Nieuws Social media

Blogger Sanne Cramer: bouw online en offline een relatie met je klant op

De Ondernemer wordt dagelijks verrijkt met de kennis van diverse bloggers. Elke maand stellen we een van hen uitgebreid aan je voor met een interview. Deze maand: Sanne Cramer, blogger voor De Ondernemer sinds 2016. Half maart verscheen haar boek Zo simpel is marketing!

Floris Visman 1 april 2017

Social Sanne Sanne Cramer Zo simpel is marketing

"Ik ben mijn blogsite SocialSanne zo’n 2,5 jaar geleden begonnen. Vanuit daar krijg ik de nodige reacties en vragen van mensen om ze verder te helpen met hun socialmedia- en marketinginzet. Dat zou ik graag doen, maar vanwege mijn fulltime baan, gaat dat niet. Dus ben ik een boek gaan schrijven: Zo simpel is marketing! Daarmee reik ik handvatten aan, waar men zelf mee verder kan!

Concrete marketingacties

Ik krijg veel fijne reacties op mijn boek. Mensen die zeggen dat ze acties aan het uitvoeren zijn die in het boek staan en foto’s ervan delen op social media. Je merkt dat er een grote behoefte is aan concrete marketingacties voor ondernemers die weinig marketingkennis hebben en niet over een groot budget beschikken. Want ook die mensen en bedrijven willen bekendheid genereren."

Ondernemen

"Ik werk momenteel in loondienst en dat bevalt prima, ik heb een uitdagende job bij MTH accountants & adviseurs. De organisatie is volop in beweging en dat geeft mooie projecten voor mij. Omdat marketing erg aan verandering onderhevig is, moet ik mijn eigen kennis goed bijhouden. Deze kennis deel ik graag en daarom heb ik een boek geschreven. Het ondernemen zit in mij, maar officieel gezien kun je mij geen ondernemer noemen. Ik doe het nu vooral vanuit passie."

Specialisatie

"Marketing en social media zijn mijn specialisatie. Het verandert snel, je kunt makkelijk de interactie met de doelgroep opzoeken. Dat gebeurt ook buiten sales om, dus krijgt ook marketing dan een commerciële rol. Je bouwt een relatie op met de klant en kunt leads doorsturen naar sales. Zowel offline als online kun je een relatie met de klant opbouwen. Online een berichtje sturen waarin je een klant feliciteert met een jubileum of nieuw pand bijvoorbeeld; dat zijn gewaardeerde contactmomenten naast een fysieke ontmoeting."

Promotie boek

"Voor mijn boek heb ik een promotieplan gemaakt. Hierin benut ik uiteraard mijn website, social media en free publicity. Voor de lancering is er een persbericht uitgegaan en heb ik journalisten en influencers uitgenodigd. De wisselwerking tussen online en offline werkt effectief."

Consistentie

"Voorbeeld: ik sta op de achterkant van mijn boek, dat is offline zichtbaarheid. Je ontmoet mensen, geeft een boekpresentatie. Dat moet allemaal weer kloppen met bijvoorbeeld je profielfoto op LinkedIn en Instagram. Consistentie zorgt voor herkenbaarheid."

Privé versus zakelijk socialmediagebruik

"Dat staat uiteraard in het boek! Je hebt een aantal sociale platformen waar de een meer geschikt is voor zakelijk gebruik en andere voor privégebruik. Facebook wordt als privé gezien en het beste zakelijke voorbeeld is LinkedIn. Mijn tip is om met social media te experimenteren, iets waar mensen toch vaak tegenop zien. Verken en doe, een update is - indien nodig - zo weer verwijderd!"

Bloggen

"Ik blog nu ruim een jaar voor De Ondernemer en ik vind het super om zo’n groot podium te hebben. Het bereik van mijn blogs groeit erdoor. De doelgroep van De Ondernemer strookt met het werk dat ik doe en het boek dat ik heb geschreven. Ik wil met mijn werk zoveel mogelijk mensen bereiken en bloggen helpt daarbij. Ik ben zelfs al een keer herkend door iemand omdat ik in het magazine van De Ondernemer stond. Fantastisch toch!"

Toekomst

"Mijn eerstkomende doel was een boek uitgeven en dat is gelukt. Daar ga ik nu mee verder en ik ben benieuwd wat het mij brengt. Wellicht dat ik in de toekomst sessies erover ga geven en ik ga sowieso door met bloggen. Misschien komt er nog een tweede boek, maar in het voorjaar en de zomer ga ik eerst van andere dingen genieten!"

Tips voor startende ondernemers

  • Kijk met weinig inspanning, budget en marketingkennis of het ondernemen bij jou past.
  • Ga na of er animo voor je idee is, start het kleinschalig op. Komen er enthousiaste reacties en blijkt er vraag naar je aanbod te zijn, dan ga je ondernemen. Begin gewoon!"

LinkedIn

In haar boek Zo simpel is marketing geeft Sanne Cramer talloze praktische tips waarmee je je business kunt promoten. Een voorbeeld daar van is LinkedIn. Want hoe zet je het platform zakelijk in? In haar boek legt ze uit hoe je een bedrijfspagina aanmaakt, maar ook een showcasepagina: "Een nieuw product of dienst lanceren en extra aandacht geven? Open dan een showcasepagina. Deze pagina staat als subpagina onder de bedrijfspagina. De showcasepagina kent eigen volgers. Deze is volledig in te richten op hetgeen je wilt promoten."

E-mailmarketing

Een ander voorbeeld uit het boek van Cramer is het hoofdstuk over e-mailmarketing. Daar schrijft ze niet alleen over wat je wel mag doen, maar ook wat je niet mag doen. "Het gebruik van een alias of een pseudoniem (wanneer je een mail verstuurt, red.) is niet toegestaan" en "Een uitgebreide vragenlijst laten invullen voordat de afmelding rond is, mag niet!"

Volgens Cramer moet je in ieder geval de volgende drie dingen onthouden als het om verzenden van e-mails gaat:

  • Voorafgaande toestemming
  • Werkelijke identiteit verzender noemen
  • De ontvanger moet zien hoe en bij wie hij zich kan afmelden als hij geen berichten meer wilt ontvangen

Mijn eerstkomende doel was een boek uitgeven en dat is gelukt

Sanne Cramer