Nieuws Marketing

Snoozebaby-producten internationale hit

Textielgroothandel Snoozebaby maakt producten voor kinderen van 0 tot 2 jaar, allemaal voorzien van zachte labels. De babyspullen liggen in dertig landen in de winkels. "Azië is een groeimarkt voor ons."

Sjan Verhoeven 22 mei 2016

Marleencover 1

"Toen ik 18 was, zei ik dat ik nooit ondernemer wilde worden", vertelt Marleen Rameckers op het kantoor van Snoozebaby in Amsterdam. Samen met onder anderen haar man Sjoerd runt ze het bedrijf, dat inmiddels bijna elf jaar bestaat. Snoozebaby ontstond toen Rameckers ontdekte dat haar oudste zoon, die een huilbaby was, rustig werd van het voelen aan zachte stofjes zoals waslabels.

Ondernemersgezin"Ik kom uit een ondernemersgezin en mijn vader was nooit thuis", zegt Rameckers over haar vroegere voornemen nooit ondernemer te worden. "Ik heb het idee dat ik niet dezelfde kant op wilde heel lang volgehouden, maar toen mijn zoon werd geboren en hij het op de crèche helemaal niet leuk vond, ging ik wel nadenken."

Tussen de bedrijven doorIn die tijd werkte Rameckers bij ABN Amro op de marketingafdeling bij investment banking. "Als ik minder ging werken, zou ik een minder leuke en interessante baan krijgen. Maar ik wilde als jonge moeder 's avonds dingen kunnen doen en overdag tussen de bedrijven door kunnen werken aan iets nieuws. Toen heeft Sjoerd gezegd: als je iets wil doen, moet je het nu doen."

VoortbordurenDe markt stond open voor iets nieuws, merkte Rameckers toen ze begon. "Ik had al gezien dat labels iets deden met mijn zoon en toen ik navraag deed, hoorde ik dat veel andere kindjes dat ook hadden. Of dat oudere mensen zeiden: ik had vroeger ook altijd zo'n lekker dekentje waar ik mee zat te spelen. Op dat idee ging ik voortborduren."

Samen met haar moeder kluste Rameckers een prototype doekje met labels eraan in elkaar. "Daarmee ging ik langs winkels. We kregen goede reacties. Omdat het zo nieuw was, stonden we ook veel in bladen. We hadden eigenlijk een vliegende start."

"Al vrij snel kwam er echter een andere partij op de markt die met hetzelfde idee bezig was. Zij waren eerder met de modelregistratie, wij met het marktonderzoek en introductie in de winkels op de Nederlandse markt. Toen zijn we met elkaar om tafel gaan zitten en hebben we gezegd: we gedogen elkaar. Het heeft er wel voor gezorgd dat we vrij snel internationaal zijn gegaan en ons assortiment hebben uitgebreid, want zij hadden alleen doekjes."

VechtmarktNa de vliegende start ging het in 2013 en 2014 wat minder met het bedrijf. "De afgelopen vier jaar is onze branche een vechtmarkt geworden. We hebben daarom een groot gedeelte van onze productie vanuit China naar Turkije verplaatst. Daar kun je kleinere aantallen laten produceren en voorfinancieren is minder een ding. Dat betekent dat je veel meer kunt schuiven met cashflow, waardoor je flexibeler bent en beter kunt anticiperen op wijzigingen in de markt."

OmloopsnelheidWat Rameckers ook merkte, was dat de klant grillig is. "Wat hij nu leuk vindt, vindt hij morgen misschien niet meer leuk. Je moet dus een hoge omloopsnelheid hebben of producten niet in te grote aantallen laten maken. Wij leggen nu een voorraad aan voor maximaal een half jaar."

Snoozebaby werkte tot begin dit jaar met twee agenten, maar die samenwerking werd in goed overleg beëindigd. Rameckers stelde een bezoekschema op en ging in vier maanden tijd zelf bij alle Nederlandse klanten – zo’n 210 – langs. En dat lijkt z’n vruchten af te werpen.

"We maken stappen met winkels. Zo komen er shop-in-shops om de visibility omhoog te krijgen. Dat is nieuw en dat kan alleen maar als je je klanten vaker ziet en er voldoende keuze is om een collectie neer te leggen. Verder ziet een winkel in Amsterdam er anders uit dan een winkel in Eindhoven, dat moet je wel snappen. Ik wil niet in die ivoren toren zitten, ik wil aansluiting blijven voelen met de markt."

SchapruimteWat volgens Rameckers ook een steeds grotere rol speelt bij het ondernemerschap zijn sociale media. "Daardoor zien mensen dingen sneller. Dat kan heel goed werken voor kleine winkels: die nemen dan een meter schapruimte in, terwijl het al best wel dringen is. Daarom hebben wij nu gezegd: we doen geen collectie, maar alles los. Dan is het never out of stock. Voor klanten is het heel fijn dat ze niet een voororder hoeven te doen, maar het risico ligt dan wel bij ons. Als een lijn niet loopt, blijven wij met die voorraad zitten."

Hoewel Rameckers Snoozebaby in haar eentje vanuit huis begon, besloot haar man Sjoerd er vijf jaar geleden ook bij te komen. "Verder hebben we altijd een ontwerpster gehad en we hebben momenteel twee stagiairs en een logistieke boy. Per 1 juni is een nieuwe accountmanager aangenomen, die er ook een stukje België bij gaat doen. Dan kan ik zelf nog een of twee dagen op pad, maar dan meer in de regio."

GroeimarktSnoozebaby is actief in dertig landen. Vooral in Azië slaan de producten aan. "Azië is een groeimarkt voor ons, in Taiwan zijn er bijvoorbeeld tussen de 100 en 120 fysieke winkels met Snoozebaby-spullen en acht grote online winkels. In Duitsland en Polen doen we het ook goed."

OmzetDe omzet van Snoozebaby komt voor ongeveer de helft uit Nederland en de helft uit de rest van de wereld. "Idealiter zou Nederland maar 20 procent zijn, maar omdat het zo'n belangrijke markt is en we hier gevestigd zijn, zitten we er meer bovenop."Een eigen winkel openen ziet Rameckers ook wel zitten. "Dat is wel een droom ja. We zagen in China – maar die zag er niet heel mooi uit – een mono brand store met 'Snoozebaby' op de gevel. Dat was van iemand die dol was op ons merk en bij onze distributeur in China al die spullen heeft ingekocht. Ik zou 'm zelf anders aankleden, want de smaak van de Chinezen is niet helemaal onze smaak. Maar ik vond het wel grappig om te zien. Voor een eigen winkel zouden we wel een derde meer artikelen moeten hebben."LangetermijnprojectenEen eigen winkel is niet het enige waar Rameckers zich mee bezig houdt. "We hebben een aantal langetermijnprojecten geformuleerd om ons te onderscheiden van de concurrent en om kopiëren tegen te gaan. Die labels blijven ons handelsmerk. We zijn nu met twee concrete projecten bezig waar veel ontwikkelwerk in zit, zodat het duidelijk wordt dat we investeren in productontwikkeling en dat we op de lange termijn te boek staan als een merk dat veel geeft om comfort en veiligheid."