Nieuws Marketing

Kidscorners: met tevreden kinderen langer winkelen en meer omzet

Boodschappen doen in gezelschap van jengelende kinderen? Bad idea! Draai dat liever om: naar de supermarkt, restaurant of meubelgigant met kinderen die kraaien van plezier. Dat is een omzetkans van jewelste. Als kinderen tevreden zijn, hebben pa en ma de neiging langer te blijven en extra geld uit te geven. Dat is het concept van IKC, een afkorting van International Kids Concepts.

Hugo Schrameyer 28 februari 2020

Play corner kinderen supermarket speelhoek Albert Heijn omzet

Een kidscorner in een Albert Heijn en op vliegveld Geneve. Foto's: IKC

AH XL-supermarkt op een donderdagmiddag in Tilburg. Vraag aan het meisje van pakweg vier of vijf: ‘Leuk spelletje?’ ‘Heel leuk’, antwoordt ze, om verder te gaan met een digitaal memoryspel op het beeldscherm. Ouders zijn nergens te bekennen. Hoeft ook niet, want de kleine jongedame vermaakt zich prima. International Kids Concepts (IKC) is er niet op uit, benadrukt het bedrijf, dat kinderen onbeheerd worden achtergelaten, maar de kidscorners met digitale en fysieke games kennen een hoge amusementswaarde. Het bedrijf levert inmiddels aan tientallen partijen in binnen- en buitenland. Supermarkten, fastfood restaurants, autoshowrooms, meubelzaken, ziekenhuizen en bouwmarkten. Eigenlijk elke locatie waar volwassenen samen met hun kinderen komen, behoort tot de doelgroep van IKC.

Nieuwe kansen voor IKC

Het bedrijf werd veertien jaar geleden overgenomen door de huidige ceo Marco Lankman. IKC produceerde toen weliswaar kinderspellen, maar zeker niet op hetzelfde niveau als nu, met export naar dertig landen, waaronder Rusland en de Verenigde Staten. Op het hoofdkantoor in Dronten worden concepten bedacht en ontwikkeld, terwijl de productie van de kinderhoeken in het Chinese Jiaxing plaats vindt. Lankman is vooral bezig met het verkennen van nieuwe kansen, managing director Frank Heemskerk (foto) heeft de dagelijkse leiding in handen.

Frank Heemskerk Kinderhoek kidscorner ouders winkelen omzet

"Het is ooit uitgerekend dat één minuut langer winkelen vijftien euro extra omzet oplevert"

Frank Heemskerk, managing director International Kids Concepts

Kidscorner als deel van totaalconcept

De term winkelbeleving mag ondertussen een jeukwoord van jewelste zijn, het schetst volgens Heemskerk wel de kansen die in het verschiet liggen. ,,Vroeger was een kidscorner iets wat je extra deed om kinderen te vermaken. Tegenwoordig maakt een kinderhoek vaak deel uit van het totaalconcept. Dat een pannenkoekenrestaurant kinderen wil vermaken, is nogal wiedes, maar we zien steeds meer aanvragen komen uit retail- en horecasectoren. In het supermarktlandschap hebben we een marktaandeel van circa 80 tot 85 procent. De fysieke retailwereld is naarstig op zoek naar manieren om meer beleving toe te voegen in reactie op de opkomst van webretailers.”

Geen zorgen om kinderen

De key van het businessmodel is dat ouders zich geen zorgen hoeven te maken om hun kinderen die met volop lol een spelletje spelen. Dan kan je als pa of ma in alle rust tot een koopbeslissing komen. ,,Als je kind plezier heeft, dan krijg je als ouder de neiging minder gehaast langs de schappen te lopen. Het is ooit uitgerekend dat één minuut langer winkelen vijftien euro extra omzet oplevert”, zegt Heemskerk, die erkent dat verblijfsduur niet uitsluitend te danken is aan kinderplezier. ,,Ook productdemonstraties en de geur van vers afgebakken brood verhogen het winkelplezier.”

Extra pleziertje voor de kinderen

Ander voorbeeld is Fusion Plaza, een restaurantketen met drie vestigingen. Als gast betaal je bij dit all you can eat-concept niet per gerecht, maar per verblijfsduur. De restaurants beschikken over een flinke speelruimte voor kinderen, inclusief een kleine bioscoop en materiaal van IKC. ,,Wat gebeurt er als de afgesproken tijd om is en je kinderen zijn lekker aan het spelen? Dan plak je er nog een half uurtje aan vast. Daar moet je wel voor betalen, maar ja, je gunt kinderen een extra pleziertje. Kindervermaak betaalt zich altijd terug, in rust voor de ouders en ook in extra omzet voor de locatie.”

Kidscorner geeft de doorslag

Dat gezinnen specifiek een winkel of restaurant selecteren omwille van een speelhoek, sluit Heemskerk zeker niet uit, al zal dat per branche verschillen. ,,Stel: er zijn twee bioscopen in de stad met dezelfde filmvertoning. De film in de ene bioscoopzaal is dezelfde als in de andere. Als de ene bioscoop een speelcorner biedt, dan kan dat toch de doorslag geven.” Bij de keuze voor de aankoop van een auto of het doen van boodschappen zal dat minder een rol spelen. ,,Er zijn uitgesproken Jumbo- of AH-fans. Die zullen niet omwille van een speelhoek van supermarkt switchen.”

Nieuwe double digit groei voor IKC

Sinds de overname door Marco Lankman gaat het absoluut crescendo met het bedrijf. Precieze omzetcijfers wil Heemskerk niet delen, te meer omdat IKC in een kleine niche opereert: alle aanbieders letten op elkaar. De managing director laat wel weten dat de omzet in de eerste zeven weken van dit jaar op hetzelfde niveau zat als in het gehele kwartaal vorig jaar. Een double digit groei zit er ook voor dit jaar absoluut weer in. ,,Je kunt de omzetkans per land in verhouding brengen met het aantal inwoners. Als je dat projecteert op regio’s waar we nog beperkt aanwezig zijn, zoals Oost-Europa, dan zijn er nog groeikansen volop.”

Kinderhoek kidscorner ouders winkelen omzet Geneve Airport

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.