan het publiek dat je opbouwt. Weet je wie dat goed deed? Bob Ross, die dode gozer met dat hoge haar. Hij financierde zelf zijn tv-programma en verdiende geld met tubes verf en schilderlessen.
Martien Meiland is een echte ondernemer en hij snapt heel goed dat het publiek dat hij met zijn familie heeft opgebouwd altijd een waarde vertegenwoordigt.
Mediamodel versus ondernemersmodel
Maar goed, dat onderscheid tussen die twee modellen. Neal Petersen zette een voetbalkanaal op met FC Afkicken. Hij maakt online voetbalshows en verdient geld met sponsors rondom de programma’s…dat is het mediamodel. Makelaar Geert Klaver echter doet het anders; hij maakt video’s over de huizen die hij in de verkoop heeft, maar verdient zijn geld met die huizen. Beide ondernemers bouwen dus een publiek op met video’s, maar het afrekenen gebeurt op een verschillende manier.
In de praktijk lopen die modellen steeds meer door elkaar heen tegenwoordig omdat ondernemers en bedrijven steeds meer een medium worden. Diederik Broekhuizen van The Best Social verdient geld met de leuke blogs die hij maakt op zijn kanaal, maar ook met de dingen die de mensen in zijn studio maken voor bedrijven.
Beide modellen
Er is iemand die in potentie beide modellen zou kunnen omarmen, maar die een beetje blijft hangen in het mediamodel en dat is Martien Meiland (waarbij de zaken vooral worden gedaan door zijn vrouw, maar dat maakt voor het verhaal niet uit). Hij bouwde met zijn soapserie op SBS een vast publiek op, maar blijft een beetje te lang hangen in het mediamodel. Het grote geld wordt nu betaald door soapmaker Talpa en gefinancierd door adverteerders, een klassiek model.
Meiland is echter wel een echte ondernemer en hij snapt heel goed dat het publiek dat hij met zijn familie heeft opgebouwd altijd een waarde vertegenwoordigt. Het uitgeven van de biografieën van hem en zijn vrouw Erica doet hij dan ook samen met schrijver Jan Dijkgraaf onder de noemer Osjato. Zo is er geen uitgever of retailer die veertig procent van de omzet weghapt, helemaal omdat ze een speciale uitgave van het boek via de eigen kanalen verkopen. Het kan niet anders of Meiland wordt als ondernemer veel blijer van zo’n deal dan die met Talpa en dat heeft alles met vrijheid te maken. Elke beslissing qua boeken neemt hij met Dijkgraaf en zijn vrouw samen, maar zijn deal met Talpa omvat natuurlijk allemaal verplichtingen waarover hij veel minder regie heeft. Hij beseft heel goed dat hij niet alle uitnodigingen van Johnny de Mol om aan te schuiven in zijn talkshow kan laten liggen.
De grote kansen voor Meiland liggen bij het ondernemersmodel. Als Martien mijn boek (Jouw contentplan op een bierviltje) zou lezen (maar dat heeft hij helemaal niet nodig) dan pakte hij een bierviltje en schreef zijn plan zo op.
Een ondernemersmodel
De grote kansen op de lange termijn voor Meiland liggen dan ook niet bij de ritjes van Noordwijk naar Hilversum om slechte Talpa-formats met zijn persoonlijkheid te redden, dat is namelijk heel ongezond voor een mens. Ook van de enorme belangstelling van de roddelpers die dat soort grote tv-successen opleveren, knap je meestal niet op en van afhakende sponsors wordt je ook niet blij. De grote kansen voor Meiland liggen bij het ondernemersmodel. Als Martien mijn boek (Jouw contentplan op een bierviltje) zou lezen (maar dat heeft hij helemaal niet nodig) dan pakte hij een bierviltje en schreef zijn plan zo op.
Op dat bierviltje zet hij bovenaan wat hij de mensen komt brengen, daaronder welk medium hij gebruikt en onderop waar je geld aan verdient. Voor het eerste moet hij even terug naar waar hij goed in is: een combinatie van spulletjes verkopen en inrichten. Hij zal terugdenken aan een passage in het tv-programma waarin hij zijn telefoon gebruikt om een video te maken van een oude kast. Hij vertelt wat de potentie is van die kast en hoe mensen hem zouden kunnen opknappen. Mijn ouders kwamen vroeger in de zaak van hem in Noordwijk; daar maakte hij al een beetje vrolijk theater, hielp mensen een mooie spullen die gelukkig uit de winkel stapte.
... even terug in de tijd (video): Martien en Erica van Chateau Meiland: 'Over twee jaar nieuw ondernemersavontuur'
Medium
Okay, hij gaat mensen dus weer een beetje meegeven hoe je plezier kan halen uit het verzamelen van leuke spulletjes en daar iets leuks van kan maken. Maar hoe blijft hij zijn publiek bedienen, wat is zijn wekelijkse dosis van het uurtje Bob Ross? Martien Meiland moet zijn contract met Talpa pakken, alles eruit strepen dat niets met oude meuk opknappen te maken heeft (Cash or Trash dus lekker blijven doen). Hij gaat op YouTube of RTLZ in een goed videoformat elke week iets vertellen over een mooi meubelstuk dat binnen is gekomen, zorgt voor een goede nieuwsbrief, maandelijks organiseert hij een leuke veiling met zijn topstukken, er komen boeken met de gaafste meubeltransformaties en zo zal hij tot zijn tachtigste gelukkig zijn.
Hij zal best wat geld verdienen aan de video’s, maar alleen om de kosten te dekken. Het meeste gaat hij echter verdienen aan de grote zaak met oude meuk die hij begint ergens op een Meubelboulevard in Leiderdorp. Dat is zijn businessmodel. Daar verzamelt hij de oude spullen, organiseert hij cursussen voor mensen om meubels om te bouwen en kunnen mensen oude spullen te koop aanbieden. De winkel Martien! zal, mede door de serie op RTLZ, een enorm succes worden. Hij gaat niet over politiek praten bij talkshows, maar opent - natuurlijk met behulp van de zakelijke Erica - de ene na de andere zaak van Martien! Over een jaar of vijf zijn er dan 20 vestigingen met in elke winkel een familielid en de kinderen, achterkleinkinderen zullen allemaal profiteren van het imperium.
Jouw contentplan op een bierviltje
Hoe je als zzpér een bestaan opbouwt met blogs, video's, podcasts en nieuwsbrieven
Stel je bent een hele goede fotograaf, journalist, jurist of meubelmaker. Hoe leuk is het dan als je - volledig op jouw manier - kunt leven van jouw mooie vak? Iedere ondernemer kan met behulp van wat basale marketingprincipes (en keihard werken en geduld) een publiek opbouwen en zijn spullen of diensten aan dat publiek verkopen.
In dit boek - onder meer te bestellen via deze link - vertelt Bas Hakker, zonder de alwetende goeroe uit te hangen of kansloze beloftes te doen, hoe je zelf aan de slag kunt met contentmarketing. En het mooie is dat jouw hele plan voor zo’n leven zonder bazen op één bierviltje past