Nieuws Marketing

Hoogleraar: 'Bedrijven moeten eerlijk zijn over voedsel'

Consumenten maken zich zorgen over hun eten, blijkt uit onderzoek van de levensmiddelenindustrie. Nog geen kwart van de mensen gelooft dat voedingsbedrijven eerlijk zijn over de ingrediënten in hun producten. 'Willen levensmiddelenbedrijven het vertrouwen terugwinnen, dan moeten ze eerlijk zijn over hun producten', zegt hoogleraar consumentengedrag Hans Trijp in het AD.

Annemieke van Dongen 26 april 2016

Levensmiddelenbedrijven

Meer dan de helft (55 procent) van de consumenten vindt dat voedsel te veel wordt gemanipuleerd. Levensmiddelenbedrijven doen bovendien niet genoeg om hun producten gezond te maken, vindt een overgroot deel van de Nederlanders. Ook zetten producenten zich volgens consumenten bij lange na niet genoeg in voor duurzame productie.

Dat blijkt niet uit een enquête van de Consumentenbond of voedselwaakhond Foodwatch, maar uit onderzoek van de brancheorganisatie van voedingsbedrijven zelf. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) liet Motivaction in kaart brengen hoe het is gesteld met het vertrouwen en de waardering van consumenten.

Niet zo best dus. En dat verbaast directeur Philip den Ouden van de FNLI nauwelijks. ,,Er wordt veel over ons gezegd en geschreven, niet altijd in positieve zin.'' Hij vindt het zorgelijk dat consumenten zo weinig vertrouwen hebben in de producenten van hun voedsel. ,,Het is niet goed dat de grootste en belangrijkste industrie van Nederland weinig waardering krijgt. Daar moeten we aan gaan werken.''

VertrouwenEr ligt een flinke opgave voor de bedrijven, zegt Hans van Trijp, hoogleraar consumentengedrag aan de Universiteit van Wageningen. ,,Het is niet goed als zoiets belangrijks als ons voedsel voortdurend ter discussie staat. En het is ook niet helemaal terecht, want het gros van het voedsel is geweldig veilig. Maar soms gaat er iets mis, en dat schendt het vertrouwen in de hele industrie.''

Gesjoemel met vlees bijvoorbeeld. Of levensmiddelen die ontmaskerd worden als heel wat minder gezond of duurzaam dan hun glimmende verpakkingen suggereren. Ook lijkt het wantrouwen te groeien tegen E-nummers en andere - vage - ingrediëntenaanduidingen.

EerlijkAls levensmiddelenbedrijven het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, moeten ze eerlijk vertellen wat er in hun verpakkingen zit, zegt Van Trijp. ,,Geen plaatjes van verse druiven als in het sap alleen maar kunstmatige geur- en smaakstoffen zitten. Geen vrolijke varkens in de modder als die dieren in werkelijkheid niet buitenkomen.''

,,De illusie dat levensmiddelenproductie een ambachtelijke bezigheid is, moet je niet in stand willen houden,'' vindt Van Trijp. ,,Want dat is het niet. Dat kan niet met de enorme hoeveelheden die ze produceren.''