Nieuws Marketing

Gratis sporten op zegeltjes AH

Zegels sparen voor gratis sportlessen voor klanten van Albert Heijn. In de regio Utrecht begint een proef, zo schrijft het AD.

Bernie van Uden | Foto: Angeliek de Jonge 12 augustus 2016

Voetbal ah 1065

Supermarktketen Albert Heijn en sportkoepel NOC*NSF beginnen zo'n proef in de regio Utrecht om meer mensen aan het sporten te krijgen. Klanten van Albert Heijn kunnen vanaf maandag 22 augustus in 41 vestigingen een vol boekje zegels sparen voor zeven proeftrainingen of sportlessen bij een sportvereniging of een sportschool.

GezondBij besteding van 10 euro aan boodschappen bij AH krijgt de klant één zegel. Met een volle strippenkaart van tien zegels kan de klant gratis sporten. ,,Albert Heijn is bezig om klanten gezonde keuzes te laten maken op het gebied van voeding'', licht woordvoerder Maurice Ouderland toe. ,,In het winkelaanbod geven we al aan in welke producten de meeste suikers zitten. We geven klanten de keuze. Je hoeft het niet te kopen. Hier hoort ook bewegen bij, vinden wij.''

Albert Heijn heeft onlangs een sponsorsamenwerking met sportkoepel NOC*NSF afgesloten. Ouderland: ,,Dat begint in 2017, maar vooruitlopend daarop beginnen we met deze pilot. Het is niet zeker dat we dit sportproject straks naar heel Nederland gaan uitbreiden. Dat hangt onder meer van deze proef af. We zijn partner voor de breedtesport geworden. We willen de gewone man bereiken op clubniveau, meer mensen aan het sporten krijgen.''

SchermenHet idee is om met een volle spaarkaart een sportclub te kiezen op de website van NOC*NSF. Om clubs niet te zwaar te belasten, mogen klanten maximaal drie keer bij één club mee-trainen. ,,Stel dat je wil schermen; dan kan dat drie keer bij een club'', zegt Ouderland. ,,Daarna kun je nog twee keer hockeyen en een keer tennissen. Ik noem maar wat. Het kan onbeperkt. Je kunt zoveel zegels sparen als je maar wil. Je kunt met een kaart ook samen met je zoon of dochter sporten. Het is voor jong en oud.''

NOC*NSF is content over de samenwerking met Albert Heijn. De supermarktketen heeft een enorm groot bereik in Nederland. ,,We mikken op twee doelgroepen'', zegt Erik Lenselink van NOC*NSF. ,,De mensen die zijn gestopt of nooit hebben gesport en mensen die wel sporten, maar een andere sport willen proberen. En als het een succes wordt, willen we de actie verder in Nederland uitrollen.''

Lenselink realiseert zich dat de winkels van Albert Heijn vooral voor mensen met een wat dikkere beurs zijn. ,,Maar dit is niet de enige actie. We doen meer. Iedereen moet kunnen sporten.''

Win-winsituatieSportletics Bootcamp ziet de zegelactie van AH als een kans op meer bekendheid. Het bedrijf is net in IJsselstein begonnen. In Utrecht is de onderneming al enige tijd actief. ,,Wij zien het als een win-winsituatie'', stelt eigenaar Iris Witzke. ,,Mensen komen sporten en blijven misschien hangen. Omdat supermarkten van Albert Heijn in IJsselstein ook meedoen, werd het voor ons interessant.''

Het bedrijf zal potentiële leden een programma bieden met de nadruk op een persoonlijk doel. Witzke: ,,Want zonder doel behaal je geen resultaat. Dat kan niet in een paar lessen van een uur. Iedereen krijgt een aangepast programma.''

Omnisportvereniging Kampong in Utrecht doet niet mee aan de zegelactie van supermarktketen Albert Heijn en sportkoepel NOC*NSF. Nederlands grootste sportvereniging werd vlak voor de vakantie benaderd en heeft te weinig vrijwilligers kunnen bereiken om klanten van de supermarkt op het eigen terrein te kunnen ontvangen.

Vakantie,,We hebben wel vrijwilligers, maar de meeste mensen waren al met vakantie'', zegt Pieter Willemsen, bestuurslid communicatie. ,,Die konden we niet meer bereiken. We vinden het wel jammer, maar de tijd was te kort om nog iets te kunnen regelen. Het gaat dus niet. Het is een mooi initiatief, want het zet mensen aan tot sporten.''