Nieuws Marketing
Fastfoodrestaurants in Nijverdal vechten om aandacht
Rechtdoor? 'No way'. Rechtsaf? 'Wrong way'. Linksaf: 'Subway'. Eigenaar Raymond Nijland van Subway Nijverdal wilde op een ludieke manier zijn zaak onder de aandacht brengen en plaatste een bewegwijzeringsbord bij zijn zaak. Een detail: wie toch kiest voor 'No way', komt uit bij McDonald's... Hoewel hij de actie kon waarderen, stapte Tom Thomson van McDonald's toch even naar zijn buurman.
Eind februari plaatste Nijland een bewegwijzeringsbord bij zijn zaak op de woonboulevard langs de N35. ,,Op eigen grond, dus dat mag." LudiekHet bord wees verkeer erop dat het maar één optie had: links afslaan naar de broodjeszaak. Het was echter niet Nijlands bedoeling om zich af te zetten tegen hamburgertent McDonald's, of te propageren dat Subway een beter restaurant is. ,,Ik wilde gewoon iets doen dat ludiek is." Talloze reactiesIn die opzet slaagde hij. De eigenaar plaatste een foto op Facebook. ,,Op de pagina Leven in Nijverdal kwamen - likes inbegrepen - al gauw circa 20.000 reacties. De buurman van McDonald's is toen bij me gekomen. Ook hij vond het ludiek, hij kon er om lachen. Maar hij vroeg wel even: 'Kunnen niet samen een nieuwe tekst voor het bord maken?'. Toen hebben we bedacht om een nieuwe sticker over de tekst 'No way' te plakken, eentje die verwijst naar McDonald's."Buurman verrastDie buurman is Tom Thomson, behalve van het filiaal in Nijverdal eigenaar van de McDonald's-restaurants in Holten en Oldenzaal. ,,Ik moest inderdaad lachen toen ik het bord voor het eerst zag. Ik dacht: leuk gedaan. Maar ik ben wel even naar de buurman toe gegaan met de vraag hoe we het bord samen nóg leuker konden maken. 'Laten we er 'McWay' opzetten', zei ik."
Raymond Nijland bij het aangepaste bord naast zijn zaak, met op de achtergrond de McDonald's.Thomson had het achteraf beter gevonden als Nijland direct met het idee naar hem toe was gegaan. Maar hij is absoluut niet boos en is blij met de gevonden oplossing. Thomson ziet Subway en McDonald's als restaurants met twee totaal verschillende concepten en dus niet als concurrenten. ,,Op deze manier kunnen we elkaar dan ook versterken."ReuringNijland stemde in. ,,Het ging me om de reuring, ik had heus niet verwacht 20 procent extra omzet te draaien." Sinds afgelopen vrijdag wijst het bord bezoekers richting de Subway én de McDonald's. Opnieuw zette Nijland een foto op Facebook. ,,En ook daarop kregen we weer veel reacties." In zijn streven voor reuring te zorgen, is hij dus geslaagd. Maar of de zaak meer klanten trekt dan enkele weken geleden? Dat niet. Nijland: ,,Het is hier net zo druk als voorheen."
Het bord bij de Subway in Nijverdal. Links is te zien hoe het bord er eerst uitzag, rechts hoe het bord er nu uitziet. Foto's: Subway Nijverdal en Ron Hemmink