Marketing

'Google passeert Apple als waardevolste merk'

beeld deondernemer
Leestijd 1 minuut
Lees verder onder de advertentie

De merkwaarde van Google, dat een belangrijk deel van zijn inkomsten haalt uit reclame bij het zoeken op internet, is in 2016 met bijna een kwart gestegen tot een kleine 110 miljard dollar. Die van Apple daalde van bijna 146 miljard naar dik 107 miljard dollar.

Apple

Apple eindigde de voorgaande vijf jaar nog als waardevolste merk. Google bekleedde die positie voor het laatst in 2011. Jaarlijks verschijnen tal van lijstjes waarin de kracht en waarde van merken worden vergeleken, aan de hand van uiteenlopende criteria en met wisselende resultaten.

Lees verder onder de advertentie

Shell

Het hoogst genoteerde Nederlandse bedrijf op de lijst van Brand Finance is dit jaar wederom Shell, gevolgd door ING, Philips, Rabobank en Heineken. ING heeft de tweede plek van Philips overgenomen, terwijl Rabobank van de Nederlandse bedrijven het grootste merkwaardeverlies noteerde.

LEGO

Lees verder onder de advertentie

Als het gaat om merkkracht, ziet de ranglijst er heel anders uit. Hier heeft LEGO de koppositie overgenomen van Disney. De speelgoedsteentjesfabrikant dankt zijn succes vooral aan de vele medialicenties en samenwerkingsverbanden die hebben geleid tot onder meer LEGO Star Wars, LEGO Harry Potter en LEGO Batman. De kracht van een merk is bij Brand Finance onder meer afhankelijk van naamsbekendheid, reputatie, loyaliteit van klanten en tevredenheid van werknemers.

Gerelateerde artikelen:

Wat komt Google precies doen in Enschede?

Lees verder onder de advertentie

Groningen ontvangt Google met open armen

Is Apple zijn wowfactor kwijt?