Nieuws Marketing
Naamexpert Floris Hülsmann over nieuwe merknaam T-Mobile: 'Odido is on trend'
Odido. Het is per vandaag de nieuwe naam van T-Mobile en Tele2 mobiel en direct een nieuw, onafhankelijk Nederlands merk. Wat vindt naamexpert Floris Hülsmann (Namarama) van deze keuze?

Zo zien de nieuwe winkels van Odido er per vandaag uit. Niets herinnerd meer aan het roze van T-Mobile. In een grote ombouwoperatie zijn afgelopen weekeinde in 48 uur tijd alle 119 winkels omgebouwd tot Odido-winkel.
De merknamen T-Mobile en Tele2 mobiel zijn vandaag beide veranderd naar Odido, dat zowel consumenten als zakelijke klanten gaat bedienen. Daarnaast blijven de merken Ben en Simpel actief en blijft ook Tele2 Thuis bestaan. Het nieuwe bedrijf, met een nieuwe missie, strategie en merk, is vandaag op het hoofdkantoor in Den Haag gepresenteerd aan medewerkers en partners, is te lezen in dit artikel.
,,Onbeperkte data wordt het standaard abonnement. We gaan de markt opschudden’’, aldus het bedrijf.
"Deze nieuwe naam, Odido, is on trend"
Odido dus. Het is geen afkorting en het betekent niks. Wie erop googelt, komt uit bij een Poolse supermarkt, wat kleine bedrijfjes en een achternaam die voorkomt in Nigeria. En nu dus voortaan bij een telecombedrijf met 8 miljoen klanten. De nieuwe naam is een palindroom, een woord dat van links naar rechts gelezen hetzelfde is als andersom. En dat is weer treffend voor het logo, dat ook gespiegeld is en bestaat uit twee cirkels, met daarnaast twee halve cirkels en een rechthoek in het midden.
Lees ook: T-Mobile Nederland wordt Odido: 'We gaan het radicaal anders doen in telecomland'
Natuurlijk is er bij de naamkeuze meegewogen dat hij op ‘Adidas’ lijkt en op ‘okido’ en nog wat andere varianten. Maar Odido bekte het lekkerst van alle namen die ze verzonnen hadden, zegt het bedrijf op AD.nl.
Floris Hülsmann is naamexpert, met zijn bedrijf Namarama is hij de bedenker van onder meer tal van merk- en bedrijfsnamen, slogans en taglines, 'De beste namen blijven als een tatoeage in het brein van je klant staan' is zijn devies; is dat met Odido ook zo?
,,Het is altijd spannend om van naam te gaan veranderen en te ervaren of en hoe snel dat wordt opgepakt. Zo'n telecomreus als de combinatie T-Mobile - Tele2 heeft voldoende marketingbudget om ons van de nieuwe naam te laten doordringen", stelt Hülsmann. ,,Ik ben nu nog wel even benieuwd hoe Odido uitgesproken dient te worden, waar leg je de klemtoon?"
De Zo Genaamde Podcast
Beluister via deze link afleveringen van De Zo Genaamde Podcast met Floris Hülsmann, over onder meer de merk- en bedrijfsnamen Uitgekookt, Fatboy, Univé, TUI en fonq.
,,Deze nieuwe naam, Odido, is on trend, we zullen de onomatopee (klanknabootsing, red.) veel vaker zien terugkeren. Dat heeft mede te maken met het succes van namen uit het verleden, denk aan Twitter en misschien wel het meest bekende voorbeeld van dit moment, TikTok. Namen waar geluid in zit".
'Een stuk minder serieus'
Hülsmann mist een 'dubbele bodem'. ,,Dat is juist zo leuk voor consumenten. Maar het is in elk geval een stuk minder serieus dan T-Mobile of Tele2 mobiel, en als dat past bij nieuwe merkstrategie en de doelgroep die ze voor ogen hebben, zitten ze goed."
En wat de uitspraak betreft weten we inmiddels: het is met de klemtoon op de i.