Nieuws Marketing
Dialect in jouw reclame: ja of nee
Geregeld komt een streektaal voorbij in reclame. Normaals Bennie Jolink in het Achterhoeks, Pietertje (van den Hoogenband) in het Brabants. En in Den Haag hebben ze ‘Duh Haagse Kleuruh Waaieâh’ van schildersbedrijf Bierens. Waarom kiest een bedrijf voor dialect in zijn reclame-uitingen?

,,Dialect wekt vertrouwen en is herkenbaar’’, begint Aad Kuijper, creative director copy bij reclamebureau Alfred. Dit bureau is het creatieve brein achter de ‘Pietertje’-reclame van Calvé. In deze commercial wordt Brabants gepraat. ,,Dat was een bewuste keuze. Oud-topzwemmer Pieter van den Hoogenband, waar de reclame over gaat, komt uit Brabant. Het is dus een logisch gevolg op ons idee.’’
Thuisgevoel
Volgens Kuijper werkt een reclame in een dialect alleen als er een goede gedachte achter zit. ,,Je moet geen reclame in het Limburgs schrijven of inspreken, omdat het grappig is. Je kunt daar mensen mee beledigen. Het wordt dan een oppervlakkig trucje.’’ Maar wanneer zit er een goede gedachte achter? Simpel! Als je bedrijf in een bepaalde regio gevestigd is en je de mensen uit de buurt aan wilt spreken. Of als je persoonlijk en klein over wilt komen.
,,Wat ben ik als merk? Wat wil ik bereiken? Wie wil ik aanspreken? Richt ik mij op één bepaalde regio of heel Nederland? Wil ik klein lijken of juist een multinational? Dat zijn relevante vragen om te beantwoorden voordat je de keuze maakt een reclame in het dialect te maken. Bij het Haagse schildersbedrijf past het dialect van Den Haag perfect. Dit bedrijf is actief in de regio en heeft waarschijnlijk niet de ambitie heel Nederland te veroveren. De kleurenwaaier is herkenbaar voor Hagenezen, geeft een thuisgevoel en roept positieve associaties op. Maar bijvoorbeeld een marketingbureau in Amsterdam zal geen dialect in advertenties gebruiken, omdat het geen toegevoegde waarde heeft. Het bedrijf wil klanten uit het hele land binnenhalen en niet alleen maar uit Amsterdam en omgeving.’’
Tekst loopt door onder afbeelding
Het ken net
Herinner je je deze nog? Dit zijn ook mooie voorbeelden waarin het gebruik van streektaal goed uitpakt.