Nieuws Marketing

Ondernemers: 'Horeca met winkels mengen redt binnenstad niet'

Blurring heet het tegenwoordig: het mengen van horeca met een winkel. De gemeenten Middelburg en Vlissingen doen mee aan een landelijke proef en ziet het als een middel tegen de leegstand in het centrum. Maar dat is het niet, waarschuwt Dick Anbeek, directeur van De Drvkkery in Middelburg. "Dit gaat de binnenstad niet redden."

Maurits Sep | Foto: Lex de Meester 25 maart 2016

Anbeek kan worden gezien als de grondlegger van het blurren. Achttien jaar geleden - toen de term nog niet eens was bedacht - deed hij het in Middelburg al met De Drvkkery: een boekwinkel en een brasserie onder één dak. Hij trok er landelijk de aandacht mee en zijn aanpak vond navolging. "Ik wilde gewoon wat toevoegen aan de boekwinkel, om het verblijfsklimaat te verbeteren."

ToverformuleDat wordt tegenwoordig gezien als een toverformule. Winkels en horecazaken kunnen zo hun omzet verhogen. En de binnenstad wordt er aantrekkelijker door voor winkelend publiek. Er komen meer klanten en ze blijven langer, is de voorspelling. "Je moet de redenering niet omdraaien", vindt Anbeek. "Blurren zorgt niet voor een mooie binnenstad, het is een uitvloeisel van een mooie binnenstad." Bovendien is het zinloos als alle ondernemers het gaan doen, stelt hij. "Als je het doet, moet je het goed doen. Professioneel. Gewoon een koffietje schenken, oké, dat kan. Maar echte horeca is geen bij-artikel, dat is een vak."

Zijn tip is tevens een waarschuwing: "Verras je klant en doe dat met kennis van zaken. Maar blijf gericht op je eigen product."

KwaliteitseisenHet is precies de opvatting van Diana van Hoften en Fia de Pree van Two Ladies Like, een interieur- en kledingwinkel annex lunchroom aan de Korte Geere in Middelburg. Ze schenken geen alcohol, maar verder passen ze in het idee van blurring. "De horeca wordt op van alles gecontroleerd. Begin je als winkelier met horeca, dan moet je ook aan kwaliteitseisen voldoen", vindt Van Hoften.

Doe je dat op een goede manier, dan is het wel degelijk essentieel voor een goede klandizie, stelt Van Hoften. "De combinatie wordt door klanten als heel plezierig ervaren. En alle ondernemers hebben het zwaar, maar wij zijn er nog steeds." Volgens De Pree zorgt de mix van winkel en horeca voor een breder draagvlak. "We hebben gasten meer te bieden."

Onderscheidende karakter vervaltAls alle ondernemers gaan ‘blurren’ vervalt het onderscheidende karakter van zaken ten opzichte van elkaar. De dames zijn echter niet bang dat concurrentie het positieve effect teniet zal doen. De Pree: "Borrelen doe je niet bij een kledingzaak. En hoe meer er te beleven is, hoe beter. De aantrekkingskracht van de stad als geheel zal groeien." Van Hoften: "Als we blijven praten over concurrentie, komen we er nooit. We moeten als collectief de stad verbeteren. We willen toch meer mensen van buiten de regio aantrekken? Dan helpt blurring."

Door de proef van de Vereniging Nederlandse Gemeenten wordt het ook voor Two Ladies Like mogelijk om alcohol te schenken. Dat maakt de aanschuifdiners aantrekkelijker. En tijdens klantenavonden waar al wel alcohol wordt geschonken, hoeft de deur niet meer op slot. Maar uiteindelijk draait het om de inspanning van de ondernemer zelf om klanten gastvrij en persoonlijk te benaderen, beseft De Pree. "Dat wijntje is geen wondermiddel."