MarketingSales

Cosmetische kliniek: 100.000 behandelingen in 4 jaar door slimme marketing

beeld deondernemer
Leestijd 8 minuten
Lees verder onder de advertentie

Een open pui met zicht op de Rotterdamse markt. Een strakke balie met receptioniste die duidelijk zelf regelmatig de behandelkamer induikt. Verder: comfortabel ogende zitjes, hippe koffie- en theemachines en de nieuwste lifestyle-magazines.

Aan de IKEA-tafel een jonge vrouw − twintiger vermoedelijk − die haar mond voorzichtig dept met een ijszak. Ze gebaart dat praten onmogelijk is. Te pijnlijk. Ondertussen bestudeert ze haar nieuwe aanwinst − lippen die volumineuzer zijn dan bij binnenkomst − nauwkeurig via het selfiescherm van haar iPhone. Ongegeneerd. Ze lijkt tevreden.

Lees ook: Next step: tandarts en dermatoloog openen samen cosmetische kliniek

Lees verder onder de advertentie

Prijsvechter onder cosmetische klinieken

Welkom bij Faceland. De prijsvechter onder de cosmetische klinieken stunt momenteel online met botox-zomerkorting. Marketingslogan: beauty zonder poespas. Hier geen ingewikkeld discreet gedoe en hoogpolig tapijt, geen poederdozen op leeftijd of Marijke Helwegen-klonen als clientèle. Maar letterlijk een opendeurpolitiek die een gemêleerd publiek aanspreekt. Zoals twee vriendinnen die even een omweg maken voordat zij hun tassen verderop aan de kraam volladen met aardappelen en uien. En een studentikoze binnenloper die vraagt om een folder met uitleg over vullen en spuiten. En een stel dat eerder op weg lijkt naar een gezamenlijke lunch dan naar een behandeling.

Botoxbezoek als vast uitje

Hij - Rotterdamse ict'er (36), bomberjack, strak haar - komt hier ruim een jaar. Door een slechte periode was het naar zijn zeggen 'in één keer foute boel, bam verlept'. Zij − jurist (33) − was aanvankelijk bang voor prikken. Maar nu vormt het botoxbezoek hun vaste uitje.

Hij: ,,Ik wilde een slechte ervaring in mijn leven niet op mijn gezicht getekend hebben. Door een aanval van clownseczeem was de huid rond mijn ogen finaal uitgedroogd. Ik had plotseling extreme rimpels rond mijn ogen, een soort gelooid oppervlak. Het voelde aan als olifantenvel, ik leek wel tien jaar ouder. Ik dacht direct: hier moet ik iets aan doen, ik heb niet veel te verliezen. Toch heb ik de risico's vooraf uitgebreid geresearched, een ingreep leek me best eng. Een ding wist ik zeker: ik wil niks permanents.''

Lees verder onder de advertentie

Tot de herstelwerkzaamheden behoorden onder meer een traangootbehandeling (349 euro) en spierverslapper botox in voorhoofd en rond kraaienpoten (samen ongeveer 170 euro). Zijn vriendin koos er na zijn positieve recensie voor haar fronsrimpel te tackelen: zo storend, zo'n witte lijn op vakantiefoto's. Zij: ,,Het ergerde me steeds meer. Op een gegeven moment vond ik: waarom niks doen terwijl er een oplossing bestaat? Ik wilde absoluut geen plastic fantastic, zoals een vriendin van mij. Ik wil mezelf onderhouden en begrijp dat ik er straks op mijn 40ste niet uitzie als 20. Maar daarom hoef ik een gezicht met groeven nog niet leuk te vinden.''

Schijngezondheid

Hij: ,,IJdelheid speelt een rol, bovendien is mijn hoofd ook op mijn werk mijn visitekaartje. Ik weet zeker dat alle mannen met eigen bedrijven aan zichzelf sleutelen. Wel houd ik voor ogen: ik wil een mooiere versie van mezelf zijn, niet iemand anders.''

Beiden betogen dat ze open zijn over hun pitstops bij de kliniek en dat daarop absoluut geen taboe rust. Maar als puntje bij paaltje komt, vragen zij − net als veel andere Faceland-gangers − om niet met naam en toenaam genoemd te worden. Hij: ,,Mijn familie en een paar vrienden zijn op de hoogte. Maar in het algemeen werkt het in mijn nadeel als iedereen weet dat ik mijn frisse look niet van mezelf heb. Het is een schijngezondheid. Een soort van nep, terwijl naturel uiteraard beter is.'' Zij: ,,Iedereen heeft schoonheidsgeheimen. Als er ergens over wordt gelogen, dan is het wel het uiterlijk. Over wel of geen beugel hebben gehad en de doorgebrachte uren in de sportschool. Of van die graatmagere mensen die zeggen dat ze elke dag patat bij Bram Ladage eten. Yeah, right.''

Lees verder onder de advertentie

Een broodje botox halen

Bij Faceland kennen ze de smoezen. 'Even een broodje botox halen', zegt de aan de Erasmus Universiteit geschoolde arts Kayo Hirano (32) over klanten die hun collega's vertellen dat ze die dag buiten de deur lunchen. Zij is een van de 23 vooral jonge artsen, die in de negen vestigingen van de vier jaar oude keten prikken, vullen en snijden. Ook op het menu: schaamlip- en ooglidcorrecties, borstvergrotingen en misschien binnenkort liposuctie. Een tiende filiaal gaat binnen afzienbare tijd open.

Hirano's oudste klant − het woord patiënt wordt bewust vermeden − is 88. De jongste: 18. Jongeren vragen vooral om wat weinig vleiend omschreven wordt als duckface. De volle pruillip die Kylie Jenner, telg uit de Kardashian-clan, etaleert op social media.

Meiden jonger dan 18

Hirano, die ook zichzelf botoxt: ,,We krijgen nog jongere meiden dan 18. Maar ook al komt hun moeder mee, dan nog zeg ik nee. Tieners zijn vaak onzeker, makkelijk beïnvloedbaar. Ze moeten zich eerst ontwikkelen, stabieler worden. Want het blijven hoe dan ook medische ingrepen in je gezicht.

Lees verder onder de advertentie

En dat moet je niet onderschatten. Er kan veel verkeerd gaan: sommige producten zijn niet veilig en in bepaalde gebieden moet je echt niet laten prikken. Dan loop je het risico blind te worden. Dat is een nachtmerrie.''

Etische normen en waarden

Op de vraag hoe vaak het bij haar fout gaat, antwoordt ze: ,,Dat is zo moeilijk. Omdat soms de verwachtingen niet aansluiten bij de behandeling. Dan wil iemand 1 milliliter hyaluronzuurfiller, maar hoopt hij op 3 milliliter resultaat; dat is onrealistisch. Een andere keer zie je dat de filler niet aanslaat en is de klacht terecht."

Wat betreft ethische normen en waarden is sprake van een enorm grijs gebied, vindt ze. ,,Daar kan ik uren over discussiëren. Ik heb iemand van wie het gezicht eenderde lip is; één grote duckface. Tegen haar zeg ik: weet je wel zeker dat je nog meer wilt? Iedereen ziet dat het nep is, het is niet mooi. Als zij daar dan toch met haar volle verstand voor kiest, wie ben ik dan om te weigeren? Dus uiteindelijk maak ik ze, bij hoge uitzondering, nog voller - onder voorwaarde dat ze niet zegt dat ik dat heb gedaan. Zo mag mijn techniek niet bekendstaan. Tegen instabiele mensen en te jonge meiden zeg ik uiteraard gewoon nee.''

Lees verder onder de advertentie

Opfrisbeurten met botox

Tot de vaste clientèle van Hirano behoort Karin (50), raadslid. In eerste instantie vindt ze het geen probleem om met haar echte naam te worden opgevoerd ('Kan mij het ook schelen, iedereen mag het weten'), maar bij nader inzien wil ze dat toch niet. Achttien jaar geleden liet Karin haar bovenoogleden corrigeren en sinds vier jaar bezoekt zij Faceland voor reguliere opfrisbeurten door middel van botox. Ze komt hier niet om 'zichzelf strak te laten trekken', maar voor een meer open blik, om de tekenen van veroudering een beetje tegen te gaan.

In de witte behandelstoel, modelletje tandarts, kijkt zij per spiegel mee hoe Hirano strategisch prikt. Onderwijl komt de thuissituatie ter sprake, daarna gaat het over haar sportieve prestaties. Hirano: ,,Vanmiddag niet gaan squashen. Dan zweet je de botox uit, zonde van je geld.'' Karin: ,,Ik kom alleen bij Kayo. Met haar heb ik net zo'n band als met mijn kapper; die weet ook wat ik wil. En dat is er wat uitgeruster uitzien. Ik moet vaak met mijn kop voor de camera en heb geen zin in een hele dag schminken en toestanden. Voorheen ging ik regelmatig naar de schoonheidsspecialist, dat geld leg ik nu voor botox opzij. Ook bespaar ik op broodjes bij de benzinepomp. Die paar euro per keer voel je niet en hier heb ik zoveel plezier van. Bovendien geeft het veel meer resultaat dan dure crèmes.''

'2017 is zo beautygericht'

De 26-jarige April − 'bijna al mijn vriendinnen hebben van alles gedaan' − trok vijf jaar geleden de stoute schoenen aan en ging voor preventieve botox en vollere lippen. In vijf behandelingen kwam zij tot haar huidige omvang en daarmee is ze tevreden. Net zoals ze haar opvallende blauwe coupe en haar licht gekleurde ogen tot haar ideaalbeeld rekent. ,,Ik ben al jaren geïnteresseerd in verzorging en uiterlijk en zit in allerlei internationale beautygroepen op Facebook. Een met 30.000 vrienden, een andere met 100.000. Onderling wisselen we foto's, ervaringen en meningen uit.''

Lees verder onder de advertentie

,,2017 is zo beautygericht'', vindt April. ,,Meiden veranderen alles: haar- en oogkleur, borsten, billen, lippen; bijna niemand is meer echt. Wat ik jammer vind: vaak zie je dat ze hetzelfde soort uiterlijk nastreven. Kylie Jenner, Angelina Jolie, een paar Amerikaanse modellen. Ze willen allemaal op een paar personen lijken. Ik vind: je bent uniek en je moet jezelf blijven.''

Gelukkiger met prikjes vanaf 69 euro

Op de vraag of er meer in het leven is dan de buitenkant antwoordt zij: ,,Absoluut. Ik heb een dochtertje en krijg een zoontje. Zij zijn ontzettend belangrijk voor mij.''

Op diezelfde vraag, en op de vraag of ze haar talent niet had willen inzetten in de strijd tegen ernstige ziektes antwoordt arts Kayo Hirano: ,,Het is inderdaad een luxe hobby, maar je hebt er wel kennis, talent en gevoel voor beauty voor nodig om het goed te doen. Het is ook commercieel: onze cijfers wijzen uit dat het geslaagd is, net als de klanten die terugkomen. Ik maak mensen met een paar prikjes gelukkiger en tevredener met zichzelf. En dat vanaf 69 euro, waar hebben we het over? Bovendien kan ik mensen afhelpen van nachtelijk getandenknars en migraine. Ik heb klanten hier huilend aan tafel gehad omdat ze weer een normaal leven konden leiden zonder hoofdpijn. Door botox kunnen ze nu weer genieten. Dus ik draag wel bij aan het welzijn van mensen.''

Lees verder onder de advertentie

Ik maak mensen met een paar prikjes gelukkiger en tevredener met zichzelf

Kayo Hirano (arts)