How-to Marketing

Op deze manier ben je als ondernemer beter zichtbaar bij de media

Veel ondernemers denken dat zichtbaarheid in de media maar voor een paar mensen is weggelegd. Dat is natuurlijk onzin, maar hoe kan het dat de ene ondernemer in elke krant of tv-show te vinden is en de andere ondernemer niet? Hoe word je zo interessant voor de media dat jouw onderneming ook op een positieve manier (gratis) in de media komt?

Wendy Oude Veldhuis 18 oktober 2019

Onderneming media nieuws journalist

Foto: Shutterstock.

Als je een goed verhaal hebt, een leuk product of gewoon mooi nieuws, is er altijd een manier waarop jij je moment kan pakken in de media. In een reeks artikelen vertelt Wendy Oude Veldhuis, eigenaar van Bureau Snugger, hoe je dat doet.

Waarom wil je zichtbaar zijn in de media?

Sommige mensen vinden het leuk om zichtbaar te zijn, geef ze een podium en er komt een show. Andere mensen houden niet van de spotlight, zij zijn meer thuis achter de schermen. Toch is het voor beide soorten ondernemers goed om zichtbaar te zijn in de media. Je krijgt sneller een expertstatus (autoriteit), je podium wordt opeens véél groter en je kunt je boodschap op jouw eigen manier vertellen. Hoe vaker je zichtbaar bent, hoe beter mensen je leren kennen. Mensen doen graag zaken met andere mensen die ze al ‘kennen’. Dus die zichtbaarheid is uiteindelijk goed voor je business.

''Nieuws wordt vaker opgepakt als je afwijkt van de norm''

Wendy Oude Veldhuis, Bureau Snugger

Wat is nieuws?

Het bericht dat je naar een redactie stuurt moet nieuw zijn. Bedenk waarom de boodschap op dít moment onder de aandacht moet worden gebracht van het grote publiek. Ook een gebeurtenis die 100 jaar geleden plaatsvond kun je opnieuw vers maken. Bijvoorbeeld door er een actie of evenement aan te koppelen om zo het 100-jarige bestaan te vieren. Maak het actueel en van nú. Nieuws van vorige week wordt niet meer geplaatst.

Wat vindt een journalist interessant?

Journalisten werken dagelijks aan verhalen. Ze moeten kritisch kijken naar alle berichten die elke dag opnieuw binnenkomen. Nieuws wordt vaker opgepakt als je afwijkt van de norm. Pak dus een element waarin jouw nieuws afwijkt van dagelijkse gebeurtenissen. Daarnaast maak je het nieuws belangrijk. Heb je bijvoorbeeld een onderzoekuitslag die voor de doelgroep interessant is? Kun je problemen voorkomen waar veel mensen last van hebben? Heb je een oplossing voor een probleem? Pak je kans en schrijf een bericht. Nieuws is actueel, afwijkend en belangrijk of herkenbaar voor de doelgroep.

Maak je nieuws dichtbij

Hoe groter de afstand is, hoe minder interessant een redactie jouw verhaal vindt. Schrijf je een persbericht voor lokale media? Schrijf dan over je dorp of stad en noem deze ook het liefst in de titel. Lokale en regionale media plaatsen geen berichten die niet specifiek over hun gebied of hun (oud) inwoners gaan.

Probeer de afstand te verkleinen, zodat het geen ver-van-mijn-bed-show wordt. Zeg bijvoorbeeld ‘Ondernemer uit Assen start bedrijf met gratis diensten’. Zo kun je voor iedere doelgroep een apart persbericht schrijven. Voor KEK Mama kun je dit bericht bijvoorbeeld omzetten in: ‘Deze moeder combineert de opvoeding met haar eigen ondernemersavontuur’. De intro van het bericht maak je dan op maat voor het medium en haar doelgroep, daarna ga je over tot de boodschap die je wilt overbrengen.