Nieuws Marketing

Foodhal in Enschedese Performance Factory

Jarno Bruggeman en Erik Wooldrik oogsten al een tijdje succes met Foodtruck Festivals. Het duo van Twente Events gaat nu een stap verder. Wat heet: over een jaar hopen ze een Foodhal van 1.000 vierkante meter groot te openen in de Performance Factory in Enschede.

André Scheffers | Foto: Annina Romita 21 november 2016

"Een onwijs gave toplocatie", zegt Erik Wooldrik. De twee Hengeloërs hebben altijd Enschede voor ogen gehad als plek om hun ambities waar te maken. "Enschede is een grotere stad. Voor ons gevoel bruist Enschede net iets meer dan Hengelo."

Onontdekt culinair talent

De Foodhal wordt meer dan een eethal voor de voorbijganger met lekkere trek die na de lunch overgaat tot de orde van de dag. Er ligt een concept onder het plan, doorspekt met maatschappelijke betrokkenheid, opleiden, opvangen misschien zelfs wel, terwijl het the place to be moet worden voor het onontdekte culinaire talent dat alsnog zijn kans wil grijpen. "Het wordt een Foodhal zoals er nog geen is", zeggen de twee bevriende ondernemers.

Streekproducten

De 1.000 vierkante meter wordt ingevuld met horeca en allerlei 'zijpassen' die aan dat horecaverhaal hangen. Vanuit een tiental keukens worden gasten voorzien. Er komt een centrale keuken waar culinair talent wordt opgeleid tot basiskok.

"In de Foodhal wordt zoveel mogelijk gewerkt met producten en ingrediënten uit de regio", legt Jarno Bruggeman uit. "Dat loopt straks als een rode draad door het inkoopbeleid, terwijl we tegelijkertijd de mondiale culinaire culturen hier willen samenbrengen."

Passie voor koken

"Deze oude fabriek staat in een wijk die wel wat aandacht kan gebruiken en ons plan is om de mensen uit deze wijk bij de Foodhal te betrekken met activiteiten voor jong en oud. Verder kunnen hier koks aan de slag die nog geen kok zijn, maar dat graag willen worden. Dan heb ik het niet over de roc-leerlingen van de horecaopleiding, maar over mannen en vrouwen met koken als hobby die daar beter in willen worden. Je kunt er van alles bij bedenken en we staan altijd open voor suggesties."

Domijn

De heren hadden weinig overredingskracht nodig om Domijn te overtuigen van hun plannen. "Domijn was meteen enthousiast. We zijn geen markthal, we zijn geen groot restaurant en dus vormen we geen concurrentie voor de horeca in de binnenstad. Die gaat juist meeprofiteren van de bedrijvigheid binnen deze oude fabriek."