Nieuws Marketing

De geheimen van een goede nieuwsbrief

Om bestaande klanten aan je bedrijf te binden, is een nieuwsbrief een goed middel. Maar een nieuwsbrief moet wel aan een paar eisen voldoen wil hij doeltreffend zijn. Bovendien krijg je hierbij te maken met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).

Joke Heikens | Foto: pexels 6 juli 2019

Communication connection contemporary 261706

Als de informatie in de nieuwsbrief een verschil maakt voor je klanten, kun je er als bedrijf veel aan hebben. Door meer persoonlijke zaken te delen, kom je dichter bij je klant te staan. Je krijgt een vertrouwensrelatie, wat de gunfactor alleen maar ten goede komt. Je wilt op het netvlies van je klanten staan en een nieuwsbrief helpt daar zeker bij.

Aan wie stuur je de nieuwsbrief?

Ook hier komt de wet over persoonsgegevens om de hoek kijken, de AVG. Je mag niet zomaar iedereen een nieuwsbrief sturen, daar moet specifieke toestemming voor zijn. Je stuurt daarom een e-mail met de vraag of mensen de nieuwsbrief willen ontvangen en daarna moeten ze dat nog een keer bevestigen.

Als iemand een keer informatie heeft opgevraagd, mag je dus niet zomaar de nieuwsbrief sturen. Dan ben je in overtreding. Je al bestaande klanten moet je ook om toestemming vragen voordat je de nieuwsbrief stuurt. Als die toestemming eenmaal gegeven is, hoef je daar niet bij elke nieuwsbrief weer om te vragen. Wel moet er een mogelijkheid voor afmelden zijn in je nieuwsbrief.

Je kunt wel op je website een link zetten naar je nieuwsbrief, zodat mensen hem zo kunnen lezen. Ook kun je een aanmeldknop voor de nieuwsbrief op je website zetten of in elke email die je stuurt.

Wat zet je in die nieuwsbrief?

Uiteraard kunnen nieuwtjes over je zaak in de nieuwsbrief. Voor groot nieuws kun je een persbericht sturen en dat nieuws kun je lichtjes herhalen in je nieuwsbrief. Maar ook als er iets verandert in de openingstijden, in de prijzen, of het assortiment, is een nieuwsbrief heel geschikt. Omdat je graag een band wilt met je klanten, kun je in iedere nieuwsbrief een interview met een (vaste) medewerker zetten. Een kort stuk met wat dingen over het privéleven van diegene, over de hobby's en andere vrijetijdsbesteding. Dat geeft jouw klanten de mogelijkheid om op een andere (en diepere) manier contact te hebben met jouw medewerkers.

Je kun ook de verjaardagen van medewerkers in de nieuwsbrief zetten. Je medewerkers waarderen wat extra aandacht. En wat het allerbelangrijkste is en toch niet erg opvallend mag zijn, zijn de gegevens van je bedrijf. Als een klant wel op een idee wordt gebracht om iets bij jou te kopen of bestellen, moet hij wel weten waar en hoe hij dat kan doen. Zet je openingstijden erbij, de juiste nummers en e-mailadressen en je adres.

De alternatieve nieuwsbrief

Als je bedrijf niets bijzonders doet of je vindt het moeilijk om daarover te schrijven, kun je ook een onderwerp bedenken waarover je je nieuwsbrief wilt laten gaan, iets wat wel met je bedrijf te maken heeft. Ik heb bijvoorbeeld een tijdje een nieuwsbrief gehad over scheepvaart, milieu en duurzaamheid. Dat zijn onderwerpen waarover ik graag schrijf. Ik hield bij wat er in het nieuws kwam over deze onderwerpen en daar schreef ik berichten over die ik in mijn nieuwsbrief zette. Bijvoorbeeld de burgemeesters die hun blote voeten in het zandstrand zetten om te protesteren tegen een windmolenpark. Ik had me geabonneerd op diverse nieuws- en persberichten, waardoor er al veel vanzelf mijn mailbox inkwam, soms met vrij te gebruiken foto's. Zo ook die burgemeesters.

Ook artikelen die ik zelf schreef, nam ik mee in mijn nieuwsbrief. Alles zolang het met scheepvaart, milieu of duurzaamheid te maken had. Vaak waren dat onderwerpen die raakvlakken hadden met alle drie (zoals die burgemeesters). Op een dag kreeg ik van een lezer een mailtje dat ze mijn nieuwsbrief zo leuk vond, want het ging echt ergens over. Misschien niet over datgene wat iedereen interesseert, maar die mensen melden zich toch af. De rest zijn trouwe lezers, die jij wilt bereiken.

Hoe vaak verstuur je een nieuwsbrief?

Verstuur de brief niet te vaak, maar houd regelmaat aan. Bewaar liever stukjes voor je nieuwsbrief en verstuur hem dan eenmaal per maand bijvoorbeeld. Vaker is niet echt verstandig, iedereen krijgt al genoeg mail. Hoe vaker je een nieuwsbrief verstuurt, hoe groter de kans dat er oninteressante content in staat. Als je moet zoeken naar onderwerpen en ‘dan dit maar' doet, ben je niet goed bezig. Het gaat niet om jou en wat jij wilt vertellen, maar om wat je klant wil weten.

Enthousiast geworden over de nieuwsbrief? Meld je dan hieronder ook even aan voor die van ons: