Nieuws Social media

Talent binnenhalen doe je met social recruitment

Om te kunnen groeien, heb je als ondernemer goede mensen nodig. Hoe krijg je die aan boord in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt? Met social media kun je tegen minimale kosten in contact komen met goede kandidaten. Ook in het buitenland. Met social recruitment neem je het heft in eigen handen en heb je geen recruitmentbureau meer nodig. Verdiep je wel in de ‘candidate journey’, waarschuwt Mees van Velzen, één van de grondleggers van social recruitment in Nederland.

Theo Loth 20 november 2019

Mr Work Facebook recruitment

Mees van Velzen (MrWork): ,, Als je social recruitment goed aanpakt, koerst het talent dat je zoekt naar jouw onderneming.” (Foto: Anjali Ramnandanlall)

,,Net zoals sales en marketing zijn veranderd met de komst van social media, is dat ook gebeurd bij werving en selectie van medewerkers. Social media brengen bedrijf en kandidaat op gelijke hoogte. ,,‘Hier is de vacature, stuur maar een brief met cv en u hoort nog van ons’ kan echt niet meer,” zegt Van Velzen. Hij is oprichter van MrWork dat sinds 2011 bedrijven ondersteunt bij het effectief inzetten van social media voor recruitmentdoeleinden. Een social recruitmentstrategie kan heel effectief zijn zonder dat er grote kosten moeten worden gemaakt.

Merkenbouw

,,Facebook maakt het bijvoorbeeld mogelijk dat de werknemers van je concurrent tegen minimale kosten heel gericht jouw vacature onder ogen krijgen. En vervolgens het gesprek met je willen aangaan. Maar dan moet je wel iets te vertellen hebben. Dit betekent dat je als bedrijf ook op social media moet laten zien waar je mee bezig bent, wat je kernwaarden zijn en waarom je aantrekkelijk bent als werkgever. Niet vanuit het perspectief van de klant, maar van de kandidaat. Dit vraagt om een vorm van merkenbouw.”

“‘Hier is de vacature, stuur maar een brief met cv en u hoort nog van ons’ kan echt niet meer”

Mees van Velzen, oprichter MrWork

Candidate journey

Een belangrijk element in social recruitment is het sturen van de ‘candidate journey’, de gang die een kandidaat maakt naar een nieuwe baan. Die reis begint al als de kandidaat misschien nog helemaal niet op zoek is naar een nieuwe job. Een gerichte advertentie of post op social media kan tot nieuwsgierigheid leiden en zelfs tot actie als de advertentie aanspreekt. Het is dan maar net welke actie jij wilt dat de kandidaat onderneemt: je bedrijf volgen op social media, naar je website gaan om iets te downloaden of zelfs chatten of bellen voor meer informatie. Daar moet je dan wel op zijn voorbereid. ,,Je gaat al in een vroege fase van de journey de conversatie aan met de kandidaat. Het sollicitatiegesprek is veel meer het bij een kopje koffie rondmaken van de deal dan een eerste kennismaking. Jullie weten immers al veel van elkaar.”

Je hebt tal van soorten social media. Per regio kan dat ook verschillen. ,,In Nederland zijn Facebook, WhatsApp, LinkedIn en Instagram de beste kanalen. In Duitsland is Xing heel groot en in Azië Wechat en Weibo. Kijk naar de cultuur, de lokale kanalen, je doelgroep en je eigen mogelijkheden bij de keuze van de social media voor recruitment. Als je social recruitment goed aanpakt, koerst het talent dat je zoekt naar jouw onderneming.”

3 tips voor werving via social media

  1. Zorg voor een candidate journey die is opgezet vanuit het oogpunt van de kandidaat. Wat zou je een kandidaat willen vertellen als je hem of haar zou tegenkomen op straat? Probeer niet alleen vacatures te pushen, maar zorg voor een echte inkijk in je onderneming en cultuur.
  2. Zorg dat kandidaten je kunnen bereiken zonder technologische barrières. WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram zijn interactiekanalen. Maak je recruiters beschikbaar via deze kanalen en vraag niet van de sollicitant om een sollicitatiebrief met CV op te sturen.
  3. Meet de juiste dingen. Met de huidige middelen is het mogelijk om precies door te meten of de doelgroep geïnteresseerd in je raakt. Dat betekent niet alleen kijken naar sollicitaties, maar ook naar bereik, verkeer, tijd op site, terugkerende bezoekers, interacties op social media, et cetera.