Nieuws Marketing
Ondernemer: Breda kan zakenhoofdstad Brabant worden
Volgens ondernemer Aad Ouborg kan Breda de zakenhoofdstad van Brabant worden. "Je moet groot durven denken", zegt hij in BN/De Stem.

Aad Ouborg is net terug uit Hongkong. "Het is de mooiste stad die er is. Als je daar vandaag iets wil, dan ligt het er morgen." De Bredase ondernemer (onder meer Princess en Bourgini) brengt al de helft van zijn leven veel tijd door in Azië. Maar Breda is en blijft zijn thuisbasis. Wat is Breda voor u?"Als je het een woord moet samenvatten dan is Breda ‘gezellig’. Wij hebben vaak gasten van buiten de stad. Als ze één keer zijn geweest, willen ze allemaal terugkomen."Is dat dan waarmee Breda zich moet profileren?"Ja, maar gezellig alleen is natuurlijk niet genoeg. Dan word je niet serieus genomen. Breda heeft meer kwaliteiten, die moet je daaraan koppelen, zoals de uitstekende ligging, de creativiteit, de kwaliteit van wonen en de historie. Breda zou zich kunnen profileren als de stad waar het gezellig zakendoen en ondernemen is. Daar kun je veel omheen bedenken." Hoe ziet U dat dan?"Ik ben zelf een tijd bezig geweest om het concept Grand Business Capital op te zetten in Breda. Dat is een grote businessclub met topondernemers uit heel het land, maar vooral uit Brabant, die een aantal keer per jaar bij elkaar zouden komen in het Grand Theatre. (Ouborg heeft ook een vastgoedbedrijf dat monumentale panden bezit, waaronder het Grand, PV).""Daar hadden we vanalles aan willen koppelen: een tv-programma, presentaties, borrels. Alles onder het mom van ‘kom naar Breda, daar kun je op een prettige, gezellige manier zakendoen’. Helaas kreeg ik te weinig ondersteuning van de gemeente en van andere Bredase ondernemers. Wat dat betreft is er hier nog te weinig samenhang. En inmiddels is er nu met de vestiging van een boekhandel een ander concept in het Grand Theatre. Maar ik geloof nog steeds in zo’n model. Dat kan ook elders in Breda."Gezellig zakendoen, klinkt goed. Maar wat heeft Breda daar verder aan?"Heel veel. Ondernemers uit binnen- en buitenland leren Breda kennen en komen hier vaker om zaken te doen. Ze verblijven hier dan ook. Dat is goed voor de horeca, voor hotels. Denk ook aan congressen en andere bijeenkomsten. En als ze hier vaak genoeg komen en zien dat hier een goed ondernemersklimaat is, willen ze zich hier misschien wel vestigen. Als Den Bosch de bourgondische hoofdstad van Brabant is en Eindhoven de technische, dan kan Breda dé zakenhoofdstad van Brabant worden. Weet je dat Brabant vorig jaar in een verkiezing is uitgeroepen tot de meest ondernemende provincie van Europa? Dat moeten we veel meer uitnutten." Ziet u ook nog een rol voor een bepaald type bedrijvigheid waar Breda zich op moet richten?"Dat kan best breed zijn, maar gezien de ligging is het logisch om op logistieke bedrijven in te zetten. Het zou eveneens goed zijn meer grote merken naar Breda te halen, bijvoorbeeld met hun hoofdkantoor. Daarmee profileer je je weer als een stad met een hoge kwaliteit." Wat moet Breda doen om dat te bereiken?"Het stadsbestuur moet een goede koers uitzetten. Vervolgens moet het, net als de directie van een bedrijf, strak de regie nemen, stimuleren, faciliteren en de juiste mensen aanstellen. Ik zou hoog inzetten op goede marketing en sales. Zorg verder dat in de stad locaties zijn voor evenementen en congressen. Niet alleen bij Breepark aan de rand van de stad, maar ook in de stad zelf." Waar ziet u kansen? Wat kan beter worden benut?"Breda heeft veel in huis om mooie dingen mee te doen. Met gebouwen als De Koepel of het pand van het Breda’s Museum bijvoorbeeld. Die kun je deels zakelijk benutten. Op de Molsparking kun je iets moois wegzetten voor bijvoorbeeld congressen. En waarom niet proberen een groot handelscentrum bij het nieuwe station op te zetten? Dan is er nog het CSM-terrein. Daar zou je een fantastisch waterpark van kunnen maken, zo direct naast De Mark. Met villa’s, appartementen en horeca. Maar dan moet je wel groot durven te denken." Wil Breda dat allemaal wel? Veel mensen zeggen: het is hier toch goed zo?"Dat is altijd al zo in Breda geweest. We denken te klein, terwijl je ambities moet durven hebben. Dat is nodig als je als stad wil overleven. Dat betekent niet per se dat we veel groter moeten worden, maar dat wat we doen, moeten we goed doen. Die houding ontbreekt nog vaak." Terug naar de gezelligheid. Hoe kan Breda die ‘vermarkten’?"Of je dat in een slogan moet vangen, weet ik niet. Ik gebruik zelf altijd de term ‘ondernemen is entertainen’. Misschien moet je als stad iets doen met ‘ondernemen én entertainen’. En daar hang je dan nog wat anders onder. Maar ik heb wel copyright op die slogan, haha. Dus dan moet de gemeente eerst nog met mij komen praten."