Marketing

Johma steeds meer 'oet Twente'

beeld deondernemer
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

De Veldhoeve staat prominent vermeld op de boerenkipsalade. "Mooi voor onze naamsbekendheid. Dat een bedrijf met een A-merk ervoor kiest rechtstreeks kip te betrekken van een boer uit de regio is heel bijzonder", aldus de Ten Velde's, die een paar jaar geleden met hun bedrijf het roer omgooiden. Ze houden nog vele tienduizenden kippen maar het aantal is aanzienlijk minder dan in het verleden. " Ook geven we plantaardig voer met 70 procent graan en krijgen onze kippen geen antibiotica."

Geen plofkipBij de zoektocht naar een diervriendelijker alternatief voor de plofkip kwam Johma uit bij de Ten Velde's. "Een superenthousiast stel met een heel mooi bedrijf", zegt marketingdirecteur Karin Bronsvoort. Ze passen in het beeld dat van Twente bestaat, stelt ze vast. Sinds een paar jaar verbindt Johma zich in campagnes met de slogan 'oet Twente' echt aan deze streek. Algemeen directeur Thomas van Hemert: "Uit onderzoek bleek dat Twente wordt geassocieerd met groen, met noaberschap, nuchter, harde werkers met een mentaliteit van niet lullen maar poetsen. Die sympathie heeft Twente. We willen uitstralen trots te zijn dat we onze producten hier maken."

Wens consumentMet de nieuwe salade van de kip uit Albergen speelt het bedrijf ook in op de wens van de consument die wil weten waar zijn eten vandaan komt. Johma wil meer producten van Twentse bodem gebruiken. Van Hemert: "Het kan niet met al onze salades, want ik heb helaas in de Dinkel nog geen tonijn ontdekt. Bovendien maken we een product voor de massa en moet je ook qua prijs aantrekkelijk zijn."

Lees verder onder de advertentie