Kennis Sales
Online verkopen: hoe doe je dat?
Je wilt online verkopen. Of beter nog, méér verkopen dan je nu doet. Hoe pak je dat aan en wat komt er eigenlijk kijken bij de online verkoop? Het lijkt anderen soms voor de wind te gaan, zonder dat ze daar veel aan doen. En ondanks dat het waar zou kunnen zijn, is de kans groter dat ze achter de schermen een slimme strategie gebruiken. De verkoop online vraagt om een gedreven aanpak, waarbij je veel tijd en moeite steekt in de voor jou belangrijke kanalen. Wat zijn die belangrijke kanalen en hoe kun je online verkopen? Dat leggen we je uit aan de hand van 7 slimme tips. Ze helpen je goed op weg, zodat je een stabiele basis hebt om het aantal online verkopen daarna verder te verhogen.

Afbeelding ter illustratie. Bron: Shutterstock.
Jouw verkoop online verbeteren: 7 slimme tips
Deze 7 slimme tips helpen je online meer te verkopen:
Start met SEA: direct beter zichtbaar
Gebruik social media: vertel jouw verhaal
Schrijf (ook) op externe blogs
Plaats een advertentie op Marktplaats
Focus je op specifieke fora
Stort je op Startpagina.nl
Meld je aan bij vergelijkingssites
1
Start met SEA: direct beter zichtbaar
Begin in Google en andere zoekmachines. Dat is namelijk waar de meeste potentiële klanten zoeken naar producten zoals die van jou. Google verwerkt gemiddeld 500 miljoen zoekacties per dag (!). Dat betekent dat je simpelweg niet om het kanaal heen kunt als je het verkopen online beter onder de knie wilt krijgen.
De beste manier om snel resultaat te boeken is Search Engine Advertising (SEA). Je adverteert ín de Google-zoekresultaten. Daarvoor betaal je per klik, waardoor je alleen kosten maakt als het extra bezoekers in jouw webshop oplevert.
Tip: je kunt daarnaast adverteren in Google Shopping. Daarmee richt je de advertenties op koopgemotiveerde gebruikers, dus is de kans op succes nog een stuk groter.
Tip: wil je op termijn ‘gratis’ adverteren in Google? Richt je naast SEA ook op SEO. Dit staat voor Search Engine Optimization. Je richt jouw webshop zo in dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt. Dat wil zeggen, meteen onder de betaalde advertenties waar je met SEA terechtkomt.
2
Gebruik social media: vertel jouw verhaal
Minstens zo belangrijk zijn de verschillende sociale media. Je denkt daarbij waarschijnlijk meteen aan Facebook, Twitter en LinkedIn. Dat zijn belangrijke en invloedrijke kanalen, al zijn ook Instagram, Pinterest, Youtube en bijvoorbeeld Spotify de moeite waard.
Bepaal via welk kanaal je jouw verhaal het best kunt vertellen. En je bijvoorbeeld kunt uitleggen over de achtergrond van producten. Dus houd je een interview met een leverancier, maak je een video van achter de schermen of laat je een klant aan het woord? Het zijn allemaal manieren om jouw verhaal te vertellen. Bijkomend voordeel is dat je de producten niet té commercieel hoeft te gebruiken, waardoor het voor klanten en andere geïnteresseerden leuk blijft.
3
Schrijf (ook) op externe blogs
Misschien heb je een eigen blog bij de website of webshop. Het is een goed idee om daar regelmatig te publiceren.
Benader daarnaast ook externe blogs en online magazines of vakbladen binnen jouw specifieke branche. Bied aan om content voor ze te schrijven. Maak het informatief of zorg voor een inspirerend interview, dat zij graag willen publiceren.
Tip: mag je een link naar jouw website plaatsen in het artikel? Dat levert linkwaarde op, zodat de vindbaarheid van jouw website of webshop verbetert.
4
Plaats een advertentie op Marktplaats
Marktplaats trekt dagelijks 1,3 miljoen bezoekers. Zo’n 40% daarvan zoekt geen tweedehands producten, maar wil graag iets nieuws kopen. Het grote voordeel is dat er een duidelijke behoefte ligt om iets te kopen, dus dat je precies op de juiste plek aanwezig bent.
Gebruik Marktplaats Admarkt en adverteer voor een paar tientjes met de producten die je onder de aandacht wilt brengen. Daarnaast heb je zelfs de mogelijkheid in sommige webshop-platformen om producten automatisch naar Marktplaats te exporteren en ze daar beschikbaar te maken.
5
Focus je op specifieke fora
Zorg er daarnaast bijvoorbeeld voor dat je aanwezig bent op specifieke fora. Het zijn de plekken waar liefhebbers en die-hard gebruikers van producten bij elkaar komen. Het is een goede manier om meer online te verkopen, al was het maar omdat je een goed idee krijgt van wat er leeft bij klanten.
Probeer de verkoop online niet op het forum te doen, maar bouw daar een sterke naam op. En leg op die manier impliciet de link naar de webshop of website.
6
Stort je op Startpagina.nl
Op een vergelijkbare manier kun je via Startpagina.nl de link leggen naar jouw webshop of website. Dat doe je heel direct met een link, net als indirect met jouw aanwezigheid op de pagina(’s). Het draagt bij aan de online vindbaarheid, én het is nog steeds een belangrijk kanaal voor een grote groep kopers.
7
Meld je aan bij vergelijkingssites
Ten slotte is het een goed idee om je aan te melden bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl, Beslist.nl en Vergelijking.nl. Dus garandeer je de laagste prijs? Bied je extra service of zorg je voor een specifiek assortiment met producten die niet overal even goed verkrijgbaar zijn? De vergelijkingssites zijn kritisch, maar dat zijn argumenten om je toch toe te laten. Houd er wel rekening mee dat je een vergoeding betaalt per verkoop via de websites.
Online verkopen: hoe doe je dat?
Dus wil je meer online verkopen en ben je benieuwd hoe je dat doet? Of hoe anderen het voor elkaar krijgen om daarmee succesvol te zijn? Gebruik de bovenstaande tips. En volg de Sales Boost Academy. Je leert de fijne kneepjes van het verkopen, om jouw webshop tot een (nog) groter succes te maken.