Nieuws Marketing
'Ik wil die vluchtigheid niet langer'

Ondanks zwaar weer in de mode- en winkelbranche begint fashionista en zakenvrouw Olcay Gulsen (35) een nieuw avontuur met haar lijn St. studio: kleding voor de karaktervrouw. Ze nam een time-out en zonderde zich af om na te denken. 'Ik wil iets zinvollers doen.'
Olcay Gulsen - zijden blouse, stiletto's en jaren 70-jeans - oogt ontspannen. Oorzaak: na een jaar 'geknoei met zichzelf' heeft ze haar leven weer op de rit, het plezier in het vak hervonden. Dat lukte door zich periodes af te zonderen van vrienden, collega's en vooral van haar e-mail, om te ontdekken wat zij nu werkelijk belangrijk vindt.
Haar modelabel SuperTrash groeide het afgelopen decennium tien uit tot een internationaal succes: zestien winkels, 1600 verkooppunten in meer dan twintig landen, sterren als Beyoncé hulden zich in haar creaties. Maar: ,,In die jaren was ik dag en nacht bezig met de opbouw van mijn bedrijf. Daardoor voelde ik me constant gejaagd, nam nergens meer tijd voor. Zelfs af en toe gezellig thuis eten met mijn vriend was er niet bij. Dacht ik: ja ja, haal nou maar wat, dan werk ik het snel weg. Of: zeur niet zo. Ik had met niemand geduld, dat had te maken met de onvrede met mijzelf.''
Dieptepunt
Het dieptepunt kwam toen ze geen enkele lol beleefde bij de opening van twee eigen winkels in Hongkong. Voor veel ondernemers toch een mijlpaal, zo'n gelegenheid. ,,Toen heb ik een time-out genomen en ben gaan nadenken. Hele weekeinden kwam ik niet op straat. Belangrijke conclusie: ik wil die vluchtigheid niet langer, wil evenmin alleen dingen doen omdat ze van mij verwacht worden. Daarom maak ik nu minder werkreizen, heb mijn grote voorjaarsshow geschrapt. Dat gedoe over de eerste rij, dat gepolijste, de borstklopperij en andere verplichte nummers zorgden dat ik mij doodongelukkig voelde. Ik wil iets zinvollers doen en genieten met familie en vrienden.''
Zo ontstond het idee voor St. studio, een duurzame, tijdlozere kledinglijn waarvoor ze een samenwerking met het Leger des Heils is gestart.
Gulsen: ,,Ook dat had met mijn persoonlijke ontwikkeling te maken. Ik ben niet meer dat meisje dat op haar 24ste begon met het bedrijf, ik ben de T-shirtjes met prints als 'Happy girls are the prettiest' ontgroeid.''
Maar SuperTrash is toch een internationaal succes waaraan je veel te danken hebt?
,,Zeker. En het heeft een mooie functie in de markt en daar ben ik enorm trots op. Daarom blijft het bestaan. Maar ik heb ook de behoefte aan iets anders, iets van tegenwicht. Ik werd een beetje moe van constant de laatste modetrends erdoorheen draaien. SuperTrash is een merk dat snel trends oppakt: franjes, gouden knopen, scheuren en combinaties daarvan, sneakers met drie verschillende leersoorten en grote logo's. Ik vind het enorm leuk jonge meiden daarin te zien op social media, maar ik voelde me er zelf op een gegeven moment de oudere zus in. En niemand wil eruit zien als de oudere zus. Daarom bedacht ik St. studio.''
Voor wie is dat dan en wat is precies het verschil met SuperTrash?
,,St. studio is een meer tijdloze collectie. Er verschijnen er maar twee per jaar in plaats van een constante flow aan nieuwe items. Een complete lijn van jassen, accessoires, topjes, broeken, colberts en jurkjes. Die laatste kunnen bijvoorbeeld wel franjes hebben, maar niet ook nog eens wilde knopen en grote opdrukken.
Sommigen vinden dat saaier. Ik zou zeggen: volwassener en bestemd voor de karaktervrouw. Dat heeft niet per se met leeftijd te maken - hoewel ze ouder is dan de SuperTrash-doelgroep - maar meer met een bewuste leefstijl. Duurzaamheid vind ik daarbij belangrijk.''
Het begrip duurzaam is zo uitgehold in de modewereld, wat doe jij daar concreet aan?
,,Ik heb een recycleplan bedacht met het Leger des Heils. Zo kun je onze colberts de rest van je leven terugbrengen en dan krijg je 50 procent korting op een nieuwe. Wij zorgen dat die kleding bij het Leger terechtkomt. Toen ik dat in mijn bedrijf vertelde, was de eerste reactie: kun je nou niks sexyers bedenken? Maar waarom moet dat ook weer sexy zijn? Het gaat toch om de functie? Verder haal ik voor de inrichting van mijn winkels niet langer goedkope halffabrikaten uit China, ik vraag lokale timmerlieden en designers. Laat glasblazers uit Leerdam mooie lampen ontwerpen die lang meegaan. Daar voel ik mij goed bij. Een ander gaat 3 maanden naar de psycholoog, ik verbouw mijn winkels.''
De winkelbranche zit in zwaar weer, jij gelooft nog steeds in fysieke zaken op A-locaties?
,,Zeker. Hoewel ik het ook eng vind. Als je ziet hoeveel bedrijven er failliet gaan, denk ik: fuck. Ook ik heb geen concrete antwoorden op het veranderende consumentengedrag. Wat ik wel weet: winkelen draait niet langer om het zien van een rek met 6000 stuks van dit of dat. Want in Nederland heeft niemand nog echt iets nodig. Behalve dan een geluks- of sociaal moment. Dat wil ik bieden door middel van advies, gemak, interesse of service. Zo faciliteer je je eigen bestaansrecht.''
En dat bestaansrecht neemt ook toe als grote namen jouw merk dragen. Hoe trots ben je dat ook de prinsessen van Oranje in jouw kleding lopen?
,,Heel trots. Dat is leuk en dat voelt goed. Ik ga er niet omheen draaien: grote namen zijn belangrijk voor mijn bedrijf, zo zit de modewereld in elkaar. Deze week ben ik gebeld voor vijf Oscar-jurken, onder anderen door de styliste van actrice Kate Hudson. Dat is mooi, maar het is geen doel op zich. Ik stond kort geleden zelf in de winkel in Amsterdam om met mijn klanten te kunnen praten. En het klinkt zoetsappig, maar ik vind de waardering van een vrouw uit Haarlem - die zei dat ze zich zo goed voelde in een jurk van mij - net zo mooi als belangstelling uit Hollywood.''
Veel vrouwen - ook in Hollywood - verwarren sexy en stijlvol met ordinair en bloot. Welk advies heb jij?
,,Ik ben opgegroeid met Madonna met punttieten in haar bijna blote reet op het podium. Maar toch heb ik er moeite mee als kleding wordt ingezet als provocatie en om te shockeren. Er is nog nooit zo veel naakt geweest als nu. Onder Hollywoodsterren, maar ook onder jonge meiden. Bij alle soorten gelegenheden. Vrouwen hebben dat naar mijn mening helemaal niet nodig om mooi te zijn of om aandacht te trekken. Aan de andere kant: er wordt ook nog nooit zoveel klassieke mode gedragen als nu. Het schiet beide kanten op.''