Nieuws Sales

Facebook voor beginners: wat je echt moet weten over Facebook als groeiversneller

Facebook is voor ondernemers een steengoed middel om de omzet te laten groeien. Klinkt voor de hand liggend, maar de kansen worden lang niet allemaal benut. In deze ‘Facebook voor beginners’ vind je allerlei praktische informatie.

Bas Hakker | Foto ANP 10 november 2017

Mark zuckerberg def

Wat wil je als ondernemer uiteindelijk bereiken? Je hoopt dat meer mensen je diensten of spullen kopen en voor dat doel heb je aan Facebook nog een prima instrument. 75 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder maakt anno 2017 immers gebruik van dit medium (tegenover Instagram 30 procent, LinkedIn 30 procent). Dat bleek uit onderzoek van Ruigrok NetPanel. Uit het Nationale Social Media Onderzoek kwam naar voren dat 10,4 miljoen Nederlanders gebruikmaakt van Facebook waarvan 7,5 miljoen dagelijks.

Kortom, de gemiddelde kaaswinkel met drie vestigingen in de stad, de advocaat die hulp verleent bij scheidingen of het bouwbedrijf met grote ambities kan zeker iets hebben aan Facebook.

Huiverig voor Facebook

De kansen liggen voor het opscheppen, maar veel ondernemers lijken nog huiverig om Facebook als marketingmiddel in te zetten.
Een op de vijf ondernemers is niet actief op social media en in totaal doet 42 procent van de ondernemers helemaal niets op Facebook, zo laat uitgebreid onderzoek van de KvK zien. Als ondernemers het wel actief gebruiken, dan lijken ze weinig inzicht te hebben in de mogelijkheden om hun doelstellingen te bereiken; slechts 6 procent van de ondernemers maakt gebruik van betaalde opties en heel veel ondernemers hopen simpelweg op veel ‘likes’ en op ‘viral gaan’, zo blijkt uit dit onderzoek. Maar ja, aan hoop heb je natuurlijk vooral iets als je diepgelovig bent.

Niet alleen zenden

Okay, bijna alle klanten wandelen dus op Facebook rond, maar ondernemers weten vaak niet zo goed hoe ze die mensen kunnen bereiken. Even vragen dus aan Facebook-marketingexpert Peter Minkjan, oprichter van marketingplatform Likeconomics en adviseur voor veel bedrijven die het platform actief willen inzetten.

,,De grootste fout die ondernemers maken is dat ze alleen maar aan het zenden zijn. Dan zetten ze hun aanbieding op Facebook en klagen over het gebrek aan likes en het bereik, maar je slaat als ondernemer dan een paar stappen over.’’

Branding en verkopen

Minkjan ziet dat ondernemers hopen dat klanten na zo’n bericht direct naar de winkel rennen, maar in zijn ogen kun je beter wat doelstellingen uit elkaar halen als ondernemer. ,,Je moet onderscheid maken tussen branding en verkopen.

In het eerste geval leren mensen je bedrijf kennen, gaan ze je waarderen en vertrouwen, terwijl in het laatste geval mensen naar de winkel komen om je spullen te kopen. Het een volgt uit het ander, maar je moet het niet met elkaar verweven.’’

Het is simpel; klanten kopen alleen van bedrijven waar ze een goed gevoel bij hebben en die ze vertrouwen. Het is dus zaak om eerst het vertrouwen van mensen te winnen om ze pas daarna iets te verkopen.

Bereik

Minkjan: ,,Je kan niet verwachten dat mensen jouw bedrijf gaan waarderen als je alleen maar aanbiedingen communiceert. Kijk maar eens naar hoe een krant werkt. Als je een heel goed verhaal hebt als bedrijf dan wil een journalist wel komen, maar als je alleen maar met de laatste korting komt, dan zeggen ze: bel even met de advertentie-afdeling.’’

Die twee functies kunnen elkaar versterken. ,,Als je ergens een goed verhaal leest van een kroegeigenaar die vertelt over de voorbereidingen op het Oktoberfeest, dan kan je dat met interesse lezen. Je kunt verwachten dat mensen elkaar onderling gaan taggen met de vraag: ga jij ook?’’ Kortom, als je bereik wil hebben, moet je mooie verhalen vertellen en dan kun je de mensen die interesse hebben in dat verhaal vervolgens concrete aanbiedingen doen met een commerciële insteek.

Peter minkjandef

Verhalen vertellen

Het is zaak voor ondernemers om verhalen te vertellen via Facebook. Daarmee bouw je een club van trouwe schare fans op die je vervolgens weer tot je klantenkring kan maken. Weten ondernemers eigenlijk al hoe ze die verhalen precies moeten vertellen? Moeten daar professionele storytellers voor langskomen of is het een kwestie van logisch nadenken?

,,Het is net als op een verjaardag, sommige mensen schudden de verhalen uit hun mouw en anderen zijn wat introverter. Die laatste groep moet je wat meer overtuigen van het nut ervan.’’ Minkjan formuleert, op basis van zijn ervaring, wat voorwaarden waaraan die verhalen moeten voldoen zodat ze uiteindelijk bereik opleveren. Het is in zijn ogen belangrijk om emotie op te wekken met je online verhalen, ze moeten relevant zijn voor je doelgroep. Het ideale middel om die doelstellingen uiteindelijk te bereiken, is in zijn ogen ‘video’. ,,Dat genereert nu eenmaal het meeste bereik.’’

Online video

Geen voorbespeelde videocassette zoals bij Van Kooten & De Bie, maar online video. Worden ondernemers daar niet zenuwachtig van? Ben je eigenaar van vijf goede bakkerszaken in de omgeving van Utrecht en dan moet je ook nog de grote mediaproducent gaan uithangen. ,,Het hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn. Ga bijvoorbeeld naar de website Animoto en maak daar een account aan. Daar kun je op een hele laagdrempelige manier een leuke video maken en alles heel gemakkelijk monteren.’’
Minkjan heeft tips waaraan zo’n video moet voldoen: zorg dat ze direct via Facebook te bekijken zijn, zorg dat ze vierkant zijn omdat ze op die manier meer ruimte in beslag nemen, zorg dat je direct de aandacht vangt in de eerste drie seconden en zorg dat ze goed te volgen zijn zonder geluid. Voor 20 euro in de maand kun je geweldige films maken. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone en met een app als FilmoraGo kun je muziek, ondertitels en titel toevoegen.’’

9,3 miljoen views

Minkjan illustreert zijn woorden met een kleine ondernemer die een Facebook-video effectief inzet. Simpel, vierkant en goed te volgen. Resultaat: 9,3 miljoen videoviews zonder te adverteren!

Denken als een medium

Minkjan denkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld is, maar dat ondernemers gewoon iets meer als medium moeten denken dan als commercieel bedrijf. ,,Kijk, een interview met de kok over een bepaald gerecht is een heel ander verhaal dan het weekmenu online zetten. De insteek is hetzelfde, maar het resultaat is anders. Helemaal niemand zit inhoudelijk te wachten op je nieuwe weekmenu’s.’’

Het is vooral belangrijk in zijn ogen dat ondernemers nadenken over welke emotie ze communiceren met de video. ,,Dat ze lachen, iets voelen of dat je sympathie opwekt over hoe iets precies gemaakt wordt. Je moet altijd naar een overlap zoeken tussen jou en de doelgroep en dat op een emotionele manier.’’

Commerciële doelstelling

Toch zit het werk er nog niet op als je video over die collega die al veertig jaar met kerst de broodbestellingen doet, klaar is. Je hebt een ideetje bedacht, de film gemaakt en gemonteerd en daarna moet je natuurlijk wat meer richting je commerciële doelstelling gaan werken. Als eerste kan je het bereik vergroten door wat euro’s te investeren in het opzoeken van je doelgroep. ,,Je kan echt heel gericht je content laten aansluiten op je doelgroep. Dat kan per leeftijd, woonplaats, maar ook per interesse,’’ zegt Minkjan.

Daarbij is het verstandig om de merkcontent te koppelen aan de actiecontent. ,,Je kunt bijvoorbeeld regelen dat de mensen die je filmpjes uitkijken ook een aanbieding krijgen voor iets concreets. Dan betaal je alleen voor dat bereik. Zo werkt dat ook met krantenverkopers op straat die eerst de aandacht willen trekken en daarna pas iets gaan verkopen met een verhaal.’’

Marketingfunnel

In de marketingwereld noemen ze dat een marketingfunnel; de selectie van mensen vindt plaats via de content en de concrete aanbiedingen richt je alleen aan de mensen die een beetje interesse tonen. Niet in de kroeg dus direct aan die mooie dame vragen of ze meegaat, maar eerst eens even verkennen of er iets van wederzijdse interesse is en dan pas checken of er meer mogelijkheden zijn. Het begint met wat aandacht en - als het meezit - dan wordt die aandacht steeds concreter om uiteindelijk verkoop op te leveren.

Bedrijfsaccount

Klinkt logisch en goed te doen voor de eigenaar van het ICT-bedrijf in de zorgsector, maar is dit ook een goede optie voor de eigenaar van drie groentezaken in de betere buurten van Amsterdam? ,,Zeker, het is geen hogere wiskunde, maar je moet wat simpele wetten hanteren. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je een bedrijfsaccount hebt op Facebook zodat je kan adverteren, want dat kan niet als individu.’’
Minkjan is natuurlijk Facebook-expert dus logisch dat hij enthousiast is over het medium, maar er zijn ook best wat kritische dingen te zeggen over de club van Zuckerberg. Belangrijk is bijvoorbeeld dat Facebook het organische bereik (bereik waarvoor je niet betaalt) aan het terugschroeven is. Als je adverteert kun je grote groepen bereiken, maar door op een normale manier verhalen te vertellen lijkt dat lastiger te worden.

Organisch bereik

Facebook krijgt daar veel kritiek op, maar wat vindt Minkjan daar van? ,,Het organische bereik wordt minder omdat het steeds drukker wordt, maar tegelijk zie ik dat er best nog wat filmpjes over verhalen viraal gaan. Volgens mij is het grote probleem dat mensen juist verwachten dat ook de saaie aanbiedingen viraal gaan. Maar je ziet toch ook niet dat er meer kranten worden verkocht als je in de krant korting geeft op een nieuwe bank?’’

Je moet altijd op een emotionele manier zoeken naar overlap zoeken tussen jou en je doelgroep

Peter Minkjan, oprichter Likeconomics