Nieuws Marketing
Pokemon GO voor ondernemers: 'niet zeuren, kansen grijpen!'
"Geen business met Pokemon GO? Onzin!", prikkelt marketingdeskundige Cor Hospes ondernemers. Hij roept MKB'ers en ZZP'ers op om vooral in te spelen op de hype. Maar dan wel op een slimme manier. "Inhaken om het inhaken heeft geen zin."

%VIDEOWIDGET%
De app die deze week officieel in Nederland werd gelanceerd, is volgens recent marktonderzoek al door een miljoen gamers in ons land gespeeld. Pokemon GO'ers die op straat al swipend figuurtjes als Pikachu of Pidgey proberen te vangen, zijn een nieuw fenomeen. Toch geeft 53 procent in een poll op DeOndernemer.nl aan geen business te zien in Pokemon GO.
KruideniersmentaliteitHospes gooit maar meteen de knuppel in het hoenderhok. Hij vindt de uitslag van de poll tekenend voor het gebrek aan creativiteit in het MKB. "Ik heb veel met middenstanders gewerkt. Die zijn toch vooral bezig met hun eigen winkeltje. Vooral roepen dat het niet druk is, maar niet nadenken hoe ze daar op een creatieve manier verbetering in kunnen brengen. Die kruideniersmentaliteit."
Creatieve armoedeHij roept ondernemers op om vooral de rage in te spelen, 'maar dan wel op een creatieve manier'. "Anders is je inhaker zo vergeten." Platte inhakers zoals die op sociale media circuleren, vindt hij getuigen van 'creatieve armoede'. Neem die van PostNL op Twitter. Een afbeelding van een postbezorger met een Pokemon. "Het logo van PostNL is nauwelijks zichtbaar. Als je inhaakt, moet in één oogopslag blijken dat jouw bedrijf erachter zit. Je logo moet als een Trojaans paard binnenkomenin in het brein."
Stappenteller"Ben je een elektronicawinkel? Bied Pokemon GO-spelers een powerbankje aan met hun eigen avatar erop, zodat ze hun batterij kunnen opladen tijdens het spelen. Heb je een sportschool? Gamers lopen behoorlijk wat kilometers in hun zoektocht naar Pokemon. Speel daarop in met speciale workouts voor Pokemon GO-spelers. Of geef ze korting op basis van het aantal stappen op hun stappenteller. En waar zijn de dierentuinen? Die kunnen bij Pokemon-spelers aangeven: wij hebben ook beestjes, maar dan echte!"
Lure module"Als je winkel of bedrijf een Pokestop is, kun je dat delen op sociale media en hoef je bij wijze van spreken alleen nog een leuke kortingsactie te verzinnen", zegt de marketeer. Hij raadt ook het gebruik van de Lure-module in de app aan, waarmee je tijdelijk Pokemon-spelers naar jouw winkel of bedrijf kan lokken. "Er komen dan extra Pokemon naar een Pokestop nabij. Dat jij een tijdelijke hotspot bent, is zichtbaar voor iedereen die in de buurt loopt. Doe dit op een moment als je weinig klanten hebt.”
Simpel krijtbordEen simpel krijtbord voor de deur kan ook al effectief zijn. "Zet er een grappige tekst op. Misschien vinden voorbijgangers het wel tof en delen ze die massaal op Facebook. Of wordt het opgepikt door het lokale sufferdje en wie weet zit je 's avonds bij RTL Boulevard!"
BannersDe makers van Pokemon GO hebben aangekondigd ook commerciële toepassingen te onderzoeken binnen het spel, zoals het tegen betaling plaatsen van banners. Dat moet je als ondernemer nou weer niet willen, vindt Hospes. "Gamers spelen Pokemon GO voor hun lol en zitten niet op een banner van je bedrijf te wachten."
Zolang het kan moeten ondernemers profiteren van de hype, vindt Hospes. "Bij Pokemon GO geldt: niet zeuren maar kansen grijpen!"
Gerelateerde artikelen:Ondernemer sceptisch over Pokemon GOPokemon GO gouden kans voor ondernemersPokemon GO: Hier wordt het geld verdiendMet Pokemon GO voorkom je bedrijfsinbraken